۰ نفر

اولین لایک‌های جهان در رم باستان ظهور کردند

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۲:۲۳
کد خبر: 354816
اولین لایک‌های جهان در رم باستان ظهور کردند

این روزها بسیاری از ما علامت لایک را می‌شناسیم و نسبت به هر موضوعی در فضای مجازی یک لایک نشان می‌دهیم اما شاید بسیاری از ما ندانیم این علامت پرطرفدار که از دید ما به معنای تایید است از کجا پیدا شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، علامت لایک از مدت ها پیش بین افراد مختلف رواج داشته است و برخی حتی این علامت را نوعی بی احترامی می دانستند اما شاید تعجب کنید اگر بدانید برخی اسناد تاریخی نشان می دهند منشاء لایک رم باستان بوده است.

درواقع بر اساس این اسناد، در رم باستان و حدود 110 سال پیش از میلاد مسیح این علامت در میدان های نبرد گلادیاتورها رواج داشت. درواقع شاید تعجب برانگیز باشد اما هنگامی که گلادیاتورها قصد داشتند وارد میدان نبرد شوند باید به علامت های مختلف نیز توجه می کردند.

احتمالا می دانید که در رم باستان برگزار مراسم نبرد بین گلادیاتورها به شدت رایج بود و آثار تاریخی متعددی از آن دوران نیز به یادگار مانده است. اغلب مبارزات گلادیاتورها به شدت خونبار بود کار را به کشتار بی رحمانه می کشاند اما نقش جمعیت در این کشتار انکار ناشدنی است. درواقع جمعیت های عظیمی که به میدان های مبارزه می آمدند و دو طرف درگیری را تشویق می کردند باعث تهییج هر چه بیشتر گلادیاتورها به کشتار می شدند.

یکی از رایج ترین علامت های دست تماشاگران برای کشتار یکی از طرفین، علامت شصت دست یا همان لایک امروزی بود. درواقع وقتی یک گلادیاتور دیگری را تا مرز مرگ زده بود و آماده فن آخر برای کشتنش بود اغلب به جمعیت نگاه می کرد و جمعیت نیز فریاد زنان با علامت دست خود به گلادیاتور می گفتند رقیب را بکشد.

این موضوع شوک آور است چرا که این روزها لایک وجهه مثبت دارد و بیشتر به علامت تایید و تشویق به کار می رود. البته گلادیاتورها برای بخشش و دلرحمی هم یک علامت دیگر را می شناختند و اگر جمعیت دست خود را مشت کرده و در دست دیگر با انگشت شصت علامت می دادند، احتمال بخشش بالا می رفت.