۰ نفر

پروانه‌ها آفتی برای محیط زیست نیستند

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۵:۱۰
کد خبر: 353838
پروانه‌ها آفتی برای محیط زیست نیستند

چند ماهی است که شاهد هجوم دوباره پروانه‌ها به برخی از استان‌ها هستیم که این اتفاق می‌تواند در سایه بارش‌های زیاد ابتدای سال جاری باشد، چراکه کارشناسان بر این باور هستند که هر گاه میزان بارش افزایش چشمگیری داشته باشد به یقین می‌توان هجوم حشرات را نیز داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، گفتنی است پروانه‌ها برای طبیعت و گل‌ها هیچ‌خطری محسوب نمی‌شوند، بلکه در مقابل می‌تواند نشان از وضعیت مناسب طبیعت نیز داشته باشد، چراکه هر گاه گل و گیاه افزایش یابد نیاز به گرده افشانی نیز بیشتر می‌شود، از این رو حضور بیش از اندازه پروانه‌ها نه تنها تهدیدی برای طبیعت نیست، بلکه خود می‌تواند برکات بسیاری را نیز به‌دنبال داشته باشد.

شب پره آفتی برای طبیعت

باید در نظر داشت که در میان حشرات افزایش شب پره می‌تواند زنگ خطری جدی برای طبیعت باشد، چرا که کارشناسان محیط زیست بر این باور هستند که شب پره آفتی جدی برای طبیعت است، اما این در حالی است که پروانه و یا زنبور عسل می‌تواند نوید‌دهنده افزایش چرخه هرم غذایی نیز شود.

وزش باد عاملی برای مهاجرت

همان گونه که می‌دانیم وزش باد طی ماه‌های اخیر خود عامل اصلی مهاجرت پروانه‌ها می‌باشد، چرا که بنا به گفته اسماعیل کهرم ، پروانه یک موجود بسیار سبک است که با جریانات باد به مناطق مختلف منتقل می‌شود، کافی است که در یک منطقه بادی با یک قدرتی بوزد و به تهران برسد تا با چنین اتفاقی در این شهر مواجه شویم. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که وزش بادهای سرد و همچنین افزایش باران‌های بهاری نیز می‌تواند در مهاجرت پروانه نقش بسزایی داشته باشد.

مهاجرت، نشانی از تغییرات اقلیمی

همان گونه که می‌دانیم شاهد ایجاد تغییرات اقلیمی در کشور هستیم، چراکه تجربه ثابت کرده است که هر گاه تغییرات اقلیمی در کشور سایه بیفکند باید شاهد حضور انواع حشرات نیز در آن کشور بود به‌عنوان مثال امسال در لبنان نیز شاهد مهاجرت پروانه‌ها هستیم که این مهم خود در سایه ایجاد تغییرات اقلیمی رخ داده است، هر چند نمی‌توان با صراحت هجوم پروانه‌ها را به تغییر اقلیم نسبت داد، چرا که تغییرات اقلیمی با ریز فاکتورهای دیگری نیز همراه می‌باشد که در صورت تحقق تمام آنها و یا بخشی از آنها می‌توان ساز تغییرات اقلیمی را کوک کرد.

پروانه آفت گیاهی نیست

آنچه مسلم است با مهاجرت چشمگیر پروانه‌ها بسیاری از کشاورزان از ترس اینکه آفتی برای محصولاتشان باشد اقدام به برنامه ریزی زودتر از موعد برای سم پاشی کردند اما این در حالی است که باید یادآور شد که پروانه هیچ‌گونه آفتی برای مزارع به‌دنبال نخواهد داشت و تنها بسیار تولید مثل می‌کند و کرم آنها آفتی برای گیاهان به حساب می‌آید.

خطری برای سلامت ندارند

پر واضح است که حضور گسترده پروانه‌ها باعث شد تا بسیاری از افراد سلامت خود را در خطر ببینند اما باید در این مجال متذکر شد که مهاجرت پروانه‌ها هیچ‌خطری برای سلامت افراد به‌دنبال نخواهد داشت.

عمر کوتاه پروانه

شایان ذکر است که عمر پروانه‌ها بسیار کوتاه می‌باشد و عمری در حدود دو الی سه ماه دارند، از این رو می‌توان انتظار داشت که پروانه‌ها مهمان دائمی شهرها نخواهند بود و به‌زودی شاهد کاهش آنها خواهیم بود، هر چند در این مجال باید متذکر شد که در سال‌های آینده نیز باید انتظار حضور پروانه‌ها را داشت، چرا که این پروانه امسال تخم گذاری می‌کند و از آن جا که تولید مثل بسیار بالا است سال‌های بعدی نیز می‌توان شاهد حضور پررنگ آنها در سطح شهرها نیز بود.

مهاجرت پررنگ به خاورمیانه

طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده می‌توان به این مهم دست یافت که امسال تنها شاهد حضور بیش از اندازه پروانه‌ها در سطح کشور نبودیم، بلکه در مقابل پروانه‌ها به کشورهای خاورمیانه مانند عراق، ترکیه و کشورهای حاشیه مدیترانه نیز مهاجرت کرده‌اند که این خود می‌تواند به‌دلیل رطوبت زیاد، بارندگی‌های بسیار و یا افزایش گیاهان باشد، بنابراین مهاجرت پروانه‌ها تنها مختص به ایران نیست. باید در نظر داشت که چرای دام‌ها خود می‌تواند عاملی برای کاهش پروانه‌ها باشد، چرا که‌ چرای بی‌‌‌رویه دام در زیست گاه‌ها است که بسیاری از گونه‌های گیاهی خوش خوراک در مراتع توسط دام‌ها خورده می‌شود و این گیاهان که محل تخم گذاری پروانه‌ها هستند از بین می‌روند و تنها گیاهانی در مراتع می‌مانند که خاردار هستند که نقش حفظ پوشش سطحی خاک را ایفا می‌کنند. این پروانه‌ها امکان تخم گذاری بر روی این نوع گیاهان را دارند و نیز می‌توانند سیکل زندگی خود را تکمیل کنند.

حضور پروانه‌ها در شهرهای آلوده

جالب است بدانیم که پروانه‌ها در شهرهای آلوده نیز به چشم می خورند، اما باید آن شهرها دارای گیاهان بومی باشند و با توجه به اینکه تهران از گیاهان بومی بسیار کمی برخوردار است، بنابراین می توان انتظار داشت که پروانه‌ها در سطح شهر تهران کمتر مشاهده شوند، چراکه بسیاری از گیاهانی که در پارک‌ها کاشته شده است تنها جنبه زیبایی دارد و بومی تهران نیستند که این خود می تواند برای تولید مثل پروانه‌ها باشد، هر چند پروانه‌هایی که امروزه در سطح شهر به چشم می خورند از نوع سخت پروانه می باشند که قادر هستند خود را با هر شرایطی تطبیق دهند. در خاتمه باید یادآور شد که این پروانه‌ها هیچ‌خطری برای محیط زیست و یا مردم به‌دنبال نخواهد داشت از این رو جای نگرانی وجود ندارد و نیازی به مقابله با پروانه‌ها نیز نمی‌باشد.