۰ نفر

عقیده‌ای عجیب درباره عطسه کردن

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۵۷
کد خبر: 353398
عقیده‌ای عجیب درباره عطسه کردن

عطسه کردن یکی از عادی‌ترین اتفاقاتی است که به شکل روزمره برای بسیاری از ما رخ می‌دهد اما چیزی که عجیب است، حساسیت بسیاری از افراد روی عطسه کردن است و البته عقاید خرافی بسیاری هم در این زمینه وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، شاید باور کردنی نباشد که پشت عطسه کردن اینهمه داستان عجیب وجود داشته باشد. درواقع عطسه کردن در فرهنگ شرق و غرب جایگاهی خاص دارد.

در بیشتر فرهنگ ها در سراسر جهان، پس از آنکه فرد عطسه می کند،به وی گفته می شود "خداوند به شما برکت دهد!" برای مثال در کشور انگلستان گفتن این عبارت نوعی اجبار مودبانه است. اما این صحبت از کجا آمده است؟ اعتقاد بر این است که در قرن ششم قبل از میلاد هنگامی که طاعون مرگ و میر در ایتالیا قربانی می گرفت، عطسه یک علامت رایج برای شروع بیماری بود. این باعث شد که پاپ گریگوری بزرگ از شهروندان بخواهد پس از هر عطسه پاسخ دهند خدا شما را برکت دهد.

در تاریخ 16 فوریه سال 590 میلادی، پاپ گرگوری بزرگ مقرر کرد که برای مبارزه با این بیماری مراسم دعایی سراسری برگزار شود. بر اساس شواهد آن دوران، اعتقاد بر این بود که عطسه کشنده است چرا که هر یک عطسه می تواند نشانه ای از مرگ و میر باشد. این  موضوع باعث شد که پاپ دستور دهد که شهروندان در پاسخ به عطسه شخص بگویند:  "خدا به شما برکت دهد!"

شاید از همان زمان بود که رسم شد افرادی که از طاعون رنج می بردند دهان خود را در حالت عطسه بپوشانند. این کار به عنوان یک اقدام احتیاطی انجام می شد تا از نشر بیماریها پیشگیری شود. این موضوع به مرور زمان تبدیل به یک ژشت مودبانه شد.