۰ نفر

بازدید شبانه مونسان از مسجد جامع سوخته ساری

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۳:۰۷
کد خبر: 351117
بازدید شبانه مونسان از مسجد جامع سوخته ساری

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور شنبه شب از روند مرمت مسجد جامع تاریخی ساری که حدود یک سال از آتش سوزی آن می‌گذرد ، بازدید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی اصغر مونسان در این بازدید در جریان جزئیات چگونگی مرمت این مکان مذهبی تاریخی مازندران قرار گرفت.
معاون رییس جمهوری پس از بازدید از این مکان به خبرنگاران گفت: عملیات مرمت مسجد جامع ساری هم به لحاظ کیفی و هم سرعت اجرا به خوبی انجام شده است.
وی افزود : با اینکه کار مرمت نسبت به کار ساخت به خاطر لزوم رعایت سبک های قدیمی و تامین مصالح متناسب با آن سخت تر و طولانی تر است ، اما روند مرمت این مسجد به نظر پیشرفت خوبی داشته است.
مونسان با قدردانی از مجموعه‌های دست اندر کار مرمت مسجد جامع ساری ، ابراز میدواری کرد که 30 درصد باقیمانده کار هم بخوبی انجام شود.
وی گفت : صورت جلسه‌ای در روز آغاز مرمت مسجد تنظیم شده بود که همه اعضا باید به آن پایبند باشند و ما هم وضعیت مالی پروژه را فردا طی نشستی با استاندار مازندران بررسی و نتیجه را اعلام می کنیم تا پیمانکار هم بتواند مطالبات خود را دریافت کند.
مسجد جامع ساری که بر روی بنایی از دوره ساسانی ساخته شده و در دوره‌های مختلف از جمله دوره صفویه و قاجاریه گسترش یافته، پنجشنبه شب 21 تیر ماه سال گذشته بر اثر اتصال برق دچار آتش سوزی شد.
کارشناسان میراث فرهنگی پس از بررسی ، میزان تخریب بنای مسجد را حدود 30 درصد اعلام کردند که شامل سقف، درب و پنجره و بخش هایی از مناره‌ها می شد که در آتش سوخت.
این مسجد که از کانون‌های برگزاری آئین‌های دینی و سیاسی شهر ساری محسوب می‌شود، در سال 1377 با شماره 2272 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.
بازسازی مسجد جامع ساری با توجه به قدمت تاریخی و جایگاه معنوی آن، مهم‌ترین دغدغه مردم بویژه بازاریان اطراف و همچنین مسئولان استان مازندران و سازمان میراث فرهنگی پس از خاموش کردن آتش بوده است.
همچنین بر اساس آخرین تصمیماتی که در ارتباط با مسجد جامع ساری گرفته شد، مقرر گردید تمامی دستگاه‌ها از جمله شهرداری، اوقاف، استانداری، میراث فرهنگی و دستگاههای اجرایی دیگر در تامین مالی مرمت و نوسازی این بنای تاریخی مشارکت نمایند و تحت نظارت ضوابط میراثی مرمت شود.
مسجد جامع ساری در محوطه بازار قدیمی 'نرگسیه' ساری واقع است و هنگام آتش سوزی دستکم 10 مغازه این بازار هم که در کنار مسجد قرار داشت و مالکیت آن به هم متعلق به این مکان مذهبی بود ، آسیب دید.