۰ نفر

آذری جهرمی مزاحم‌های پیامکی را معرفی کرد

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲:۵۱
کد خبر: 351114
آذری جهرمی مزاحم‌های پیامکی را معرفی کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتی دو برادر را به عنوان عامل اصلی ارسال پیامک‌های مزاحم معرفی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی در توئیتی نوشت: دو شرکت به نام های «داتیس شهر راز» و «تک رایان سپهر» مربوط به دو برادر در تامین سیم کارت های ارسال پیامک های مزاحم تبلیغاتی نقش زیادی داشته اند. 
وی افزود: شرکت اولی 42 درصد و دومی 31 درصد از سیم کارتهایشان - حدود 2000 هزار عدد - برای ارسال پیامک تبلیغاتی مزاحم استفاده شده است. برخورد می کنیم.
به واقع، پیامک های تبلیغاتی از ماه ها قبل برای کاربران مزاحمت ایجاد می کنند؛ لحظه ای از تلفن همراهت غافل شوی مدام به آن دسته از پیامک های دریافتی ات اضافه می شود که اسم آشنایی را تداعی نمی کنند. وزارت ارتباطات مدتی است به شکل جدی درگیر رفع این مزاحمت ها است.
استارت یافتن راه حل برای خلاص شدن از شر پیامک های مزاحم تقریبا از دو سال قبل در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات زده شد. طراحی و راه اندازی سامانه 195 اولین قدم برای مقابله با این مسئله بود. مدتی از این اقدام ها گذشت اما نتیجه هنوز هم آن قدر ثمربخش نبود که مردم از آن راضی باشند. به همین دلیل اقدام ها شکل جدی تری به خود گرفت.
روز 16 دی ماه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر خود این مسئله را طرح کرد که «مردم از پیامک های تبلیغاتی مزاحم متنفرند، این یک واقعیت است. 70هزار سیم کارت متخلف هم مسدود کردیم ولی باز هم هستند. متاسفانه سرمنشاءها هم زیادند و هزینه پیگیری قضایی زیاد. اما بالاخره باید به سرانجام برسد. شما با کدام اقدام موافق‌ترید؟ به زودی تصمیم نهایی را اخذ خواهیم کرد.»
هشتگ#نظر_مردم همراه با این توئیت دست به دست چرخید. اظهارنظرها، نقدها و راه حل ها با این هشتگ همراه شدند و به گزینه های ایجاد امکان تبلیغ ارزان (27درصد)، بالا بردن قیمت سیم کارت (5 درصد)، بالا بردن قیمت پیامک ها (9درصد) و محدودیت تعداد پیام در روز (59درصد) رای دادند. دور روز بعد آذری جهرمی اعلام کرد با توجه به رای مردم به راهکارهای ارائه شده، جلسه‌ای با حضور کارشناسان این حوزه، برای جمع‌ بندی و تصمیم‌ گیری برای ساماندهی پیامک‌ های مزاحم در وزارت ارتباطات آغاز شد. 
تصمیم نهایی در این خصوص که با هشتگ #گزارش_به_مردم ترند شد، با جزئیات کامل به این شرح در دسترس مردم قرار گرفت. 
1.کانال تبلیغ ارزان؛ علت رواج پیامک های مزاحم، عدم وجود راهکار موثر، ارزان و در دسترس، برای تبلیغ مشاغل است. در مصوبه 270 کمیسیون تنظیم مقررات راهکاری برای تبلیغ قانون مند با رضایت مشتری و پرداخت هزینه به دریافت کننده دیده شده است.
2.تشدید شناسایی و برخورد با ارسال کنندگان: ظرف پنج روز آینده سیستم کشف تخلفات سازمان تنظیم مقررات با تنظیمات سخت‌گیرانه‌تری فعالیت خواهد کرد. برخورد با دفاتر خدماتی فروش سیم‌کارت های غیرقانونی و لغو مجوز آن ها در دستور کار قرار گرفت.
3. محدودیت در ارسال پیامک روزانه: فعلا سقف مشخصی برای ارسال روزانه مشخص شد. دو پیشنهاد وجود دارد، اول اینکه بالاتر از سقف، ارسال نشود و یا اینکه با تعرفه بیشتری محاسبه شود، اتخاذ تصمیم در این خصوص قانونا با کمیسیون تنظیم مقررات است و تا یکشنبه هفنه بعد نهایی خواهد شد.
4.گران کردن تعرفه پیامک و قیمت سیم‌کارت: با توجه به عدم اقبال عمومی مردم، از دستور کار خارج شد.
بعد از بررسی های صورت گرفته و جلساتی که با کارشناسان این حوزه انجام شد، وزیر اعلام کرد:«این مصوبه بایستی توسط اپراتورها عملیاتی شود. همچنین در هفته آتی در جلسه‌ای با فعالین «بازاریابی دیجیتال» راهکارهای ایجاد کانالی موثر، ارزان و در دسترس برای مشاغل به جای پیامک بررسی و اجرایی خواهد شد.»
در اولین روز بهمن ماه، اخطار جدی به دفاتر خدمات ارتباطی که با شیوه‌های غیرقانونی سیم‌کارت تلفن همراه در اختیار ارسال کنندگان پیامک های مزاحم قرار می‌دهند، آغاز شد. بر این اساس هر دفتر خدمات ارتباطی که تخلف کند، جریمه «لغو مجوز» بدون اغماض و پذیرش توجیه در قبال این تخلف، نصیبش خواهد شد. اول بهمن ماه این مسئله به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ و اجرایی شد. 
روز بعد از اعلام این خبر، با مشورت گرفتن از یک تیم دانشگاهی، تنظیمات سامانه شناسایی ارسال پیامک های مزاحم به روز رسانی شد و طی این به روز رسانی، 5800 سیم‌کارت فعال ارسال کننده پیامک شناسایی و قطع شدند. بعد از آن سازمان تنظیم مقررات ماموریت تازه ای یافت تا فروشندگان این سیم‌کارت ها را بررسی و برای لغو مجوز دفاتر خدمات ارتباطی آن ها اقدام کند.
پس از این خبر بود که هشتگ پیگیری به #حق‌الناس تغییر کرد و وزیر در اولین قدم اجرایی شدن این اخطارها، اعلام کرد «با بی‌توجهی به اخطارها، امروز مجوز 30 دفتر خدمات ‌ارتباطی از سوی سازمان تنظیم‌ مقررات لغو شد. همچنین سیستم شناسایی مزاحم‌ ها، امروز 840 سیم کارت متخلف را شناسایی و قطع کرد. 90 درصد کاهش مزاحمت در سه روز چشمگیر است. این قاطعیت در برخورد با مزاحمان را ادامه می‌دهیم. 
آخرین رشته از این پیگیری ها صبح روز دوشنبه هشتم بهمن ماه سال گذشته (97) از سوی وزیر ارتباطات اعلام شد. او با بازگشت به هشتگ #گزارش_به_مردم در توئیترش نوشت: «صبح بارانی شما بخیر، 8800 سیم‌کارت مزاحم دیگر شناسایی و قطع شدند. آمار شکایت از پیامک‌ های مزاحم نیز کاهش قابل ‌ملاحظه‌ای داشته است. نشان از این دارند که سیستم به‌خوبی کار می‌کند. این قاطعیت را ادامه می‌دهیم هرچند برای برخی خوشایند نباشد. #حق‌الناس