۰ نفر

کمتر خوراکی دور بریزیم

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۱۹
کد خبر: 350816
کمتر خوراکی دور بریزیم

در حالی که در جهان حدود ۸۲۱میلیون انسان از گرسنگی رنج می‌برند آمار نشان می‌دهد که سالانه بیش از یک و نیم میلیارد تُن مواد خوردنی دور ریخته می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بسیاری از مردم همین که می‌بینند تاریخ مصرف یک خوراکی گذشته است، آن را دور می‌ریزند در حالی که در مورد برخی از مواد غذایی این شیوه مصرف درست نیست.

برخی از خوراکی‌ها به سرعت فاسد نمی‌شوند و تا چند روز یا حتی چند هفته پس از تاریخ مصرفِ روی آنها هم قابل استفاده هستند. بهتر است نه تنها به تاریخ، بلکه به رنگ و شکل و مزه یک خوراکی هم توجه کنیم. 

دویچه‌وله در مطلبی تازه درباره ضرورت استفاده صحیح از مواد غذایی به نکات ساده اما مهم زیر اشاره کرده است:

از محل، کالا بخرید

بهتر است میوه و سبزی را تازه تازه از بازار بخریم. کالاهایی که از محل می‌خریم، دیرتر فاسد می‌شوند. 

خوراکی‌های زشت را بخرید

سبزیجات و میوه‌های زیادی هستند که قبل از رسیدن به بازار یا فروشگاه دور ریخته می‌شوند، تنها به این علت که قشنگ و خوش‌فرم نیستند. یادمان باشد که مزه و خواص خیار، هویج یا سیب‌های ریز و دفورمه هیچ فرقی با میوه‌ها و سبزی‌های خوش‌فرم ندارد.

شیوه نگه‌داری صحیح

نگه داشتن خوراکی درون یا بیرون یخچال می‌تواند در عمر آن مؤثر باشد. موادی مانند رشته، آرد، نشاسته، بلغور و برنج را باید در جای خشک و تاریک نگهداری کرد. گوجه فرنگی و مرکبات در برابر سرما آسیب‌پذیر هستند. کاهو و سبزی سالاد را باید در پارچه مرطوب پیچید. میوه و لبنیات را باید همیشه در یخچال جای داد. 

به اندازه نیاز خرید کنیم

پیش از خرید همیشه فکر کنیم قصد داریم چه خوراکی بپزیم و برای آشپزی چه چیزهایی لازم داریم، تا بی جهت زیادی خرید نکنیم. گوشت و میوه و سبزی خیلی زود فاسد می‌شوند، پس فقط وقتی آنها را بخریم که باید زود مصرفشان کنیم. 

خلاقیت در استفاده از مواد پس‌مانده

اصولا نباید بیش از حد نیاز غذا بپزیم. اگر غذا اضافه آمد، می‌توان آن را در وعده دیگری مصرف کرد یا در فریزر گذاشت. گاهی می‌توان با کمی خلاقیت از غذاهای پس‌مانده، یک خوراکی تازه سرهم کرد، یا آنها را در چیزهایی مثل سوپ و آش به کار برد. 

از فساد سریع خوراکی‌ها جلوگیری کنید

غذای پخته بیشتر دوام می‌آورد. خیلی از میوه‌ها و سبزیجات را می‌توان با پختن بر عمرشان افزود و سالم نگه داشت. میوه‌های پخته را می‌توان مربا کرد و سبزیجات پخته به راحتی در غذاهای جورواجور مصرف می‌شوند.