۰ نفر

استاندار خوزستان خبر داد:

برنامه‌ریزی برای اسکان تابستانی سیل‌زدگان در کانکس

۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۲۲:۱۲
کد خبر: 347944
برنامه‌ریزی برای اسکان تابستانی سیل‌زدگان در کانکس

بنا بر گزارشات اعلام شده بیش از ۸هزار و ۷۰۰واحد مسکونی روستایی در سیل خوزستان آسیب دیده‌اند که تعداد کمی ندارند. در راستای بازسازی منازل از طرف مراکز مختلف اعلام آمادگی شده است که امیدواریم در این راستا از کمکهای مردمی هم بهره‌مند شویم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری در جلسه ستاد بحران خوزستان که با حضور رئیس قوه قضائیه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص پرداخت خسارات سیل زدگان تاکید شود. پرداخت خسارت‌ها باید عادلانه باشد و نه به دولت فشار بیش از حدی وارد شود و نه حقی از مردم ضایع شود.

وی افزود: در آینده‌ای نزدیک امیدواریم سیل فروکش کند و ما پس از آن با مساله احداث و بازسازی منازل مواجه هستیم.

موسوی جزایری گفت: بنا بر گزارشات اعلام شده بیش از ۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی روستایی آسیب دیده‌اند که تعداد کمی ندارند. در راستای بازسازی منازل از طرف مراکز مختلف پیشنهاد آمادگی شده است که امیدواریم در این راستا از کمک‌های مردمی هم بهره‌مند شویم.

وی تصریح کرد: بار خسارت این سیل برای دولت سنگین بوده است که امیدواریم خسارات به نحو احسن تعیین شوند.

سیلاب بهانه سدسازی و انتقال آب نشود

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: خواسته ما این است که موضوع وقوع سیل خوزستان مورد تحقیق و پیگیری قرار بگیرد و عوامل قضائی مکلف شوند و مقصرین شناسایی و برخورد شود.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین مجید ناصری نژاد در جلسه ستاد بحران اظهار کرد: فاجعه وحشتاکی در خوزستان بر اثر سیلاب رخ داده و مردم را گرفتار کرده است. مردم همه چیز خود را از دست داده‌اند و هنوز میزان خسارت‌ها مشخص نیست و شاید در آینده میزان دقیق خسارت‌ها مشخص شود. این سیل از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و جهات مختلف بار سنگینی بر کشور وارد کرده است.
ناصری نژاد گفت: مردم سال گذشته به دلیل خشکسالی کشت نکردند امسال نیز که با گرفتن وام یا هر نحو دیگری کشت کردند همه چیز را از دست دادند و اکنون در آب زندگی می‌کنند.
نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولین خوزستان برای مهار بحران تمام قد پای کار ایستادند، تصریح کرد: خواسته ما این است که موضوع وقوع سیل تحقیق و پیگیری شود و عوامل قضائی مکلف شوند و مقصرین شناسایی و برخورد شود. اگر کسانی تساهل کردند باید شناسایی شوند و برخورد جدی شود.
ناصری نژاد تصریح کرد: در دولت زمزمه‌های انتقال آب شنیده می‌شود که سیلاب نباید بهانه‌ای برای انتقال آب خوزستان باشد. از بابت انتقال آب نگران هستیم و آن را بدتر از سیلاب می‌دانیم و نباید گرفتاری دیگری به خوزستان تحمیل شود.
نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی‌ها از این واقعه سو استفاده نکنند و اقدام به سدسازی جدید نکنند. سدسازی جدید به شدت به ضرر خوزستان است و آینده خوزستان را تهدید می‌کند. سیلاب بهانه‌ای برای پیگیری سدسازی جدید نشود و با این اقدام مشکل مردم دو چندان نکنند.

رشد ۲۱۲ درصدی بارش‌های خوزستان نسبت به سال گذشته

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: امسال پربارشترین و سیلابی ترین سال در ۴۰ یا ۵۰ سال گذشته در منطقه زاگرس بوده است که این امر سختی مدیریت سیلاب را به وضوح نشان می‌دهد. سیلاب‌ها به صورت ۱۰۰ درصد قابل کنترل نیستند و تنها می‌توانیم سیلاب‌ها را مدیریت و خسارات را کاهش دهیم.

محمد سبزه‌زاری در جلسه ستاد بحران اظهار کرد: تاکنون مجموع بارش خوزستان ۵۱۳ میلیمتر بوده است که نسبت به درازمدت ۷۰ درصد افزایش و نسبت به سال گذشته ۲۱۲ درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم.
وی افزود: در استان‌های مجاور خوزستان مانند ایلام تاکنون ۸۴۷ میلیمتر بارندگی ثبت شده است که میزان بارندگی این استان در مدت مشابه سال گذشته ۳۲۳ میلیمتر بوده است. همچنین میزان بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد ۷۶۱ میلیمتر گزارش شده در حالی که سال گذشته تا این مدت ۱۸۳ میلیمتر ثبت شده است و مابقی استان‌های آبریز خوزستان نیز به همین گونه بارندگی داشته‌اند.
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: اگر به میزان اختلاف بارش‌ها نسبت به دراز مدت توجه شود مشاهده می‌کنیم که خوزستان هشتمین استان در این زمینه است.
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: پربارش‌ترین سال‌های کشور در استان‌های مجاور متفاوت بوده است. خوزستان در سال ۷۱، ایلام در سال ۹۴ و ۹۵، استان لرستان نیز در سال ۷۱ و ۷۲ پربارشترین سال را داشته‌اند. یعنی در سال‌هایی که خوزستان پربارش بود استان‌های مجاور ما این همه بارش را نداشته‌اند.
سبزه زاری گفت: امسال پربارشترین و سیلابی ترین سال در ۴۰ یا ۵۰ سال گذشته در منطقه زاگرس بوده است که این امر سختی مدیریت سیلاب را به وضوح نشان می‌دهد. سیلاب‌ها به صورت صد در صد قابل کنترل نیستند و تنها می‌توانیم سیلاب‌ها را مدیریت و خسارات را کاهش دهیم.
مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به پیش بینی وضعیت جوی یک ماه آینده، بیان کرد: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که هسته بارشی در لرستان، کرمانشاه تا همدان وجود دارد که در یک ماه آینده می‌تواند بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیمتر بارندگی داشته باشند؛ البته مدل‌های اقلیمی خطاهای خود را دارند.
وی افزود: اگر بخواهیم برای پاییز سال آینده برنامه ریزی کنیم فعلاً مدل‌های اقلیمی برای سه ماه آبان، آذر و دی نشان می‌دهد که بارندگی نیمی از استان نرمال و در نیمه شرقی کمی پایین‌تر از نرمال بارندگی خواهیم داشت.

مشکلات خوزستان نگاه ویژه‌تری می‌طلبد

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: خوزستان با همه ایران برابر است و اگر بخواهیم به خوزستان به چشم سایر نقاط کشور توجه کنیم به نظر می‌رسد مشکلات خوزستان حل نشود زیرا باید در خصوص مشکلات خوزستان نگاه ویژه‌تری داشته باشیم.

همایون یوسفی در جلسه ستاد بحران اظهار کرد: خوزستان اقوام مختلفی دارد که این اقوام همیشه در صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کردند. همچنین در هیچ زمانی خوزستان منشأ بحران برای کشور نبوده و در طول تاریخ یک وجب از خاک ایران کم نشده است.
وی افزود: خوزستان با همه ایران برابر است و اگر بخواهیم به خوزستان به چشم سایر نقاط کشور توجه کنیم به نظر می‌رسد مشکلات خوزستان حل نشود زیرا باید در خصوص مشکلات خوزستان نگاه ویژه‌تری داشته باشیم.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد آینده سیاست، امنیت و اقتصاد ایران در خط جنوبی ایران مخصوصاً در خوزستان رقم بخورد. بنابراین باید برای آینده بهتر ایران از ظرفیت‌های خوزستان استفاده بهتری شود.

بیم بازگشت بیماری‌های ریشه‌کن شده بر اثر سیل در خوزستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در خصوص بسیاری از بیماری‌ها در کشور اعلام ریشه‌کنی شده بود که بخشی از این بیماری‌ها بیماری‌های منطقه خوزستان بوده است. متأسفانه با وقوع این سیل این بیم وجود دارد که بسیاری از بیماری‌ها مجدداً برگردند.

بر اساس این گزارش، دکتر ایرج نظری در جلسه ستاد بحران با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان سیل زدگان، اظهار کرد: به صورت یکپارچه در همه واحدهای بهداشت و درمان خدمات به مردم ارائه شده است. در بسیاری از نقاط بیش از آنچه مورد نیاز است خدمات درمانی به مردم ارائه شده و در بسیاری از مناطق نیز خدماتی که در سطح بندی کشوری وجود ندارد ارائه شده است. همچنین خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی در اردوگاه‌های با جمعیت پایین ارائه شده است.
وی افزود: همه نگرانی ما از بابت حوادث پیرامون سیل است. ممکن است بسیاری از بیماری‌ها در کمین باشند. اگر همه مانند زمان وقوع سیل پس از فروکش سیل نیز با هم همکاری نکنند قطعاً مشکلات عدیده‌ای در ارتباط با سلامت مردم خواهیم داشت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: منطقه خوزستان از نظر بسیاری از بیماری‌های مصری که به راحتی می‌توانند جمعیت زیادی را مبتلا کنند، منطقه بومی است.
نظری بیان کرد: سال‌های پیش علی رغم وجود سیلاب با بیماری‌های روده‌ای درگیر بودیم و اکنون نیز به شدت این موضوع ما را نگران کرده است؛ اکنون شرایط برای بیماری‌های روده‌ای مهیا است و وضعیت فاضلاب در اهواز گواه این موضوع است.
وی تصریح کرد: شرایط برای بازگشت مردم در بعضی نقاط که دچار آبگرفتگی است به تدریج فراهم می‌شود و اگر قبل از برگشت مردم به مناطق خدمات مورد نیاز جهت سلامتی مردم انجام نشود قطعاً مشکلات متعددی خواهیم داشت.
نظری عنوان کرد: بسیاری از بیماری‌ها در کشور اعلام ریشه‌کنی شده بود که بخشی از این بیماری‌ها در منطقه خوزستان بود. متأسفانه با وقوع این سیل این بیم وجود دارد که بسیاری از بیماری‌ها مجدداً برگردند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هشدار داد: اگر به مسائلی که سلامت مردم را تهدید می‌کند توجه جدی نشود و به موقع خدمات ارائه دهند قطعاً دچار مشکلات و معضلاتی خواهیم شد. امیدواریم این هشدارها جدی گرفته شود و از وقوع اتفاقات جلوگیری شود.
نظری بیان کرد: تاکنون بیماری خاصی نداشتیم و همه مسائل کنترل شدند که باید به همین صورت کار ادامه داشته باشد.

استاندار خوزستان خبر داد: برنامه‌ریزی برای اسکان تابستانی سیل‌زدگان در کانکس

استاندار خوزستان با اشاره به اسکان برخی از سیل‌زدگان در جنگل‌های «خسرج» و مناطق دیگر، از برنامه‌ریزی جهت تامین حدود 800  کانکس همراه با وسایل سرمایشی برای این سیل‌زدگان خبر داد. 

غلامرضا شریعتی با اشاره به تدارک اقلام مختلف برای سیل‌زدگان، اظهار کرد: ۱۱ قلم در پکیج‌های مختلف برای رفع نیازهای سیل‌زدگان بسته‌بندی شده و تاکنون ۱۵ هزار پکیج بین این سیل‌زدگان توزیع شده است.این پکیج‌ها برای یک خانواده پیش‌بینی شده است و 5 هزار پکیج دیگر نیز برای توزیع آماده است.

وی افزود: از روز گذشته نیز یک کار جدید دیگری آغاز شده است. برای گروه‌ها، سنین مختلف، زنان، مردان و کودکان در حال تهیه و توزیع لباس و کفش هستیم.

استاندار خوزستان بیان کرد: اهالی برخی مناطق نیز به علت وجود دام‌هایشان امکان اسکان در کمپ‌ها را نداشتند و در جنگل‌های خسرج و مناطق دیگر اسکان داده شده‌اند که این سیل‌زدگان نیز وضعیت مناسب و مطلوبی ندارند؛ اگرچه وضعیت آنها از روز اول بهتر شده است و چادر دارند و غذاهای آنها تامین شده ولی این افراد مشکلاتی از قبیل کمبود سرویس‌های بهداشتی دارند. 

شریعتی ادامه داد: با توجه به اینکه این افراد ساکن روستا هستند و احتمالا مدت بیشتری در این مکان‌ها زندگی کنند به معاونت پشتیبانی استانداری و بنیاد مسکن دستور داده شد که برنامه‌ریزی کنند و تیمی برای این موضوع تشکیل شود تا برای تامین محل اسکان این افراد از طریق کانکس اقدام شود.

شریعتی با بیان اینکه این سیل‌زدگان حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ خانوار هستند، گفت: در در نظر داریم کانکس‌ها همراه با وسایل سرمایشی برای این افراد آماده شوند تا در صورتی که نیاز به اسکان این افراد در دوره تابستان بود شرایط زندگی برای آنها مهیا باشد.

شریعتی عنوان کرد: امیدواریم با این اقدامات بتوانیم ذره‌ای از آلام این سیل‌زدگان را کاهش دهیم. البته این اقدامات هم به کمک نیروهای مردمی، داوطلب و به صورت خودجوش در حال انجام است که از همه آنها تشکر می‌کنم. 

وی ادامه داد: کارهای بسیار ارزنده‌ای شده است که از مردم، دستگاه‌های اجرایی، خیرین، موکب‌ها، نیروهای بسیج و جمعیت هلال احمر تشکر می‌کنم. استان‌های معین نیز زحمات زیادی کشیدند و کمک کردند و در توسعه و گسترش خدمات به ما یاری دادند که از آنها نیز سپاسگزارم.