۰ نفر

شریعتمداری: فرهنگ ایثارگری با سخن منتقل نمی‌شود

۲۲ فروردین ۱۳۹۸، ۰:۱۸
کد خبر: 346102
شریعتمداری: فرهنگ ایثارگری با سخن منتقل نمی‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فرهنگ ایثارگری با سخن منتقل نمی‌شود، تاکید کرد: باید در عمل انتقال یابد. در سال رونق تولید ملی با قدم‌های مجاهدانه به رونق ملی نزدیک خواهیم شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، محمد شریعتمداری، در مراسم بزرگداشت ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) و روز جانباز که در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزارشده بود، با تبریک این روز گفت: در این روز باشکوه و ولادت قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل(ع) آن جانباز و ایثارگر بزرگ که نام او بر تارک عالم و نام عزیز انسانیت خواهد درخشید، در جمع شما عزیزان حاضر شده‌ام.

وی افزود: ما معمولا در مورد شما که صاحب ایثار و تلاش و مجسمه ایثارگری هستید  نباید سخن بگوییم. در حالی که مزیت شما این است که شما در عمل مسیر را به ما نشان دادید. ما «حتی خیال نای اسماعیل خود را، همسایه با تصویری از خنجر نکردیم». 

این عضو دولت تدبیر و امید به حرکت ملت ایران در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس خیل عظیم مردم به سمت جبهه ها حرکت کردند. در طی هشت سال علیه ظلم و جور علیه ملت جنگیدند. برخی توفیق شرکت در جهاد پیدا کردند و تا پای جان جنگیدند و سالم ماندند و اینک در کنار خانواده شان هستند و زندگی می کنند. این امر مغتنمی است. 

شریعتمداری ادامه داد: گروه دومی هم  هستند که رفتند و در این راه قدم گذاشتند و از در عبور کردند و به آنجا که می خواستند رسیدند و به لقای حق رسیدند. ایشان دیدند آن چه را که می‌خواستند ببینند. با اولین قطره خونی که از تن مبارکشان بر روی زمین افتاد تمام گناهانشان آمرزیده شد. 

وی اضافه کرد: هنگامی که چهره شهدا را در عکس‌ها می‌بینیم و لبخند رضایتی بر لب دارند  که  این  لبخند رضایت از رسیدن به معبود است. ایشان نیز مزد و اجر عظیمی دریافت کرده اند و در بهشت جاویدان در کنار انبیا و اوصیا جای دارند. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: قشر سومی نیز هستند که وارد عرصه شدند و در خط مقدم تا پای جان جنگیدند و بخشی از روح و جسمشان را به ودیعه گذاشتند و برگشتند. ایشان نه سالم و نه شهید هستند و روی پای خود ایستادند تا زندگی عادی داشته باشند. این گروه، یک شاهد واقعی منظره زیبای بشریت به دست خالق ما هستند که باید درست تکثیر شوند. 

وی با بیان اینکه فرهنگ ایثارگری با سخن منتقل نمی‌شود و باید در عمل انتقال یابد، تصریح کرد: نظام جمهور اسلامی ایران با دستگاه های گسترده باید نه صرفا به لحاظ مادی بلکه از نظر تکریم جایگاه معنوی شرایط را برای کسانی مهیا کنیم که نه به اجبار بلکه به اختیار و آن هم نه برای کسب مال و ثروت بلکه برای دفاع از معنویت و فرهنگ و ناموس و میهن و مرزهای دین وارد عرصه مبارزه شدند تا بدین ترتیب، مردم به صورت شاخص آنها را بشناسند. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: من یک سالی به ژاپن رفتم و آنجا تمام تشکل های اقتصادی در زمین چمنی جمع شده بودند و در بخشی از آن محل، خیمه و چتر زیبایی از دور پیدا بود. گفتند این جزو کسانی است که در جریان توسعه اقتصادی ژاپن بعد از جنگ لطمات زیادی خورد. با همین اقدام نشان دادند که این ملت برای آن اقدام ارزش قائل است. ما باید بتوانیم چنین کارهایی انجام دهیم تا فرهنگ ایثارگری منتقل شود. من جانبازی می شناسم که در شرایط بسیار سختی زندگی می کند. جانبازی می شناسم نوه دارد و سه دختر شوهر داده، فاقد چشم و دست و پا است. او جانباز روحی و روانی بود و امکان زندگی مستقل را نداشت. ما به این مسایل مهم فیزیکی نگاه می کنیم. نباید خرج تراشی کنیم ولی نگاه فیزیکی به این مسایل غلط است و باید نگاه همراه با عطوفت داشته باشیم. اگر این عزیزان احساس نشاط کردند، هنگامی که ما سخن بگوییم مردم سخنان ما را باور می کنند در غیر این صورت مردم می گویند این سخنان شعار است و اقدامات ما هم فراموش خواهد شد. 

شریعتمداری با گرامیداشت یاد وخاطره شهدای والا مقام دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در فروردین ۱۳۶۶ در منطقه عملیاتی کربلای۸ نزدیک شلمچه با شهید کلهر ملاقات کردم. شهید کلهر در حالی که در خط مقدم بود و گرد و غبار ناشی از اصابت مداوم خمپاره ها مانع دید نزدیک شده بود ترکش به گردنش اصابت کرده بود. بعد از بخیه جراحتش در بیمارستان صحرایی در حالی که از زخمش هنوز خون جاری بود و با چفیه اش خون را پاک می کرد در مسیر می دوید و فرمان می‌داد.

وی اضافه کرد: این چنین انسان‌هایی در زمین موجود نیست و اندکی از ایشان باقیمانده و فوز عظیم شهادت نصیبشان نشده. چرا شرایطی مهیا نکینم که حس نکنند در جامعه زیادی هستند؟! برخی از این عزیزان حس کرده اند که ما داریم تحملشان می کنیم در حالی که آنها دارند ما را تحمل می کنند. آن روزها را به یاد بیاورید. یک شب در تهران آرامش نداشتیم. با وجود تلاش برای انهدام موشک ها و اقدامات پدافندی، چند موشک به تهران می‌خورد. در شهرهای مرکزی ایران هم حتی در امان نبود و یک مورد برخورد موشک منجر به شهادت ۳۰۰ نفر از مردم در خرم آباد شد. بچه‌ها در خط مقدم بدون سنگر می‌دویدند. چنین مسیری طی شده است.

این عضو دولت دوازدهم ادامه داد: ما در امور مربوط به سازمان خود ماموریت‌های عام داریم. مناسب‌سازی محیط برای زندگی مطلوب جانبازان که حتی غربی‌ها آن را عملی کرده‌اند، چند سال باید طول بکشد تا به عنوان مثال بدون دردسر بخواهند سوار اتوبوس شوند. من یکبار از مدیران شهرداری خواهش کردم مسیر محل کار تا منزل را با ویلچر طی کنند تا ببینند چه مصیبت هایی وجود دارد.  

وی افزود: در سال رونق تولید ملی با قدم های مجاهدانه به رونق ملی نزدیک خواهیم شد. سالی که آغاز آن با میلاد مبارک مولود کعبه (ع) بود و پایانش نیز به نام آن حضرت مزین شده سال خوبی برای ملت ایران خواهد بود و تردیدی ندارم که تمام خدعه دشمن به سمت خود او باز خواهد گشت.