۰ نفر

سیلاب شهرهای پایین دست سد کرخه را تهدید می‌کند

۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۵۶
کد خبر: 345531
سیلاب  شهرهای پایین دست سد کرخه را تهدید می‌کند

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اعلام این‌که بارش‌ها در استان خوزستان از صبح روز شنبه هفته آینده مجدداً آغاز خواهد شد، نسبت به وقوع سیلاب در این استان هشدار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، احد وظیفه درباره جدیدترین وضعیت جوی و خطرات احتمالی برای وقوع سیل با بیان اینکه استان‌های جنوبی تا روز شنبه بارش قابل توجهی نخواهند داشت، اظهار کرد:‌ از اواخر روز جمعه سامانه جدیدی از نواحی غربی وارد کشور می‌شود که نوار غربی و استان‌های واقع در محل را درگیر می‌کند و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بارش‌ها در استان خوزستان از صبح روز شنبه هفته آینده مجدداً آغاز خواهد شد، افزود: هرچند این بارش‌ها خیلی شدید نخواهد بود، اما نمی‌توانیم آن‌ها را خیلی ضعیف قلمداد کنیم و نادیده بگیریم؛ چراکه به‌دلیل روان‌آب‌های موجود در بخش‌های پایین‌دست این نواحی خطر بروز سیلاب همچنان وجود دارد.

وی تصریح کرد: بدیهی است که در فصل بهار وقوع بارش‌های ناگهانی و رگباری به‌طور مکرر دیده شود که خوزستان نیز در شرایط بحرانی امروز از این قاعده مستثنی نخواهد بود، به همین دلیل باید توجه داشته باشیم که این امر به‌علاوه روان آب‌های موجود در شهرهای پایین‌دست استان و همچنین بحث ذوب برف ارتفاعات زاگرس باعث می‌شود خوزستان تا پایان هفته آینده در مرحله هشدار سیل باقی بماند.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط مذکور ورودی سدهای استان به‌ویژه سد کرخه همچنان بالاست، پس ناگزیر خروجی سد نیز بالا باید باشد که این شرایط شهرهای موجود در پایین دست سد را مورد تهدید می‌کند.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه در حال حاضر بارش‌ها در نواحی شرقی و شمال شرقی کشور مشاهده می‌شود، اظهار کرد: امروز شاهد بارش‌هایی در نواحی مرکزی نیز خواهیم بود که شدت آن‌ها در استان‌های خراسان شمالی و رضوی گزارش شده است، در این راستا انتظار می‌رود 2 استان مذکور از بعدازظهر امروز تا اواخر شب در بخش‌هایی با خطر بروز سیلاب مواجه باشند.

وظیفه اعلام کرد: امروز شاهد بارش در شرق استان گلستان نیز هستیم، هرچند این بارش خیلی سنگین و در حد سیلاب نیست؛ ولی به‌دلیل روان‌آب‌های ناشی از بارندگی‌های گذشته در استان و حجم بالای رودخانه‌ها، همچنان شاهد بالابودن حجم روان‌آب‌ها در این منطقه خواهیم بود.

وی یادآور شد: از روز یکشنبه هفته آینده بارندگی در مناطق شمالی مجدداً آغاز خواهد شد که در روزهای یکشنبه و دوشنبه میزان آن در استان‌های مازندران و گلستان تا حد قابل توجهی بالا می‌رود.