۰ نفر

62هزار بسته غذایی به مناطق سیل زده ارسال شد

۱۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۴۶
کد خبر: 344551
62هزار بسته غذایی به مناطق سیل زده ارسال شد

معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، از بارگیری و ارسال 62هزار و 517بسته غذایی شامل 33هزار و 27بسته غذایی 72ساعته و 29هزار و 490بسته غذایی یک ماهه شرایط اضطراری عمومی و پیچیده حوادت غیر مترقبه به مناطق سیل زده گلستان خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سعید متانی با تشریح آخرین گزارش اطلاعات تجمعی اقلام و تجهیزات ارسالی به حادثه سیل استان گلستان از زمان وقوع سیل اظهار داشت: در شرایط اضطراری و به هنگام وقوع حوادث و سوانح، دو راهکار اصلی «توزیع عمومی غذا» و «توزیع بسته های غذایی آماده» برای مدیریت وضعیت تغذیه ای افراد در دستورکار نیروهای امدادرسان قرار دارد. 
وی ادامه داد: هدف از توزیع بسته ها و سبدهای غذایی آماده و بسته بندی شده از سوی امدادگران و نجاتگران هلال احمر مستقر در مناطق سیل زده، کاهش یا پیشگیری از سوءتغذیه و همچنین توانبخشی افرادی است که دچار سوء تغذیه متوسط هستند.
معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر توضیح داد: از زمان وقوع سیل در استان گلستان به جز ارسال بیش از 62 هزار بسته غذایی تا کنون 20 هزار کیسه برنج، 79 هزار و 938 قرص نان، 126 هزار بطری آب معدنی، هزار و 625 بسته بیسکویت و 893 بسته ست بهداشتی به مناطق سیل زده استان گلستان ارسال شده است.
متانی اضافه کرد: همچنین 22 هزار و 354 دستگاه چادر کامل امدادی تیپ 2، 200 دستگاه چادر کامل امدادی تیپ 3 و 6 هزار و 598 دستگاه چادر مسافری برای تقویت انبارهای پشتیبانی عملیات امداد و نجات در سطح استان گلستان به این استان ارسال شده است.
وی اظهار داشت: همچنین هزار و 870 شعله چراغ والور و 56 شعله چراغ فانوس نیز برای تقویت انبارهای پشتیبانی عملیات امداد و نجات به استان گلستان ارسال شده است.
وی همچنین از ارسال 600 بسته ست ظروف، 41 عدد کلمن، هفت هزار و 985 کیلوگرم نایلون پوششی، هزار کیلوگرم نایلون بسته بندی، 24 هزار 900 کیلوگرم کارتن خالی بسته بندی 72 ساعته، پنج هزار کیلوگرم کارتن خالی بسته بندی ماهانه، 10 هزار و 500 جفت چکمه لاستیکی و 750 بسته انواع البسه امدادی به مناطق سیل زده استان گلستان خبر داد و گفت: عملیات امدادرسانی و توزیع اقلام یادشده در استان گلستان از سوی امدادگران هلال احمر در حال انجام و ادامه دارد. 
استان گلستان در آخرین روزهای سال 97 با یکی از کم نظیرترین بارش های تاریخ خود مواجه بود به طوری که برابر داده های هواشناسی در نقاط مختلف این استان بین 74 تا 353 میلی متر باران بارید. 
برای مقایسه این حجم از بارندگی باید یادآور شد که میانگین بارش سالیانه گلستان 450 میلی متر است ضمن اینکه باران شیراز که تعدادی از شهروندان و مسافران نوروزی را به کام سیلاب فرو برد فقط 17 میلی متر بوده است ولی در بیابانهای کم باران شمال گلستان بارش 74 تا 120 میلی متر بود. 
این میزان بارندگی در ارتفاعات و نقاط بالادستی سدهای گلستان از جمله گالیکش، مینودشت، آزادشهر و رامیان بین 220 تا 353 میلی متر در مدت زمان کوتاهی بوده است ضمن اینکه حجم زیادی از برف ماندگار قبلی را نیز ذوب کرد. 
بارش شدید باران در گلستان باعث سر ریز شدن سد گلستان در گنبدکاووس، سد بوستان در کلاله و سد وشمگیر در آق قلا شد که به دنبال آن سیل از شرق استان آغاز و با طغیان رودخانه های گرگان رود، چهل چای، قره سو و اوغان بخش های وسیعی از شمال و غرب گلستان را به زیر آب برد. 
با گذشت حدود دو هفته سرریز سدهای استان گلستان همچنان ادامه دارد و بر اثر سیل و حوادث ناشی از آن نظیر تخریب منازل و واژگونی قایق تاکنون 8 نفر جان باخته اند. 
بسیاری از شهرها و روستاهای گلستان بویژه آق قلا و گُمیشان آسیب جدی دیده اند ضمن اینکه 3 هزار نفر کارگر بر اثر تخریب و تعطیلی واحدهای تولیدی و خدماتی منطقه بیکار شده اند. 
بر اساس این گزارش، گلستان یکی از استان های مستعد سیل کشور است که در سال های گذشته همواره شاهد بروز این پدیده طبیاعی همراه با تلفات فراوان بوده است. 
بزرگترین سیل گلستان در مرداد 1380 و مرداد 1381 رخ داد که در آن بیش از 300 نفر جان خود را از دست دادند و خسارت های سنگین زیادی به بخش های گوناگون استان وارد شد. 
اقلیم جغرافیایی خاص و اختلاف شدید ارتفاع نقاط مختلف گلستان باعث تشدید خسارت های سیل منطقه می شود که به باور کارشناسان اجرای طرح های آبخیزداری، احداث سد و اجرای فنی تر و دقیق تر طرحهای عمرانی همچون جاده سازی راهکار کاهش خسارات و تلفات سیل گلستان است. 
گلستان افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود 1.9 میلیون نفر جمعیت آن در سطح 14 شهرستان زندگی می کنند و اقتصاد آن بر کشاورزی متمرکز است.