۰ نفر

سیلاب در پلدختر فروکش کرد

۱۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۵۵
کد خبر: 344538
سیلاب در پلدختر فروکش کرد

رئیس جمعیت هلال احمر با تشریح آخرین اقدامات امدادی این جمعیت در مناطق سیل زده لرستان، گفت: سیلاب در پلدختر فروکش کرد و مردمی که به ارتفاعات پناه برده بودند نیز اسکان اضطراری داده شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی اصغر پیوندی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در سازمان امداد و نجات در مورد آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل زده اظهار داشت: در 31 استانی که از سال جدید بارندگی رخ داده و تاکنون هم ادامه داشته به 200 هزار نفر از شهروندان امدادرسانی شده و 71 هزار نفر نیز اسکان اضطراری داده شدند که از این میان 8 هزار اسکان اضطراری در خوزستان و 5 هزار اسکان نیز در لرستان انجام شده است.
وی در مورد وضعیت پلدختر استان لرستان نیز، گفت: ارتفاع سیلاب در پلدختر چند متر فروکش کرده و ارتباط شرق و غرب استان لرستان هم برقرار شده است.
رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: با توجه به اینکه وضعیت جوی مناسب شده امداد هوایی هلال احمر در حال انجام است و کار انتقال افراد امدادی و اقلام زیستی و غذایی با 6فروند بالگرد در حال انجام است. 
پیوندی در مورد سیل در استان ایلام نیز گفت: در این استان نیز 3 فروند بالگرد به ماژین و دره شهر امدادرسانی می کنند.
 سیل پلدختر تلفات جانی و مصدوم جدی نداشت
رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین گفت: خوشبختانه با اطلاعاتی که تا صبح امروز (13 فروردین) کسب شد، تلفات جانی و مصدومیت جدی در منطقه سیل زده پل دختر استان لرستان نداشته ایم. 
پیوندی روز سه شنبه با حضور در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات پس از ارزیابی و قرار گرفتن در جریان آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل زده استانهای لرستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان در مورد اخرین وضعیت امدادرسانی اظهار داشت: نیروهای عملیاتی اعزام شده اند و اقلام امدادی و لجستیک به اندازه کافی ذخیره شده و از این نظر مشکلی نداریم و تمهیدات لازم برای اینکه آسیب جدی رخ ندهد اندیشیده شده است. 
وی ادامه داد: در لرستان 10 شهر در معرض آبگرفتگی هستند و پلدختر اصلی ترین منطقه است که دچار مشکل شده است. مردم این شهر شب سختی را پشت سر گذاشتند. محاصره شده این شهر منجر شد که شب گذشته نتوانیم امدادرسانی خوبی داشته باشیم اما با تلاش نیروهای مسلح و امدادی راه زمینی به هر سختی که بود برقرار شد. از ساعات ابتدایی صبح امروز نیز 6 فروند بالگرد نیروها و اقلام امدادی را منتقل کردند. 
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه پیش از جاری شدن سیل، تدابیری برای کمک رسانی صورت گرفته بود افزود: پیش از بروز این مشکلات 26 تیم از قبل در منطقه مستقر شده بودند و اقلامی از جمله چادر، پتو و نظایر آن دپو شده بود و مشکلی از این بابت نداریم. امیدوارم با فروکش کردن آب، امدادرسانی وضعیت بهتری بگیرد. 
پیوندی افزود: در پلدختر شب گذشته به خاطر افرادی که در طبقات بالایی بودند التهاب خاصی حاکم بود که خوشبختانه این افراد به مناطق امن منتقل شدند. با کمک نیروهای امدادی و جمعیت هلال احمر و همکاری مردم پلدختر همه به مناطق امن انتقال داده شدند و کار امدادرسانی هم به سرعت در حال انجام است. در باقی شهرها از جمله کوهدشت و درود وضعیت قابل کنترل است. 
پیوندی در مورد تلفات حادثه نیز گفت: خوشبختانه با اطلاعاتی که تا صبح امروز (13 فروردین) کسب شد، تلفات جانی و مصدومیت جدی نداشتیم. 
وی تاکید کرد: همه نیروها در تمام کشور آماده باش هستند. تمام مرخصی ها لغو شده و همه 24 ساعته به فکر امدادرسانی و کاهش آلام مردم در مناطق غربی کشور هستند.
 امدادرسانی در ایلام 
رئیس جمعیت هلال احمر در مورد وضعیت ایلام نیز اظهار داشت: دره شهر و ماژین از مناطقی هستند که در این استان در محاصره آب هستند و سه فروند بالگرد برای این منطقه در نظر گرفته شده که دو فروند مستقر شده و یک فروند هم در راه است. همچنین نیروهای عملیاتی هم از فارس و همدان و سایر استان ها به ایلام و سایر استان های درگیر اعزام شدند. 
پیوندی اضافه کرد: با توجه به اینکه از قبل هشدارهایی در رابطه با احتمال طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل داده شده بود ما پیش بینی های لازم برای زمانی که راه ارتباطی قطع شود انجام دادیم و وسایل امدادی منتقل شده بود و امروز هم وضعیت جوی خوبی حاکم بود با امداد هوایی و زمینی و کمک نیروهای امدادی لحظه به لحظه همه در تلاش هستند تا از مشکلات مردم کاسته شود.
 فروکش سیل در گلستان 
وی در مورد وضعیت امدادرسانی به مناطق سیل زده استان گلستان گفت: آب در آق قلا کمتر شده و در گمیشان هم آبگرفتگی کمی متوقف شده است. بستر خروجی گرگان رود به سمت دریا نیز افزایش یافته است. خروجی آب زیاد است ولی با توجه به ماندگاری زیاد آب و احتمال فروریختن خانه ها وجود دارد، تذکرات لازم داده شده است. از نظر غذایی و امدادی مشکلی نداریم. 
پیوندی افزود: امداد هوایی هم در این مناطق ادامه داد و سه فروند بالگرد مستقر هستند. در عین اینکه همچنان برای امدادرسانی در استان گلستان فعال هستیم، در لرستان، شمال خوزستان، ایلام و کرمانشاه متمرکز هستیم تا به امید خدا به طبیعت تسلیم نشویم جان شهروندان را حفظ کنند.
کمک 20 میلیاردی مردم 
رئیس جمعیت هلال احمر، در مورد کمک های نقدی و غیر نقدی مردم گفت: تا روز گذشته 20 میلیارد تومان به حساب هلال احمر واریز شده است. همچنین هموطنان اقلامی از جمله پتو، چادر و مواد غذایی ارسال کردند که ارزش نقدی آن حدود هشت میلیارد تومان برآورد می شود. از مردم نیکوکار و بشردوست خواهش می کنم با توجه به اینکه گستردگی خسارات بسیار زیاد است به کمک های نقدی احتیاج داریم و امیدواریم با این کمک ها بتوانیم بعد از بازگشت شرایط به حالت عادی بلافاصله در بازسازی و کمک به خسارت دیدگان کمک کنیم. 
پیوندی در مورد شایعه خالی بودن انبار هلال احمر در استان لرستان گفت: کلیپی در فضای مجازی منتشر شده بود که یک ورزشگاه را نشان می داد که آنجا هم محل جداسازی و ارسال اقلام بود. انبارهای ما کاملا پر است و قبل از اینکه این مشکلات ایجاد شود اقلام مورد نیاز را ذخیره کرده بودیم و دیشب و امروز صبح نیز اقلامی را به صورت زمینی و هوایی تزریق کردیم. در تامین اقلام هیچ مشکلی وجود ندارد. 
رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که آیا منطقه ای وجود دارد که برای امدادرسانی دسترسی به آن وجود نداشته باشد گفت: خیر، می توانم بگویم از امروز صبح به همه مناطق دسترسی پیدا کردیم و از طرف دیگر به دلیل اینکه از قبل پیش بینی های لازم صورت گرفته بود که ممکن است راه های ارتباطی مسدود شود اقلامی در مناطق متاثر دپو شده بود. 
وی در مورد استان خوزستان گفت: وضعیت در خوزستان چندان خوب نیست. با توجه به آبی که از لرستان و ایلام به شهرهای شمالی خوزستان سرریز می شود تمهیدات لازم برای اسکان 100 هزار نفر پیش بینی شده است. 
در ارتباط ویدئویی با استان های لرستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان جزئیات آخرین وضعیت مناطق متاثر و نحوه امدادرسانی تشریح شد. 
در لرستان از 5 فروردین 233 روستا و 11 هزار و 180 نفر اسکان داده شدند. پیش از بروز سیلاب و بسته شدن راه های در برخی مناطق مجموعا 36 تیم عملیاتی در این مناطق حضور پیدا کرده بودند. پس از اینکه در شب گذشته دسترسی به پلدختر برقرار شد بلافاصله تیم های عملیاتی دیگری متشکل از 45 امدادگر دوره دیده و با تجربه به منطقه اعزام شدند و کار ارزیابی را از همان شب گذشته آغاز کردند. 
در خوزستان70 روستا در شهرستان های در معرض سیل و همین طور 27 روستا که در معرض سد دز بودند و احتمال آبگرفتگی وجود دارد تخلیه شد. همه سال های ورزشی و مدارسی که برای تعطیلات نوروز تجهیز شده بودند در اختیار جمعیت هلال احمر برای اسکان اضطراری قرار گرفت. تا کنون هم 15هزار و 318 نفر اسکان داده شدند و به 30 هزار نفر هم امدادرسانی شده است که این کارها با 145 تیم و 685 امدادگر صورت گرفت. 
در کرمانشاه سیل در این استان تلفات جانی به جا نگذاشت به جز یک مورد در یکی از روستاهای سرپل ذهاب که در نزدیکی رودخانه رفته بود. در 76 روستا در سطح استان که در معرض خطر بودند امدادگران حضور پیدا کردند و 38 روستا کاملا تخلیه شد. 127 سالن سرپوشیده قبل از وقوع سیل تجهیز شدند همچنین مدارس و مساجد هم آمادگی لازم برای اسکان اضطراری را دارند. 158 تیم عملیاتی جمعیت نیز با پشتیبانی امدادی هوایی و تیم های تخصصی سیلاب مشغول امدادرسانی هستند. 
در ایلام توان عملیاتی جمعیت بیشتر در دو شهرستان دره شهر و سیوان متمرکز است. امکانات و تجهیزات کامل در این مناطق دپو شده و هماهنگی ها برای اسکان اضطراری صورت گرفته است. از دیروز در دره شهر 168 نیروی امدادی مستقر هستند. از دیروز این افراد 100 خانه را از آب تخلیه کردند و همچنان مشغول هستند.