۰ نفر

منازل حاشیه کشف رود در مشهد تخلیه شدند

۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۴۳
کد خبر: 344060
منازل حاشیه کشف رود در مشهد تخلیه شدند

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد گفت: در پی احتمال طغیان رودخانه و آبگرفتگی منازل همه ساختمانهای حاشیه کشف رود واقع در محدوده شمالی کلانشهر مشهد در اقدامی پیشگیرانه عصر امروز نهم فروردین ماه تخلیه شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آتشپاد حسن جعفری عصر جمعه افزود: در پی اعلام بالا آمدن سطح کشف رود و احتمال طغیان این رودخانه از سوی بخشداری مرکزی مشهد، آتش نشانان سه ایستگاه سازمان آتش نشانی این کلانشهر به منظور ایمن سازی محلی و مقابله با هرگونه حادثه به این منطقه اعزام و در آن مستقر شده اند.
وی ادامه داد: ماموران آتش نشانی در اقدامی ضربتی تمامی شهروندان مشهدی ساکن در حاشیه رودخانه کشف را که در معرض خطر بودند به خارج این محدوده هدایت و ساختمانها را تخلیه کردند. همچنین در ایچارچوب 100 راس گوسفند به محل امن منتقل شدند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد گفت: همچنین آتش نشانان در اقدامی پیشگیرانه پس از ایجاد سد خاکی در بخشهایی از حاشیه کشف رود که امکان نفوذ آب در آنجا وجود دارد و نقاط خطرناک محسوب می شوند، منطقه را ایمن سازی کرده اند.
وی افزود: هم اینک تمام مسیرهای ورودی فرعی متصل به کشف رود تا رفع خطر کامل بسته شده و از عبور و مرور افراد محلی نیز در این منطقه جلوگیری می شود.
آتشپاد جعفری علت بالا آمدن سطح آب کشف رود را بازشدن دریچه های سد کارده اعلام کرد.
سد کارده در 40 کیلومتری شمال شهر مشهد بر روی رودخانه کارده در پایین دست روستایی به همین نام در محل بند قدیمی کارده با ظرفیت 28 میلیون مترمکعب سال 1366 به بهره برداری رسید.
پیش از این مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد از به حالت طغیان درآمدن کشف رود و مشکلاتی ناشی از آن در برخی نقاط و روستاهای حریم شمالی شهر مشهد و بطور عمده همسایگان این روخانه خبر داده بود.
علیرضا صحراگرد گفته بود: تخریب پل روستای دهشک در انتهای بلوار شاهنامه 76، طغیان رودخانه در روستای کلاته نوری و تخریب پل همین روستا و نیز طغیان کشف رود در انتهای خیابان رسالت 132 مشهد از مواردی است که در پی بارشهای اخیر منجر به آبگرفتگی در محل شده است.
طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی بارشهای رگباری در سطح خراسان رضوی و شهر مشهد تا امشب ادامه دارد.
شعبه ای از رودخانه کشف رود از کوههای هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می گذرد. این رودخانه 290 کیلومتری از غرب به شرق جریان دارد و در ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می پیوندد و از آنجا به بعد 'رود تجن' نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه می یابد و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می رود.