۰ نفر

لوازم آرایشی که چندان بهداشتی نیستند

۸ اسفند ۱۳۹۷، ۶:۳۹
کد خبر: 338480
 لوازم آرایشی که چندان بهداشتی نیستند

با وجود مشکلات معیشتی فراوانی که مردم گرفتارش هستند، خرید و فرش لوازم آرایشی آن هم از نوع ارزانش برای خود، بازار خوبی دارد. زنانی که خواسته‌های خود را قیچی می‌کنند، در برابر قیمت ارزان یک کالای آرایشی که ممکن است چندان هم بهداشتی نباشد، سر پایین می‌آورند و آن جنس را می‌خرند، اما باید توجه داشت اجناسی که با قیمتی برابر با یک دهم قیمت اصلی توسط افرادی که شاید هیچ وقت نتوانیم آنها را پیدا کنیم عرضه می‌شوند تا چه اندازه سلامت ما را تهدید می‌کنند.

بیرون از اینکه دستفروشی ممکن است مغایرت‌هایی با قانون داشته باشد، باید توجه کرد که با اینکه تعداد افرادی در این گروه به واقع کار می‌کنند و هزینه خرج خانواده را از این راه تامین می‌کنند، مانند هر گروه دیگر اجتماعی ممکن است برخی از موقعیت سوء استفاده کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، فروش لوازم آرایشی و بهداشتی گویی هیچ گاه متوقف نمی‌شود. به گفته مدیرکل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، گردش مالی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی خانوارهای ایرانی ۴۷ هزار میلیارد، محصولات سلولزی هشت هزار میلیارد و شوینده‌ها ۱۲ هزار میلیارد تومان است که نشان می‌دهد میزان گردش مالی حوزه آرایشی و بهداشتی به بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد. عبدالعظیم بهفر در اسفند 97 با اشاره به راه‌اندازی اداره کل آرایشی و بهداشتی در سازمان غذا و دارو پس از چندین سال، گفت: تشکیل این اداره کل یکی از ضروریات بود که گردش مالی این حوزه بر اهمیت آن دلالت دارد. او با اشاره به مقاله علمی منتشر شده در حوزه مصرف کازمتیک در ایران، ادامه داد: بر اساس برآورد این مقاله علمی، حجم مارکت فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در ایران چهار میلیارد دلار است. همچنین در این مقاله میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی تا چهار و نیم درصد مخارج خانوار ذکر شده که این میزان در ایتالیا سه درصد و در انگلیس و فرانسه 7/1 درصد است. او با اشاره به گستردگی حوزه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در کشور، عنوان کرد: این در حالی است که تا پیش از این به صورت مناسب به این موضوع پرداخته نشده بود، چنانچه علاوه بر مباحث مالی، موضوع سلامت و اشتغال نیز مطرح است. او با تأکید بر لزوم ایجاد تبدیل پرمارکتینگ به پست مارکتینگ در حوزه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی عنوان کرد: پایلوت این طرح در قزوین انجام شده است که امیدواریم در سال آینده در سایر استان‌ها نیز اجرایی شود. مدیرکل اداره فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه قاچاق و تقلب یکی از مباحث جدی و مهم حوزه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی محسوب می‌شود، گفت: طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رقم تولید این فرآورده ۷۲۲ میلیون دلار، مصرف آن ۲ میلیارد و ۷۱۷ هزار دلار و واردات ۳۹۰ میلیون دلار است که بر این اساس مشخص می‌شود که یک میلیارد و ۷۰۰ هزار دلار از این بازار زیر نظر رگولاتوری نیست که می‌تواند قاچاق و یا تقلبی باشد که البته با توجه به افزایش نرخ ارز بحث قاچاق چندان مطرح نیست و بیشتر متوجه حوزه تقلب است.

بیمارهای پوستی با مواد آرایشی قاچاق

بازار خراب کار باعث شده هر کسی که روزی به کاری مشغول بود، امروز به هر دلیلی بیکار باشد و نخستین فکر در این زمان برای کسب درآمد دستفروشی می‌تواند باشد. دستفروشان لوازم آرایشی، گروهی از دستفروشان اند که درآمد خوبی هم دارند. معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اسفند 97 با اعلام اینکه از خریداری مواد آرایشی از دستفروشان خودداری کنید، گفت: بسیاری از مراجعه کنندگان به مراکز پزشکی بر اثر استفاده از مواد آرایشی قاچاقی، دچار بیمارهای پوستی شده اند که به دلیل استفاده از مواد آرایشی بدون برچسب اصالت و خریداری‌شده از دستفروشان است. بابک قطبی با اشاره به مبارزه با قاچاق معکوس دارو در مریوان، اظهار کرد: این امر موجب شد که مسئولان توجه ویژه نسبت به قاچاق دارو و سلامت جامعه داشته باشند. شرکت‌های توزیع کننده‌ای در امر قاچاق معکوس دارو دخالت دارند اما با این وجود موارد قاچاقی را بررسی می‌کنیم. معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به قاچاق معکوس دارو در مریوان گفت: 95درصد داروخانه‌های مریوان در سلامت کاری فعالیت می‌کنند و پنج درصد باقیمانده توسط گشت‌های محسوس و نامحسوس شناسایی و کنترل خواهند شد. بسیاری از مراجعه کنندگان در مرکزهای پزشکی بر اثر استفاده از مواد آرایشی قاچاقی، دچار بیمارهای پوستی به دلیل استفاده از مواد آرایشی بدون برچسب اصالت و خریداری ‌شده از دستفروشان است. معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در خصوص آگاه سازی افراد جامعه و خودداری از خرید لوازم آرایشی از دستفروشان تاکید کرد و یادآور شد: باید این مسأله توسط رسانه‌ها فرهنگ‌سازی شود.

شناسایی کالاهای سلامت محور

برخی از استان‌ها اقداماتی برای شناسایی کالاهای سلامت محور انجام داده اند، در این رابطه دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان از مقابله با قاچاق کالاهای سلامت محور در استان کرمان سخن گفت و بیان کرد: کالاهای سلامت محور (مرتبط با سلامت مردم) در استان کرمان شناسایی شدند به‌طور مثال فقط در یکی از شهرک‌های شهر کرمان بیش از 450 واحد عرضه مواد آرایشی و بهداشتی غیرمجاز وجود داشت که با آنها برخورد شد. ابراهیم شهریاری از مقابله با قاچاق کالاهای سلامت محور در استان کرمان خبر داد و تاکید کرد: کالاهای سلامت محور (مرتبط به سلامت مردم) در استان کرمان شناسایی شد به‌طور مثال فقط در یکی از شهرک‌های شهر کرمان بیش از 450 مورد آرایشی و بهداشتی غیرمجاز وجود داشت که مواد آرایشی خارجی غیرمجاز عرضه می‌کردند که با آنها برخورد شد. او همچنین از افزایش کشفیات کالاهای قاچاق در سال‌ جاری خبر داد و ادامه داد: کشفیات پلیس از قاچاق کالا در سال جاری به‌اندازه چندین سال قبل بوده است.

نیمی از مواد آرایشی موجود در بازار تقلبی است

در این رابطه رئیس پژوهشگاه سازمان غذا و دارو گفت: تشخیص مواد آرایشی اصل از تقلبی به راحتی ممکن نیست. حسین رستگار با اشاره به افزایش ورود مواد آرایشی قاچاق به کشور اظهار کرد: درحال حاضر بین 50 تا 65 درصد لوازم آرایشی موجود در بازار از جمله رژ، کرم پودر و ریمل تقلبی و قاچاق هستند. ایران یکی از مهمترین‌ کشورهای مصرف کننده لوازم آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه است و واردکنندگان این کالاهای قاچاق سود زیادی می‌برند. او با اشاره به دلیل‌گرایش به واردات مواد آرایشی قاچاق به کشورگفت: قیمت ارزان، سهولت دسترسی، افزایش بیکاری، افزایش مصرف لوازم‌آرایشی و کسب سود بیشتر علت گرایش به مواد آرایشی قاچاق است.رئیس پژوهشگاه سازمان غذا و دارو گفت: بیشتر مواد آرایشی ازجمله کرم پودر، رژ لب و ریمل‌های آرایشی موجود در بازار عرضه با نام برندهای اروپایی به‌صورت تقلبی از امارات و چین وارد بازار شده که تشخیص چشمی با نمونه اصلی آن کار مشکلی محسوب می‌شود. به گزارش ایسنا، رستگار با بیان اینکه اغلب موادآرایشی قاچاق محتوای استانداردی ندارند، افزود:‌ تقلب در فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی عموما به‌صورت عدم تطابق محتوای فرآورده با مشخصات برچسب الصاقی روی محصول است. مصرف مواد آرایشی غیراستاندارد چون مستقیم با پوست و اجزای حساس بدن سروکار دارد، تهدیدی جدی برای سلامت مصرف کننده به شمار می‌آید، به همین دلیل مردم باید با آگاهی بیشتری نسبت به خرید آنها اقدام کنند.