۰ نفر

هشدار مسئولان سازمان ملل؛

تغییر اقلیم، جنگ و مهاجرت را به خاورمیانه می‌آورد؟

۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۳۷
کد خبر: 337385
تغییر اقلیم، جنگ و مهاجرت را به خاورمیانه می‌آورد؟

به علت کمبود آب، غذا و جنگ‌هایی که برسر منابع مختلف انجام می‌شود، در دهه بعدی ۷ تا ۱۰ میلیون نفر در خاورمیانه مجبور به ترک خانه‌های خود می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، خاورمیانه در حال ورود به یک آشفتگی جدید است؛ تغییراقلیم، با کمبود غذا و بی‌آبی که در این منطقه ایجاد کرده است، می‌تواند منجر به افزایش مهاجرات شود، جنگ‌هایی جدید را شروع کند و فرصت‌هایی جدید برای گروه‌های تندرو ایجاد کند.

یک مسئول امور توسعه سازمان ملل پیش بینی کرده است که به علت کمبود آب، غذا و جنگ‌هایی که برسر منابع مختلف انجام می‌شود، در دهه بعدی ۷ تا ۱۰ میلیون نفر در خاورمیانه مجبور به ترک خانه‌های خود می‌شوند. او و متخصصان دیگر، این صحبت‌ها را در پنلی در آمستردام، پایتخت هلند، انجام داده‌اند.

جمال صغیر، استاد دانشگاه مک‌گیل در این پنل گفت: «ناامنی سوختی و غذایی می‌تواند خیلی سریع به آشوب منجر شود. گروه‌هایی تروریستی مثل داعش از تغییراقلیم استفاده می‌کنند تا اعضای خود را افزایش دهند. برای مثال آنها به کشاورزانی که فقیر شدند غذا، درآمد و  مزایای دیگر پیشنهاد می‌کنند.»

این شرایط در گذشته هم در خاورمیانه به خصوص در عراق و سوریه و دیگر کشورهای عربی ناآرامی‌هایی ایجاد کرده است، موضوعی که در سال ۲۰۱۱ باعث ظهور چیزی به نام  بهار عربی شد و بعد از آن هم داعش به وجود آمد. اما این مشکلات از سال‌ها قبل در این مناطق شروع شده بود؛ گرم‌تر شدن زمین باعث کاهش منابع آبی در این مناطق شده بود.

ندیم فرج‌الله استاد دانشگاه آمریکایی بیروت در این رابطه گفت: «پیش بینی شده که در عراق (با ادامه تغییراقلیم) میزان بارش برف و باران کاهش پیدا کند. خاورمیانه مجموعه‌ای از تمام مشکلات را دارد و حالا به یک جرقه نیاز دارد.»

در کنار این مسائل، خاورمیانه ۶۵درصد حبوبات حود را وارد می‌کند و افزایش جمعیت می‌تواند این منطقه را به تغییراقلیم حساس‌تر کند. یوهان شار، محقق موسسه تحقیقاتی صلح بین‌الملل استکهلم در این رابطه توضیح داد: «این منطقه برای امنیت غذایی‌اش به مدیریت پایدار حوزه کشاورزی در مناطق دیگر نیازمند است.»

سازمان ملل و سایر مراکز دیگر هم در حال انجام اقداماتی برای بهبود این شرایط هستند، برای مثال برای یافتن روشی برای حل بحران آب در مصر آنها یک صندوق مالی تشکیل داده‌اند. در این کشور بخش زیادی از جمعیت ۱۰۰میلیون نفری آن افراد زیادی اطراف رود نیل زندگی می‌کنند.

در وضعیت به وجود آمده برخی کشورها در حال تطبیق‌پذیری با تغییراقلیم تسا تپارتا، نماینده امور آبی خاورمیانه در این رابطه توضیح داد:‌ «ما در حال مشاهده شرایطی هستیم که به دلیل تغییراقلیم کمبود آب و غذا در خاورمیانه در حال افزایش است و مردم در حال انتقال به یک شرایط نرمال هستند.»

اما در اکثر مناطق وضعیت به اینن شکل نیست. کشورهای زیادی در خاورمیانه که اکثرا کشورهای عربی صادرکننده نفت و گاز هستند به طور کلی موضوع را انکار می‌کنند. ضغیر در این رابطه توضیح داد: «بین سخن و عمل یک مباحثه جدی وجود دارد که باید حل شود. من فکر نکنم هیچ اراده سیاسی آنجا وجود داشته باشد.