۰ نفر

هر ساعت ۲۱ طلاق در ایران

۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۵:۳۲
کد خبر: 336173
هر ساعت ۲۱ طلاق در ایران

شاید برای بسیاری از افراد به خصوص در دوران قبل از ازدواج سوال باشد، عوامل طلاق چیست و چه عللی سبب شکست زندگی مشترک می‌شود. یکی از مشکلاتی که جامعه امروز با آن روبه‌روست ومشکلات بسیاری را برای افراد ودرنتیجه جامعه ایجاد کرده است، گسیختگی خانواده وطلاق است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، درگذشته زندگی مشترک افراد طولانی‌تربود و طلاق به ندرت اتفاق می‌افتاد. اما امروزه با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی، ابتلا به بیماری‌های روانی، فشار وارده ازسوی رسانه‌های اجتماعی و... طلاق دیگر امری غیرعادی تلقی نمی‌شود. حتی همسرانی که بسیار متعهد و پایبند به اصول اخلاقی هستند نیز ممکن است به دلایل مختلف دچار طلاق شوند. بسیاری ازعوامل فردی،اجتماعی، روانی و می‌تواند درتصمیم گیری برای طلاق دخیل باشند. براساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت ورزش و جوانان، حدود نیمی از طلاق‌های ثبت شده در پنج سال نخست زندگی مشترک روی می‌دهد. اینکه درسال ۹۶ درایران ساعتی ۲۱واقعه طلاق و ۷۰ ازدواج به ثبت رسیده و درکل نزدیک به یک سوم ازدواج‌های ایران در این سال منجر به طلاق شده نیاز به بررسی دقیق کارشناسی دارد.

بررسی و آسیب شناسی علل طلاق

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق با بیان اینکه درسال ۹۶ درایران ساعتی ۲۱واقعه طلاق و ۷۰ازدواج به ثبت رسید،گفت: درکل نزدیک به یک سوم ازدواج‌های ایران در سال ۹۶ منجربه طلاق شد. علی مظفری در نشست خبری با اهالی رسانه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب جهت تبیین دستاوردهای مهم و کلان قوه قضائیه در حوزه ازدواج و طلاق، اظهارکرد: با بررسی و آسیب شناسی علل طلاق مشخص شد در مواردی که دلایل شخصی عامل طلاق زوجین بود چند دلیل عمومیت بیشتری داشت. مانند اینکه زوجین جایگاه ازدواج را به صورت کامل برای خود روشن نکرده بودند و تصورشان این بود که همانند رابطه دوستی پیش از ازدواج، رابطه شان ادامه پیدا می‌کند از طرف دیگرکاهش مسئولیت پذیری زوج و زوجه، ورود تشریفات و تجملات به موضوعات ازدواج از دیگرعلل اولویت دار طلاق زوجین بود. بر اساس تحقیقات ۹۰ درصد افرادی که ازدواج‌های آنها تابع شرایط سنتی بوده است درگیر پروسه طلاق نمی‌شدند و در مقابل سنت‌ها و انتظارات برای تجمل گرایی منجر به طلاق می‌شد. مورد دیگر اینکه زوجین تصور درستی درمورد سختی زندگی و انتخاب شریک زندگی خود نداشتند. تأثیرمنفی اشتغال زن درزندگی مشترک و عدم تطابق زوج و زوجین در رابطه با این موضوع نیز یکی دیگر از عوامل طلاق زوجین بود. طی بررسی‌هاٰ، ظهور و بروز افکار فمینستی از دیگر عوامل مؤثر در طلاق‌های زوجین محسوب می‌شد.

سال ۹۷ طلاق روند نزولی پیدا کرد

مظفری افزود: سال ۹۱ اعلام کردم ساعتی ۱۶ طلاق در کشور در حال وقوع است و نهادهای مختلف به اعلام این آمار اعتراض کردند. ما نباید از بیان واقعیت‌ها بترسیم. اگر منظور مخالفین نظام هستند که آنها همیشه وجود دارند. ما باید ابتدا واقعیت و مشکل را بپذیریم تا بتوانیم آن را حل کنیم. در سال ۹۶ میزان طلاق به ساعتی ۲۱ طلاق در کشور رسید. از ابتدای سال ۹۷ روند طلاق با وجود ۲۰ سال روند صعودی، روند نزولی پیدا کرد. مظفری با اشاره به اینکه یکی از تصمیمات مهمی که در قوه قضائیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شد تا طلاق توافقی کاهش یابد این است که زوجین از زمان ثبت ازدواج و حتی قبل از ثبت تحت حمایت از سیستم دولتی قرار می‌گیرند و تا زمانی که خدای ناکرده قصد جدایی دارند کنترل خواهند شد، گفت: به زودی سامانه‌ای در قوه قضائیه رونمایی خواهد شد که به موجب آن پرونده زندگی زوجین و تمامی اطلاعات شخصی زوجین وارد آن سامانه خواهد شد و صرفا قابل رؤیت برای زوجین خواهد بود. به این نحو نیست که هر کاری می‌کنند کسی متوجه نخواهد شد. این سایت حدود ۱۰۰ صفحه زیرشاخه دارد و هر اطلاعاتی اعم از کلیپ‌های مشاوره و روانشناسی، حقوقی و …به صورت رایگان در زیرساخت سایت طراحی شده است. موضوع دیگر این است که مصوب شد که پیش از ثبت ازدواج زوجین در ۴ رشته و طی ۶ ساعت دوره‌های آموزشی در مراکز بهداشت ببینند که این دوره‌ها شامل روانشناسی روابط طرفین، اطلاعات حقوقی ازدواج، مهارت زندگی و احکام خانواده می‌شود.

۳۵ درصد از مراجعین بهزیستی از طلاق منصرف شدند

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق، ادامه داد: در انتخاب استاد هر یک از ۴ رشته بهترین، زبده‌ترین افراد انتخاب شدند که بتوانند مطالب را به نحو احسن به زوجین اطلاع رسانی کنند. هیچ گاه در این موارد از دانشجو و افراد کم تجربه استفاده نشده است. در رابطه با حدفاصل ازدواج هم که در سامانه‌ای که گفته شد موارد رصد خواهد شد و در زمان تصمیم به جدایی دستورالعمل قوه قضائیه پیرو قانون حمایت خانواده ابلاغ و اجرایی شد و این دستورالعمل از ابتدای آذر ماه در تهران اجرایی شد. زوجین پیش از مراجعه به دادگاه باید به مراکز غربالگری در بهزیستی مراجعه کنند و در آن مراکز باید ۵ جلسه برگزار شود و علت طلاق بررسی شود. اگر واقعا زوجین با وجود مشاوره از ادامه طلاق منصرف نشدند می‌توانند گواهی عدم سازش بگیرند و به دادگاه خانواده مراجعه کنند. طبق گزارش سخنگوی بهزیستی اعلام شد ۳۵ درصد از مراجعین به بهزیستی از ادامه طلاق توافقی منصرف شدند. مظفری، گفت: در پروسه مراجعه زوجین به دادگاه خانواده متوجه شدیم که برخی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق کار طلاق را تسریع می‌کنند متوجه شدیم در برخی دفاتر طلاق، سردفتر در محل دفترخانه حضور ندارد و افراد غیر مسئول به عنوان حرکت کاسبی از این اقدام استفاده می‌کنند. متوجه جدیت موضوع شدیم قریب به یک سال است که از سازمان ثبت تقاضا کردیم برای هر دفترخانه سقف و سهمیه ثبت طلاق مشخص شود. یکی از اقدامات آتش به اختیار قوه قضائیه و سازمان ثبت همین است. رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق، بیان کرد: یک سال است تمام مقدمات این اقدام و کارشناسی‌ها و موارد فناوری در رابطه با آن انجام شده است و به زودی تعیین سقف برای ثبت ازدواج و طلاق در دفاتر ثبت اجرایی خواهد شد. مورد دیگر اینکه دفاتر طلاق باید حداقل فاصله دو کیلومتری را از دادگاه‌های خانواده رعایت کنند. تقاضای دیگر ما از سازمان ثبت اسناد و املاک این بود که اثر انگشت سردفتر طلاق را در جهت انجام واقعه طلاق اجباری کنیم. جمیع این موارد منجر به این شد که روند صعودی طلاق در ابتدای سال ۹۷ روند نزولی داشته باشد. ۳ ماهه اول سال ۹۷ به نسبت ۳ ماهه سال ۹۶،۶ درصد روند نزولی و ۶ ماهه اول سال ۹۷ به نسبت ۶ ماهه سال قبل ۱۲ درصد روند نزولی داشته است.وی، عنوان کرد: ماده ۸۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور دولت را مکلف به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی کرده است. در تمام این اقدامات قوه قضائیه محوریت کار به دست شورای عالی انقلاب فرهنگی افتاد و برای جلوگیری از موازی کاری این شورا محور قرار گرفت و تجربیات دو ساله کاهش طلاق در قوه قضائیه عیناً به این شورا منتقل شد. سال ۹۶ بحران آمار طلاق در تهران به هر ۲ ازدواج، یک طلاق رسیده بود.

کدام استان‌ها کمترین آمار ازدواج‌ها را دارند

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق، تصریح کرد: در زمینه ازدواج یکی از اقدامات دیگر این بود که در جلسات مختلف درخواست کردیم که وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین به تصویب برسد. در سال ۹۶، ۱۰ استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس خوزستان، آذربایجان شرقی، مازندران، البرز، گیلان و آذربایجان غربی دارای آمار طلاق بالا بودند. استان‌های سمنان، چهارمحال و بختیاری و یزد کمترین آمار طلاق را در سال ۹۶ داشتند. ۱۰ استان برتر در ازدواج نیز تهران، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی، کرمان، مازندران و سیستان و بلوچستان بودند و کمترین ازدواج‌ها نیز در استان‌های سمنان، ایلام و خراسان جنوبی بوده است.