۰ نفر

حراج قلب فضا در آستانه ولنتاین +عکس

۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۲:۴۴
کد خبر: 334146
 حراج قلب فضا در آستانه ولنتاین +عکس

این شهاب‌سنگ ۲۳سانتی‌متری از یکی از بزرگترین بارش‌های شهابی چند هزار سال گذشته به جا مانده است و بخشی از یک توده عظیم آهن بوده است که خود را از کمربند سیارکی جدا کرده و در ۱۲فوریه ۱۹۴۷در کوه سیکوت-آلین سیبری به زمین برخورد کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حراجی "کریستی" قصد دارد طی هفته جاری به مدت یک هفته تعدادی از شهاب‌سنگ‌های تاریخی را به حراج بگذارد که سرآمد آن‌ها به مناسبت نزدیکی روز ولنتاین، یک شهاب‌سنگ به شکل قلب است.

حراجی کریستی اعلام کرده است که به مناسبت نزدیکی به روز ولنتاین یا همان روز جهانی عشاق، یک شهاب‌سنگ نادر به شکل قلب موسوم به "قلب فضا" را بین ۶ فوریه تا ۱۴ فوریه به حراج خواهد گذاشت.

این شهاب‌سنگ ۲۳ سانتی‌متری از یکی از بزرگترین بارش‌های شهابی چند هزار سال گذشته به جا مانده است و بخشی از یک توده عظیم آهن بوده است که خود را از کمربند سیارکی جدا کرده و در ۱۲ فوریه ۱۹۴۷ در کوه سیکوت-آلین سیبری به زمین برخورد کرده است.

این شهاب‌سنگ موجب یکی از بزرگترین انفجار‌های شهاب‌سنگی تاریخ شده و تخریب زیادی به همراه داشته است.

در وب‌سایت حراجی کریستی آمده است که این شهاب‌سنگ بزرگ پس از نفوذ به جو زمین به شهاب‌سنگ‌های کوچک‌تر تبدیل شده و در کوه‌های سیبری فرود آمد. انفجار این شهاب‌سنگ موجب انفجاری شد که نور آن همانند خورشید بود.

پنجره‌ها در اثر این انفجار شکستند و درختان ریشه‌کن شدند و یک دنباله دودی ۳۲ کیلومتری به مدت چندین ساعت در آسمان دیده می‌شد، در حالی که صدای آن از فاصله ۳۲۰ کیلومتری شنیده می‌شد.

ولنتاین

این انفجار سبب پدید آمدن حفره‌ای به بزرگی ۲۶ متر شده است.

حراجی کریستی می‌گوید که همه شهاب‌سنگ‌های موجود در کوه سیکوت-آلین سبیری به جذابیت "قلب فضا" نیستند.

"سارا کروثر" از دانشکده علوم زمین و علوم زیست محیطی دانشگاه منچستر گفت که "قلب فضا" متعلق به یک گروه نادر از شهاب سنگ‌های آهنی است که به نام "IIAB" شناخته می‌شوند. در حال حاضر ۱۳۴ نوع از شهاب‌سنگ‌های IIAB از مجموع بیش از ۶۰ هزار شهاب سنگ شناخته شده شناسایی شده‌اند، بنابراین این نوع نسبتاً نادر است.

وی افزود که قیمت شهاب‌سنگ‌های آهنی نسبتاً بالا است. دیگر قطعه‌های متعلق به این شهاب‌سنگ هزینه‌ای در حدود ۱ تا ۴ هزار دلار برای هر گرم دارند.

اما ارزش بالای "قلب فضا" را می‌توان به شکل منحصر به فرد آن، نوع آن و اندازه آن نسبت داد.

حراجی کریستی انتظار دارد که "قلب فضا" را بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار به فروش برساند.