۰ نفر

خیانت؛ عاملی برای فروپاشی خانواده

۲۲ دی ۱۳۹۷، ۶:۲۴
کد خبر: 328505
خیانت؛ عاملی برای فروپاشی خانواده

در سایه استفاده روز افزون از شبکه های مجازی یا اینترنت شاهد افزایش ارتباط میان افراد هستیم که این خود در پاره ای از موارد باعث بروز خیانت می شود.

گفتنی است، در عصر حاضر چگونگی برقراری ارتباط مناسب و پایدار یکی از ابتدایی ترین نیاز افراد است، چرا که در بسیاری از موارد افراد تنها به دلیل فرا نگرفتن چگونگی ارتباط موثر روابط خود را به راحتی از دست می دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، به طور کلی باید در نظر داشت که دلایل بروز خیانت را از نگاه روانشناختی می توان به سه گروه اصلی تقسیم بندی کرد که این موارد شامل خیانت ذهنی،خیانت فیزیکی و خیانت محیطی است.

خیانت ذهنی چیست؟

زوجین به هنگام برقراری ارتباط شخص سومی که در ذهن دارند، را جایگزین شریک زندگی خود می کنند که البته در برخی از موارد این تنها یک تصور ذهنی است و شخص وجود خارجی ندارد، باید یادآور شد که این مورد نیز خود نوعی خیانت به حساب می آید، چرا که خیانت ذهنی اساس خیانت فیزیکی است، اما خیانت فیزیکی در بیشتر موارد باعث فروپاشی بنیان خانواده می شود که این مهم بیشتر در سایه مشاهده ماهواره یا استفاده نامناسب از شبکه های اجتماعی اتفاق می افتد. هر چند در این مجال باید یادآور شد که کم رنگ شدن احساس عاطفه در افراد نیز خود نقش تعیین کننده ای در افزایش خیانت دارد. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که افزایش تنوع طلبی در میان افراد خود عامل دیگری برای رواج خیانت است. همچنین در این میان نباید از نقش خودنمایی نیز غافل شد، چرا که برخی از افراد تنها به دلیل مورد توجه قرار گرفتن میل به برقراری روابط خارج از روابط فرازناشویی روی می آورند. طبق آمار موجود امروزه آمار طلاق در جامعه هنوز بالاست. لازم به ذکر است، هرگاه مرد یا زن روابط خارج از خانواده داشته باشند، به طور حتم دیگر برای شریک زندگی خود حوصله و انرژی کافی را ندارند که این مهم خود می تواند باعث برهم خوردن روابط زناشویی شود و اینکه زمینه ای برای بروز خیانت در طرف مقابل می شود. شایان ذکر است، برخی از صاحب نظران بر این باور هستند که ماهواره تاثیر بسزایی در افزایش خیانت در جامعه داشته است، اما باید متذکر شد که نمی‌توان تماشای ماهواره را دلیلی تاثیرگذار در خیانت دانست، چرا که در مقابل باید توجه داشت که چه افرادی از ماهواره استفاده می کنند که میل به خیانت یا برقراری روابط آزاد در آنها افزایش می یابد که در پاسخ به این سوال می توان گفت که در بیشتر موارد نوجوانان یا جوانان تنهابه علت نبود هیچ محدودیتی در تماشای فیلم ها و سریال ها می توانند از برخی از برنامه های ماهواره الگوبرداری نامناسبی داشته باشند، چرا که در جامعه ما هیچ محدودیت سنی برای تماشای برنامه های تلویزیونی وجود ندارد که این خود می تواند آفت بزرگی برای تربیت فرزندان محسوب شود.

بررسی راهکارهای مقابله

آنچه مسلم است، زمانی که به افراد خیانت می شود، آنها به دنبال راهکار مناسبی برای تسکین دردهای خود هستند که البته در برخی از موارد بنا به دلایل مختلف خود نیز برای حل مشکلات موجود به راهی اشتباه قدم می‌گذارند. از این رو شاید بهترین راه برای تصمیم گیری مناسب در ارتباط با چگونگی برخورد با خیانت مراجعه به روانشناس باشد که البته این مهم در میان افراد کم و به ندرت صورت می گیرد، چرا که در بیشتر موارد می توان تنها با استفاده از راهکارهای ارائه شده از سوی مشاوره خانواده یا ریش سفیدان فامیل مشکلات میان زوجین به راحتی حل شود، به گونه ای که میزان احتمال بروز خیانت نیز به طرز قابل توجه ای کاهش یابد، چرا که علت اصلی خیانت در حل نکردن مشکلات موجود در میان افراد است، مشکلاتی که شاید در ظاهر از اهمیت چندانی نیز برخوردار نباشد.

بی‌اعتمادی میان زوجین

از طرف دیگر باید خاطرنشان کرد که نمی توان این تصور را داشت، خیانت می‌تواند تکرارپذیر باشد، چرا که در صورت ترمیم مناسب رابطه و پی بردن به اشتباه می توان این انتظار را داشت که خیانت دیگر تکرار نشود، اما بسیاری از افراد به صراحت اعلام می کنند که فردی که خیانت کرده دوباره نیز این کار را تکرار خواهد کرد که بیان این مساله خود می تواند دلیلی برای انجام دوباره خیانت باشد، چرا که قبح آن به راحتی از میان رفته است. در سایه آن نیز دیگر اعتمادی میان زوجین وجود ندارد که نبود اعتماد میان طرفین خود فصل پایانی هر رابطه ای به حساب می آید. از این‌رو بسیاری از روانشناسان معتقد هستند که می توان حل مشکلات موجود در روابط زوجین به راحتی این انتظار را داشت که دیگر خیانت تکرار نشود، اما مقابله یا تهدید کردن نمی تواند مانعی برای خیانت دوباره شود، بلکه در مقابل فرد را کارآزموده تر از گذشته می کند، به گونه ای که با احتیاط و جدیت بیشتری به خیانت دوباره روی می‌آورد. از این‌رو باید در نظر داشت که چگونگی برخورد با خیانت نیز می تواند در ادامه داشتن و قطع کامل آن بسیار تاثیرگذار باشد. پر واضح است که برای جلوگیری از خیانت باید اقدام به واکسیناسیون رفتاری کرد، به این معنا که برای جلوگیری از خیانت باید در ابتدا ریشه یابی علل خیانت را انجام دهیم. وفاداری، پاکدامنی، تامین نیازهای طرفین و مواردی از این دست می تواند ضامن سلامت رابطه زوجین باشد. به عبارت ساده تر زمانی که افراد از رابطه خود رضایت کامل یا حتی نسبی را داشته باشند و به این مهم نیز دست یابند که طرف مقابل با تمام توان خود اقدام به برطرف کردن نیازهای او می کند، به طور حتم کمتر به خیانت حتی فکر می کنند.

بررسی ویژگی های متعدد

همان گونه که می دانیم، خیانت دارای ویژگی های متعدد است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد، به طور حتم باید در نظر داشت که خیانت تنها جنسی نیست، بلکه می‌تواند شامل خیانت عاطفی و حتی کلامی نیز باشد. همچنین خیانت در اکثر موارد به صورت پنهانی صورت می گیرد، چرا که اگر علنی شود، دیگر خیانت به حساب نمی آید. بدیهی است، در بیشتر موارد خیانت دارای عمر کوتاهی است و کمتر با خیانت بلند مدت مواجه می شویم. درضمن بر خلاف تصور عامه مردم کمتر به خاطر مسائل مادی صورت می گیرد، بلکه در مقابل بیشتر جنبه روانی یا عاطفی دارد.

بی توجهی همسران

طبق بررسی های به عمل آمده مهم ترین دلیل خیانت مردان بی توجهی از سوی همسران خود است، چرا که در بیشتر موارد با گذشت زمان یا حتی به دنیا آمدن فرزند شاهد بی توجهی یا کم توجهی زنان نسبت به مردان هستیم، به گونه ای که زن تمام زمان خود را تنها صرف کودک می کند و در این میان دیگر از همسر خود غفلت می کند و بر این باور است که تنها وظیفه او پس از به دنیا آمدن فرزند رسیدگی به امور او است. در حالی که این خود در بسیاری از موارد باعث می شود تا مرد برای تامین نیازهای روحی و روانی خود به سمت شخص دیگری روی بیاورد. از سوی دیگر باید یادآور شد که سرزنش های بیش از اندازه، توجه به خانواده خود و وقت گذرانی بیش از اندازه با دوستان می تواند در زمره دیگر دلایل خیانت مردان قرار بگیرد، چرا که مردان نیاز به مرکز توجه بودن همسران خود دارند. البته در این فرصت باید یادآور شد که این موارد نیز باید به صورت دو طرفه رعایت شود، به این معنی که که مردان نیز مکلف به توجه کردن و رفع نیازهای زنان هستند. در شرایط کنونی شاهد رواج خیانت در میان زنان نیز هستیم، اتفاقی که شاید در سال های نه چندان دور هرگز شاهد آن نبودیم. به طور کلی باید در نظر داشت که مهم ترین انگیزه خیانت در زنان انتقام جویی است، چرا که در برخی از موارد تعداد معدودی از مشاوران خانواده راهکار مناسب برای خیانت را مقابله به مثل کردن می دانند. این در حالی است که این خود می تواند با تبعات منفی بسیاری همراه باشد، چرا که خیانت کردن می تواند باعث از بین رفتن کانون خانواده و ارزش های حاکم بر آن باشد. به طور حتم تنها قربانیان خیانت فرزندان زوجین خواهند بود. برای مثال فرزندی که شاهد خیانت پدر و مادر خود است، به طور حتم در زندگی خود با مشکلات جدی همراه خواهد بود. از سوی دیگر پسرانی که در دوران کودکی با خیانت والدین مواجه می شوند، دیگر اطمینان به رابطه زناشویی ندارند یا اینکه در بیشتر اوقات به دنبال انتقام‌جویی هستند که این موارد باعث می‌شود تا این افراد نتوانند از زندگی عادی بهره‌مند شوند. در پایان باید یادآور شد که خیانت در بیشتر موارد منجر به پایان یافتن زندگی زناشویی می شود، چرا که هیچ گاه زن یا مرد نمی توانند این مهم را پذیرا باشند که همسر خود با شخص دیگری باشد. هر چند در این میان برخی از زنان تنها به دلیل نداشتن پشتوانه مالی یا عاطفی مناسب و همچنین به خاطر حفظ آبرو و یا به خطر نیفتادن آینده فرزندان خود به جدایی روی نمی آورند، اما این مهم هیچ گاه نمی تواند به معنی قبول شرایط موجود باشد، چرا که برخی از زنان در بعضی از مواقع بنا به شرایطی که دارند، مجبور به قبول شرایط خود هستند که این مهم می تواند زمینه‌ساز بروز طلاق عاطفی در میان زوجین شود. از این‌رو شاید بهتر است، قوانین موجود خانواده مورد بازنگری یا اصلاح قرار بگیرد، چرا که در شرایط موجود جامعه ازدواج مجدد مرد به دلایل وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه خود می تواند باعث ایجاد عدم توازن در روابط شود.