۰ نفر

بازار داغ کاسبان پایان نامه

۸ دی ۱۳۹۷، ۶:۲۵
کد خبر: 325201
بازار داغ کاسبان پایان نامه

چند سالی است که بازار فروش پایان نامه داغ شده و فروشندگان آن دیگر تنها محدود به خیابان انقلاب نیستند و در هر خیابان یا در فضای مجازی اقدام به فروش پایان نامه به دانشجویان می‌کنند که این خود می‌تواند با تبعات منفی بسیاری همراه باشد، اما در این میان برخورد نکردن با این افراد خود می‌تواند نشان از جای خالی نظارت یا مسئولیت پذیری برخی از افراد را داشته باشد.

 گفتنی است بیشترین مشتریان خرید پایان نامه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی هستند و تنها در موارد اندک دانشجویان دوره دکتری اقدام به خرید پایان نامه می‌کنند. هرچند در این میان افراد متقاضی خرید مقاله نیز رو به افزایش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، آنچه مسلم است، بازار کاسبان علم بیش از هر زمان دیگری پر رونق شده چرا که در حال حاضر دیگر فعالیت کاسبان علم به نوشتن پایان نامه خلاصه نمی‌شود و به انجام تحقیقات، یادداشت مقالات علمی و موارد دیگر نیز سرایت پیدا کرده است، به گونه‌ای که بسیاری از فارغ التحصیلان یا دانشجویان برای کسب درآمد مشغول به فعالیت در این شغل می‌شوند که این خود نشان از بی‌تاثیری قوانین و راهکارهای ارائه شده موجود را دارد. به طور کلی باید در نظر داشت که پس از برنامه‌ریزی‌های کارشناسی شده صورت گرفته از سوی مجلس و وزارت علوم و تحقیقات دو راهکار برای کاهش پایان‌نامه فروشی در نظر گرفته شده است که تا به امروز هیچ یک از آنها به صورت جدی اجرا نشد است که این خود نشان از جای خالی نظارت و فراهم نشدن شرایط برای تحقق برنامه‌ها و قوانین تدوین شده دارد.

بررسی میزان پایان نامه‌های خریداری شده

طبق آمار موجود در حال حاضر بیش از 15 درصد از پایان نامه‌های ارائه شده توسط دلالان علم جمع‌آوری شده و با قیمت‌ اندک به فروش می‌رسد. هرچند باید متذکر شد که محتوای بسیاری از آنها چندان پایه علمی ندارد و در بیشتر موارد توسط گردآورندگان به راحتی سرهم بندی می‌شود که همین امر خود در برخی از موارد باعث رد شدن پایان نامه و ایجاد مشکلات دیگر برای دانشجویان می‌شود و در برخی از موارد نیز به دلیل سهل انگاری مورد تائید قرار می‌گیرد. از سوی دیگر باید متذکر شد که به‌دلیل افزایش بی‌رویه تعداد دانشجویان و هم‌خوانی نداشتن تعداد دانشجویان و اساتید شاهد رواج بی‌رویه فروش پایان و مقالات علمی هستیم، چرا که در حال حاضر تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیشتر از آن چیزی که در سند چشم انداز پیش بینی شده بود،است. در واقع این خود باعث کاهش دقت برخی از اساتید شده است، البته در این مجال باید به نقش تاثیرگذار مدرک‌گرایی نیز اشاره کرد، چرا که طی چند سال گذشته تب بالای مدرک گرایی در میان عموم مردم رواج پیدا کرد و در سایه آن شاهد افزایش بی‌سابقه تعداد دانشجویان بودیم، دانشجویانی که در بیشتر موارد از نظر سطح علمی با تنزل مواجه بودند. همچنین وجود نداشتن شغل متناسب با رشته تحصیلی خود دیگر در پی کسب علم و تجربه بر نمی‌آیند که این خود آفت بزرگی برای دانشگاه‌ها و سطح علمی آنها محسوب می‌شود.‌

خرید پایان‌نامه تزلزل وجه علمی ایران

پر واضح است که افزایش بی‌رویه خرید پایان‌ نامه و مقالات علمی در دانشگاه‌ها سبب شده تا چهره علمی ایران در دنیا زیر سوال برود که ادامه داشتن این روند می‌تواند تبعات منفی را به دنبال داشته باشد. هر چند در این میان برخی از کارشناسان بر این باور هستند که در رتبه بندی دانشگاه‌ها تنها کمیت مورد بررسی قرار می‌گیرد و دیگر توجه کمتری به کیفیت مقالات و پایان‌نامه‌های موجود در دانشگاه‌ها می‌شود، پایان‌نامه‌های که تنها در گوشه‌ای از کتابخانه‌ها خاک می‌خورد و حاصل دسترنج برخی از دانشجویان دارای هیچ کاربردی نیست که این مهم خود عاملی برای دلسردی دانشجویان و تمایل هر چه بیشتر آنها به خرید پایان‌نامه شده است.

بررسی دلایل رونق پایان نامه فروشی

یکی از مهمترین دلایل رونق پایان نامه فروشی در کشور را می‌توان افزایش روز افزون تقاضا نام برد، چرا که از گذشته تا به امروز بسیاری از دانشجویان برای راحتی خود با پرداخت هزینه‌ای به نسبت اندک اقدام به خرید پایان‌نامه و مقاله علمی می‌کنند که علت اصلی این امر را می‌توان در مقام نخست پایین بودن سطح علمی دانشگاه‌ها و در مرحله بعد نیز توانایی نداشتن دانشجویان در انجام کارهای دانشجویی، تحقیقاتی و پژوهشی جستجو کرد. ایجاد اشتغال کاذب را می‌توان یکی دیگر از دلایل رونق پایان‌نامه فروشی دانست، چرا که با توجه به عدم وجود بازار کار مناسب بسیاری از افراد به راحتی جذب این کار می‌شوند، به طور کلی باید در نظر داشت که بازار کار مناسبی برای فارغ‌التحصیلان وجود ندارد. بنابراین این افراد که دیگر به راحتی حاضر به تن دادن به هر شغلی نیستند. از این‌رو در برخی از موارد جذب این مشاغل می‌شوند. اخراج اساتید با تجربه و کارآزموده را می‌توان یکی دیگر از دلایل رونق خرید پایان نامه توسط دانشجویان دانست. چرا که امروزه در برخی از دانشگاه‌های کشور از اساتید کم تجربه‌ای استفاده می‌شود که این خود بازار پایان‌نامه فروشی را از حالت زیر زمینی به مغازه‌ها و دفترهای لوکس کشانده است. کاهش تعداد اساتید در مقابل افزایش روز افزون دانشگاه‌ها را نیز می‌توان یکی دیگر از دلایل رونق روز افزون پایان‌نامه فروشی عنوان کرد، چرا که امروزه تعداد دانشگاه نسبت به چند سال گذشته هشت برابر افزایش یافته است، اما در مقابل تعداد اساتید تغییر چندانی است که این خود می‌تواند دلیل دیگری بر نظارت نکردن استادان بر پایان‌نامه‌ها و تحقیقات علمی باشد که در نهایت منجر به خرید پایان‌نامه می‌شود. گسترش بی‌رویه تحصیلات تکمیلی را نیز می‌توان در زمره دیگر دلایل رونق پایان نامه فروشی عنوان کرد، چرا که میزان تحصیلات تکمیلی نسبت به 10 سال گذشته افزایش یافته است که این خود می‌تواند دلیل دیگری برای رونق کار دلالان علم محسوب شود.

جای خالی نظارت درافزایش پایان نامه فروشی

مهمترین دلیل افزایش بی‌رویه پایان نامه فروشی را می‌توان به علت جای خالی نظارت و اجرا نشدن قوانین موجود برای برخورد با افراد خاطی عنوان کرد، چرا که امروزه نظارت بر امور پایان‌نامه در برخی از دانشگاه ضعیف است. همچنین قوانینی که برای برخورد با افراد خاطی در نظر گرفته شده است، به مرحله اجرا در نیامده است که همین امر می‌تواند زمینه‌ساز رواج بی‌رویه پایان نامه فروشی محسوب شود. به عنوان مثال در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا افرادی که اقدام به سرقت علمی نمایند برای همیشه از فعالیت و ادامه تحصیل باز خواهند ماند که این خود عاملی مهم برای انجام ندادن سرقت علمی است. کیفیت پایین پایان ‌نامه خریداری شده و تایید آن از سوی برخی از اساتید یکی دیگر از مسائل پیش روی این پدیده است، چرا که طبق بررسی‌های به عمل آمده مهم‌ترین ایراد وارده بر پایان‌نامه‌های خریداری شده توسط دانشجویان کیفیت پایین آنها است، چرا که به طور متوسط بیشتر پایان‌نامه‌های خریداری شده از ابتدایی‌ترین فاکتورهای کلی که باید در پایان‌نامه و مقالات علمی رعایت شود بهره‌مند نیستند یا اینکه در برخی از موارد به علت آشنا نبودن کامل دانشجو به مقالات، کتاب‌ها یا پایان‌نامه‌های موجود، کتابی که مدت‌ها پیش منتشر شده را بدون اعمال کوچک‌ترین تغییری و تنها با تغییر در جلد آن به عنوان پایان‌نامه به دانشجو می‌فروشند و از آنجا که دانشجو هیچ شناختی نسبت به کتاب‌های موجود ندارد، آن را به راحتی و با اطمینان خاطر به عنوان پایان نامه خود ارائه می‌دهد که این خود جای بسی تاسف دارد.

چه کسی از خرید پایان‌نامه متضرر می‌شود؟

بدیهی است، تنها کسی که در این میان متضرر می‌شود، تنها خود دانشجو است، چرا که وجود پایان‌نامه‌های خریداری شده هیچ ضرری به دانشگاه نخواهد داشت. هر چند می‌‌تواند در کاهش رتبه علمی دانشگاه موثر باشد، اما به طور کلی ضرر و زیان این مهم تنها متوجه خود دانشجو خواهد شد. از این رو با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان در شغل‌های مرتبط با رشته‌های تحصیلی خود فعالیت ندارند. بنابراین این مهم نیز نمی‌تواند آینده کاری آنها را به مخاطره بیاندازد. در پایان باید خاطرنشان کرد که طبق تحقیقات صورت گرفته از سوی نشریه ساینس، ایران در آسیا به عنوان اولین کشور در خرید و فروش علم و پایان‌نامه شناخته شده است. همچنین رتبه دوم خرید و فروش علم نیز به کشور چین اختصاص یافته است که این رتبه بندی می‌تواند مخاطرات جبران ناپذیری را برای آینده علم و تحقیق در محافل آکادمیک این کشور ها رقم بزند.