۰ نفر

دادستان تهران: تحقیقات در حادثه علوم تحقیقات ادامه دارد

۶ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۴۴
کد خبر: 324948
دادستان تهران: تحقیقات در حادثه علوم تحقیقات ادامه دارد

دادستان تهران با بیان این که تحقیقات در حادثه علوم تحقیقات همچنان ادامه دارد گفت: نقش جاده و مسئولان دانشگاه در حادثه باید بررسی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عباس جعفری دولت ابادی در گفت‌وگو با  رادیو تهران ضمن  تسلیت به خانواده‌های حادثه دردناک واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات  گفت:  تحقیقات ما تا عصر ادامه داشت و دیروز بازپرس از رییس و دو معاون مرکز تحقیقات دانشگاه تحقیق کرد و مسئول دانشگاه اذعان داشت به دلیل اینکه از شهریورماه آمده در حوزه‌های نظارتی  فرایندش را پیش بینی نکرده بود و چند تا از مدیران را عزل کردند و با  اینکه دانشگاه آزاد خودش به موضوع ورود کرده هرچند دیر بود ولی از آنها تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: تحقیقات قضایی امروز هم ادامه دارد و دو نفر از افراد دانشگاه دستگیر شده بودند همچنان در بازداشت هستند و پلیس تا شنبه گزارش را باید بدهد زیرا این حادثه چندین علل داشته  بخصوص اینکه راننده الان فوت شده و به تحقیقات محیطی و اظهارات مصدومین تکیه کردیم.

دادستان تهران افزود: یکی از دلایل  نقص فنی اتوبوس است و معاینه فنی نداشته و مصدومین هم می‌گفتند که راننده گفته من ترمز ندارم و دلیل دیگر بخش اتومبیل‌ها بوده که از قدمت برخوردار بوده و جاده‌ای بوده که کمتر به آن توجه شده است؛ زیرا در جاده‌هایی که با شیب همراه است و گاردیل‌ها و علامت‌های هشداردهنده  برای راننده‌ها لازم است و پلیس نمی تواند وارد این موضوع شود و باید خود دانشگاه آن را انجام می‌داد.

وی تصریح کرد: آنچه امروز مورد تاکید است نقش جاده و مسئولان دانشگاه است و اینکه چقدر امکانات پیشگیرانه را فراهم کردند و نقشی که برعهده نظارت بوده که باید اعمال می شده است. مثلا نقش راننده چگونه باید تبیین شود و برای این موضوعات  کارشناسان حرفه‌ای و مجرب و  هفت کارشناس را تعیین کردیم. البته کمی زمان‌بر است و پلیس هم مجوز خواسته که در حوزه محیطی تحقیقاتی انجام دهد که ما اجازه دادیم.

وی افزود: در تحقیقات پیشرفت  داشتیم و دانشگاه همکاری خوبی کرده و امروز هم تحقیقات ادامه دارد.

جعفری دولت آبادی ادامه داد: تحقیقات سوابق و  اینکه  چگونه شرکت حمل و نقل در دانشگاه ورود کرده، شروع شده و خواستیم که بازپرس اسناد را بخواهد آیا این مسیر انتخاب شده است؟ آیا صلاحیتش تایید شده بود؟ ما نمی‌خواهیم در هیجان تصمیم گیری کنیم و باید تحقیقات دقیق و جامع و منصفانه باشد تا حق کسی ضایع نشود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گزارشی به شما رسیده که در روزهای گذشته هم اتفاق مشابهی رخ داده که ختم بخیر شده است؟ گفت: بله. انعکاس یافته ولی  هنوز سرنخ دقیقی نداریم و از بازپرس خواستیم که ورود کند  که آیا ادعا صحت دارد یا خیر.

وی افزود: از دو نفر بازداشتی یکی  مسئول پیمانکار و یکی هم مسئول حمل و نقل دانشگاه آزاد است و البته کارمندی هم در دانشگاه، مسئول نظارت مستقیم بوده که قرار است شناسایی شود و ظرف  یکی دو روز آینده به دادستانی فراخوانده شود.

جعفری دولت آبادی ادامه داد: فوتی‌های این حادثه ۱۰ نفربوده که تحویل خانواده‌هایشان شدند و مصدومین حادثه تا دیشب  ۱۷ نفر بودند و بازپرس تلاش کرده با مصدومین صحبت کند و برخی از آنها گفتند که حادثه آنقدر شدید بوده که یک مرتبه به بیرون افتادیم و برخی هم توصیخ دادند. با صحبت‌های مصدومین و تحقیقات باید منتظر بمانیم تا کارشناسان نظر دهند.

وی تاکید کرد:  نکته مهم‌تر این است که ما نباید این هجمه را فقط و فقط به دانشگاه آزاد وارد کنیم. ما حوادث زیادی در سال‌های گذشته داشتیم مانند دانش آموزان و دانشجویان و راهیان نور. موجی می‌آید و جریان رسانه‌ای شکل می‌گیرد و عده‌ای را  محکوم می‌کنند و بعد از مدتی موج فرو می‌نشیند و دوباره همه چیز سرجایش  برمی‌گردد.

وی ادامه داد: این حادثه را به فرصت پیشگیرانه و ایمن سازی تبدیل کنیم و جان مردم و شهروندان و سلامت آنها برای نظام اسلامی اهمیت دارد. باید مساله  پیشگیری مساله ملی  تلقی شود و نباید دستگاه‌ها بخشی نگاه کنند. شما در حادثه پلاسکو دیدید زمانی که رخ داد موج رسانه ای ایجاد شد و بعد از مدتی موج آن نشست. ما در دادسرای انفال و حمایت از حقوق عامه، بحث  پیشگیرانه در بخش ساختمان را داریم و در دادسرای راهنمایی و رانندگی  راهور نیز بخش پیشگیرانه در خصوص راهنمایی و رانندگی را اعمال می‌کنیم اما دادستانی به تنهایی نمی‌تواند اقدامات را  انجام دهد و دستگاه ها وظیفه دارند که در مورد ایمن سازی و سلامت شهروندان اقدامات لازم را انجام دهند و اگر ساختمانی قدمتش زیاد است و در حال ریزش است نباید اجازه دهند که این حادثه رخ دهد لذا  امروز دیر نیست و باید تصمیم بگیریم در حوزه‌های  مختلف خدمت رسانی به مردم و زیرمجموعه هایمان اگر نقصانی داریم برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: واگذاری خدمات به دستگاه‌های خصوصی رافع مسئولیت مدنی و حتی کیفری مسئولان دولتی نیست و باید جدی بگیرند. وقتی  به بخش خصوصی می‌دهید نظارت با شماست و شما نمی‌توانید اعلام برائت کنید.

دادستان تهران افزود:  مسایل را نباید سیاسی کنیم و ما باید راه مستقیم و منصفانه‌ای در پیش بگیریم. احساس می‌شود که حملات را متوجه دانشگاه آزاد می‌کنند در حالی که باید گفت ما الان یک پرونده تصادف داریم. با کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم در حادثه نقش داشته‌اند و دانشگاه آزاد نمی‌تواند مستقیم عامل  تصادف باشد و مساله بعدی است و ما الان به حادثه و علل و کسانی که  نقش داشته اند توجه می کنیم و به زودی و  با سرعت  این کار انجام می‌شود.

وی درباره تئاتر بینوایان گفت:  ما در حوزه فرهنگ اقدامات‌مان بیشتر متوجه دستگاه‌هاست و دادستانی در هنگام وقوع جرم ورود می‌کند.  ما دو بار در طی هفته گذشته برای اجرای تئاتر نیرو فرستادیم و گزارش مکتوب فرستادند که آنجا ارزشهای دینی رعایت نشده و حجاب مناسب نیست و  پرچم   کشور فرانسه برافراشته بوده، کشوری که در آن اشوب و اعتراضات جدی است‌. اینجا خاک ایران است و نوع رفتارهنرپیشه‌ها مناسب نبوده و گزارشهای کتبی برای وزیر ارشاد فرستادیم و برای  وزیر کشور موضوع را  انعکاس دادیم و ما معتقدیم که دستگاه‌ها باید به وظایف خود عمل کنند. قرار نیست دادستانی در همه کارها دخالت کند. ما بعد از این دو نامه به  وزیر ارشاد فرستادیم و تنها صدور اطلاعیه را دیدیم البته دوباره که تیم اعزام کردیم تئاتر کمی بهتر شده ولی هنوز نواقص برطرف نشده است. امام فرمود ما با سینما مخالف نیستیم و ما با فحشا و گناه مخالفیم. ما می‌گوییم وزارت ارشاد و دستگاه‌های مرتبط باید مدیریت کنند عین حادثه تصادف.

وی تاکید کرد: وقتی گروهی بدون توجه به معیارهای جمهوری اسلامی تئاتر برگزار می‌کنند و ما تذکر می‌دهیم، امیدواریم صدای ما را بشنوند و نظارت کنند و ما معتقدیم اگر دستگاه‌های فرهنگی مانند ما همکاری کنند، بسیاری از مشکلات بدون توقیف و دستگیری و بازداشت قابل حل است.

وی درباره اینکه آیا رقص هم مربوط به این تئاتر بوه است گفت: بله تئاتر بیتوانان  بوده که در هتل‌ها برگزار می‌شود و امیدواریم وزیر ارشاد که خود فرهیحته است به این مساله ورود جدی‌تری کنند. ما دلمان نمی‌خواهد فرهنگ تعطیل شود. ما دوست داریم فرهنگ فاخر باشد.

وی درباره باطل شدن پروانه تئاتر شهرزاد  گفت: ما در آن ورود نکردیم اما در فیلم‌های سینمایی و کنسرت‌ها و تئاتر و موسیقی‌های خیابانی خواستیم‌ که  وزارت ارشاد آنها را مدیریت کند تا دستگاه‌هایی مثل  پلیس یا دادستانی مجبور نشوند وارد شوند. ما معتقدیم دادستانی و پلیس آخرین سنگر است و  وقتی ورود می‌کنیم که هیچ راه دیگری نباشد.

وی در باره رقص دو بازیگر که در فضای مجازی منتشر شده و آیا دادستانی ورود کرده گفت: این موضوع مربوط به  دو سال پیش است و  حوادث مال الان نبوده البته زیبنده هنرمند نیست که فیلمش این گونه پخش شود و فضای مجازی فضای لجام گیسخته‌ای است که هر کسی هرکاری که می‌خواهد می‌کند. امیدواریم هنرمندان بروند و آن فیلم‌ها را پاک کنند و در این زمینه پرونده مستقیم تشکیل نشده است.

وی درباره اینکه  در چالش‌هایی که دادستانی با وزارت ارشاد داشته برخی می‌گویند که برخوردها سیاسی می ‌شود مثل برخورد با تئاتر گفت: ما در بخش فرهنگ معتقدیم اولین کار متوجه دستگاه های فرهنگی است و در کنسرت ها در تهران شیوه ای را اتخاذ کردیم که بسیار جواب داد و به وزارت ارشاد و کشور گفتیم که وزارت ارشاد متضمن حفظ ارزشهای دینی است و وزارت کشور و استانداری ضامن امنیت شهروندان است و  هر جا که این دو وزار تخانه  و استانداری تضمین کردند که ساختمان مشکل امنیتی ندارد و سلامت  مردم حفظ می شود و  وزارت ارشاد گفت که  از لحاظ شکل اجرا نقصی نیست، ما ورودی نکردیم اما ما  معتقدیم دادستانی و پلیس سنگر اول نیست و اگر هماهنگی باشد چرا اجازه دهیم که به یک موسیقی مبتذل خارجی فراتر از مرزهای کشور پخش شود و بعد از آن اظهار تاسف کنیم؟ ما قبل از اجرا فکر کنیم اگر موسیقی فاخر است اشکالی ندارد و مردم هم بلیط بخرند نگاه کنند و اگر ساختمانی مشکل جا دارد استانداری  ورود کند. ما هیچ گونه پیش داوری سیاسی به موضوع نداریم.

وی افزود: در بحث رسانه‌ها همین طور است؛ رسانه ها باید خود پیشتاز در جلوگیری از جرایم مطبوعاتی باشند.

وی درباره برخورد با مفسدین اقتصادی  گفت:  مبارزه با فساد جدی است و عزم سه قوه جزم است و احکام جدید حتما در راه است ما قبلا به مفسدین هشدار دادیم و توجه نکردند و قوه قضاییه به عنوان ضامن اصلی عدالت  کارش را  شروع کرده و چندماه است و مطمئن باشید ما در مبارزه با فساد بعنوان مطالبه ملی اقدام می کنیم و خواهیم کرد و پرونده‌های بسیار مهمی در دادستانی و در  دادگاه ها مفتوح  است و به زودی منجر به حکم می شود.