۰ نفر

فوت سالانه 60هزار نفر در ایران به دلیل استعمال دخانیات

۶ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۱۳
کد خبر: 324923
فوت سالانه 60هزار نفر در ایران به دلیل استعمال دخانیات

‌رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور با بیان اینکه ۳۵ درصد از دختران و ۵۰ درصد از پسران نیز استعمال قلیان دارند، با ابراز نگرانی از عرضه قلیان در مکان‌های تفریحی شهر بندرعباس از جمله بلوار ساحلی، اظهار کرد: یک خانم باردار اگر از این مسیر عبور کند دود از طریق مادر و جفت وارد بدن جنین می‌شود و در نهایت رشد جنین متوقف خواهد شد و در برخی موارد احتمال سقط‌جنین نیز است،اگر نوزاد هم متولد شود احتمال ابتلای نوزاد به آسم وجود دارد و عوارض دود ناشی از دخانیات از زندگی جنینی تا سالمندی ادامه پیدا می‌کند.

‌به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،‌ دکتر محمدرضا مسجدی در سومین کنگره ملی دخانیات و سلامت با محوریت پیشگیری و کنترل دخانیات در بندرعباس افزود: مهم‌ترین موضوع در برگزاری چنین کنگره‌هایی رسیدن به یک خروجی مناسب و دادن یک پیام به مردم و مسئولان در جهت تأمین سلامت جسمی و روحی افراد جامعه است.

وی افزود: 4 بیماری از جمله بیماری‌های تنفسی، سرطان، دیابت و اختلالات روانی بعد از بیماری‌های قلب و عروق سلامت جامعه را تهدید می‌کنند؛ همچنین استعمال دخانیات، عدم تحرک بدنی، مصرف الکل ، رژیم غذایی نامناسب و آلودگی هوا به‌عنوان عوامل خطر شناخته می‌شوند.

وی یکی از علل مرگ‌های نابهنگام را استفاده دخانیات دانست و عنوان کرد: هر مرگ پیش از ۷۰ سالگی را به‌عنوان مرگ نابهنگام می‌نامند؛ لذا اگر فردی قبل از ۷۰ سالگی می‌میرد گویای این واقعیت است که ما در زمینه آگاهی دادن به مردم عملکرد مناسبی نداشته‌ایم و باید به دنبال تدوین یک برنامه جامع برای پیشگیری باشیم.

دکتر مسجدی با ابراز نگرانی از عرضه قلیان در مکان‌های تفریحی شهر بندرعباس ازجمله بلوار ساحلی اظهار کرد: یک خانم باردار اگر از این مسیر عبور کند دود از طریق مادر و جفت وارد بدن جنین می‌شود و در نهایت رشد جنین متوقف خواهد شد و در برخی موارد احتمال سقط‌جنین نیز است،اگر نوزاد هم متولد شود احتمال ابتلای نوزاد به آسم وجود دارد و عوارض دود ناشی از دخانیات از زندگی جنینی تا سالمندی ادامه پیدا می‌کند.

سالانه نزدیک به ۶۰ هزار نفر در کشور به دلیل استعمال دخانیات فوت می‌کنند

رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور خاطرنشان کرد : ۸۰ درصد کسانی که به اعتیاد دچار می‌شوند از قلیان و سیگار شروع کرده‌اند؛ مهم‌ترین اقدام در پیشگیری و کنترل دخانیات همکاری بین بخشی، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی عمومی است.

وی اضافه کرد: سالانه نزدیک به ۶۰ هزار نفر در کشور به دلیل استعمال دخانیات و بیماری‌های ناشی از آن فوت می‌کنند.

مسجدی با بیان اینکه ۱۰ درصد از این میزان افرادی هستند که در معرض دود سیگار و قلیان قرار دارند، اضافه کرد: ۲۰ تا ۲۲ درصد از آقایان و ۲ تا ۴ درصد از بانوان در کشور سیگار مصرف می‌کنند.

رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور اضافه کرد: ۳۵ درصد از دختران و ۵۰ درصد از پسران نیز استعمال قلیان دارند.

محمدرضا مسجدی افزود: مصرف دخانیات به این میزان تهدیدی جدی برای سلامتی افراد جامعه است که باید با همکاری دستگاه‌های مختلف در مدارس، دانشگاه‌ها و در جامعه برای پیشگیری و کنترل آن برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی شود.

وی در پایان اظهار کرد: ایران جزء نخستین کشورهایی است که سال ۸۶ قانون جامع کنترل دخانیات را وضع کرده است، اما در اجرای آن جز ضعیف‌ترین کشورها به شمار می‌رود.