۰ نفر

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

هدردهنده نخست آب در دنیا هستیم

۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۰۰
کد خبر: 320710
هدردهنده نخست آب در دنیا هستیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جای تأسف دارد و زیبنده کشور ما نیست که فرساینده نخست خاک و هدردهنده نخست آب در دنیا باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، عیسی کلانتری عصر امروز در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: وقتی محیط زیست کشورمان را با کشورهای آفریقایی و جهان سوم مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که آن کشورها محیط زیست‌شان را برای نسل‌های بعد حفظ کرده‌اند اما جای تأسف دارد و زیبنده کشور ما نیست که فرساینده نخست خاک در دنیا و هدردهنده نخست آب در جهان باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ما حافظ خوبی برای نسل‌های بعد از نظر منابع نبودیم، افزود: نسل‌های آینده در محاسبات و برنامه‌های ما جایگاهی ندارند.

کلانتری بیان کرد: در برنامه ششم توسعه که ابلاغ شده و دولت موظف به اجرای آن است و خوشبختانه توان اجرای آن را هم ندارد اما اگر اجرا کند و بخواهد به اهداف تعیین شده برای تولیدات کشاورزی دست پیدا کند 36 میلیارد مترمکعب آب اضافی جدید می‌خواهد که وجود خارجی ندارد.

وی با بیان اینکه ما در پایمال کردن حقوق نسل‌های بعد در دنیا پیش قراول هستیم، گفت: نسل ما با توجه به امکانات و تکنولوژی و فشار جمعیت بر هم زننده کل نظام زیست محیطی بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما یک مشت درآمد نفتی مفت داشتیم و هر صنعتی را ایجاد کردیم بدون اینکه توجیه اقتصادی و فنی داشته باشند و بدون نفت همه آنها ورشکسته می‌شوند.

کلانتری عنوان کرد: ما بخشی از توسعه کشور را به هزینه محیط زیست انجام دادیم در بخش‌هایی از خودکفایی‌های مواد غذایی‌ محیط زیست را قربانی کردیم به عنوان مثال اگر در گوشت خودکفا شدیم به خاطر فشاری است که به منابع و مراتع وارد کردیم بدون توجه به اینکه افزایش واحدهای دامداری چه بلایی بر سر مراتع کشور می‌آورد.

وی با بیان اینکه ما به محیط زیست‌مان جفا کردیم، حافظ منافع نسل‌های بعد نبودیم و همه چیز را برای نسل حاضر خواستیم، گفت: فرسایش مواد ژنتیکی در کشور ما بیداد می‌کند که برخی به علت خشکسالی و برخی به علت رفتارهای نادرست ما است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کلان‌شهرهای ما گرفتار مشکلات زیست محیطی هستند که علت این امر برنامه‌ریزی‌های نادرست است، ابراز کرد: توسعه درست و پایدار هیچ تضادی با محیط زیست ندارد و فقر عامل اصلی تخریب  در محیط زیست است.