۰ نفر

هزینه‌های وزیر در برابر غول کنکور

۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۶:۴۰
کد خبر: 320494
هزینه‌های وزیر در برابر غول کنکور

تا یک دهه پیش که دانشگاه‌ها و مراکز علمی در کشور تعداشان زیاد نبود، کنکور کابوس‌ جوانان این کشور به حساب می‌آمد. زندگی یکی- دو سال اکثر جوانان دهه ۶۰ که در رویای رفتن به دانشگاه هرشب خواب آن را می‌دیدند و دانشگاه برای‌شان رویا بود، در کلاس‌های صبح و عصر کنکور و شب نخوابی می‌گذشت و برنامه‌های تلویزیونی هم به این موضوع اختصاص داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، این اتفاق تاجایی پیش می‌رفت که برخی از جوانان از شدت استرس در شب کنکور بیمار می‌شدند و صبح اعلام نتایج در هفته نامه پیک سنجش نیمی از این جمعیت خوشحال و نیمی دیگر غمگین بودند. شاید در آن زمان زندگی خیلی از افراد جامعه عوض می‌شد. افرادی که به دانشگاه می‌رفتند، در رویای زندگی ایده‌آل آینده و شغل خوب بودند و کسانی که کنکور قبول نمی‌شدند ممکن بود به سرنوشت «علی کنکوری» دچار شوند. اما سال‌هاست که غول کنکور دیگر ترس ندارد و با گسترش دانشگاه‌ها حالا چهار و نیم میلیون جوان در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند.

این روزها یکبار دیگر مانند سال‌های گذشته مسئولان آموزش عالی کشور خبر از حذف کنکور می‌دهند، خبری که تنها در حد خبر باقی می‌ماند و تقریبا سالی یکبار تکرار می‌شود. روز شنبه وزیر علوم گفت: از مهرماه سال ۱۳۹۸ دانشگاه‌ها بر اساس قانون سنجش، پذیرش دانشجو خواهد داشت. منصور غلامی افزود: پذیرش حداقل ۸۵ درصد کلیه ظرفیت‌های آموزش عالی در دانشگاه‌های دولتی، آزاد ، پیام نور، موسسات غیر انتفاعی، فنی حرفه‌ای و علمی کاربردی بر اساس سوابق تحصیلی به دانشگاه‌های فوق واگذار می‌شود و داوطلبان متقاضی رشته محل‌های اعلامی ضرورتی به ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری ندارند. لیست رشته محل‌های دانشگاهی تا آخر دی ماه قبل از ثبت نام کنکور سراسری از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد.

حذف کنکور عزم جدی می‌خواهد

با توجه به صحبت‌های وزیر علوم، ذکر این نکته الزامی‌است که مسئولان آموزش کشور سال‌هاست که قصد حذف کنکور را دارند و هر بار که تاخیری در این امر رخ می‌دهد با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند. بسیاری معتقدند که برخی مراکز بزرگ آموزشی کنکور که در سراسر کشور با هزینه‌ها و تبلیغات کلان ریشه گسترانیده‌اند، اجازه حذف کنکور و تعطیلی کسب و کارشان را نمی‌دهند. این صحبت‌ها را یکی از کارشناسان آموزش و پرورش نیز تایید می‌کند و می‌گوید: من به این سخن وزیر علوم خوش‌بین نیستم و بعید می‌دانم که آنها توان حذف کنکور را داشته باشند. سال‌هاست که نمایندگان مجلس، مسئولان وزارت علوم، آموزش و پرورش، وزارت آموزش عالی و... خبر حذف کنکوری را هر سال اعلام می‌کنند ولی عملی نمی‌شود. به نظر من ریشه نگاه داشت کنکور به شرایط غیر سیستم آموزشی باز می‌گردد و برخی افراد که از این موضوع سود می‌برند، نمی‌گذارند کنکور حذف شود. مهدی بهلوی می‌افزاید: یکسری از مراکز مهم آموزش سودهای کلان مالی از کنکور می‌برند و تا زمانی‌که این مراکز گسترده وجود داشته باشند حذف کنکور در حد خبر و امیدواری جوانان است. امروزه کنکور در یکسری از دانشگاه‌های دولتی و برای انتخاب رشته‌های خاص معنا پیدا می‌کند در حالی که بسیاری از دانشگاه‌ها به صورت پذیرش، اقدام به جذب دانشجو می‌کنند. من بارها شاهد بوده‌ام که فرد برای فرزندش 20-30 میلیون تومان هزینه کرده و فرزند او در دانشگاهی قبول شده که با ثبت نام‌ هم به آن دانشگاه راه پیدا می‌کرد، در صورتی که اگر همان اول فرد متوجه این موضوع می‌شد نه هزینه میلیونی می‌کرد و نه فرزندش را در معرض این همه استرس مخرب قرار می‌داد. استرسی که شاید مانع از موفقیت او در کنکور هم شده و اگر این استرس نبود به یکی از دانشگاه‌های دولتی راه پیدا می‌کرد. بنابراین مراکز آموزشی کنکور که هر ساله سود کلانی از این مساله می‌برند اجازه حذف کنکور را نمی‌دهند.

ایستادگی در برابر حذف کنکور

او به جزئیات بیشتر در این رابطه اشاره می‌کند: خیلی از این مراکز متعلق به مسئولان و وزیران سابق کشور است و آنها در حذف کنکور اعمال نظر می‌کنند. نمونه این اتفاق را ما در حذف آزمون‌های تیزهوشان در مقطع متوسطه دیدیم، زمانی‌که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که قصد دارد این آزمون‌ها و مدارس را حذف کند، خیلی‌ها از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی در برابر این قانون ایستادند، در حالی که این شورا نباید به این موضوع آموزشی کوچک ورود پیدا می‌کرد. با وجود اینکه شورای انقلاب فرهنگی هیچ دلیل آموزشی در این رابطه نیاورد مخالفت خود را اعلام کرد. به نظر من دلیل غیر آموزشی برای حذف کنکور وجود ندارد و فکر می‌کنم که دولت آمادگی این موضوع را دارد ولی برخی اجازه این کار را نمی‌دهند. بهلولی در ادامه با اشاره به تاثیرات مثبت حذف کنکور در سیستم آموزشی کشور می‌افزاید: بنا به گفته مسئولان آموزشی، اساتید دانشگاه‌ها، معلمان و... کنکور برای سیستم آموزشی ما یک امر بی فایده و مضر است. به نظر من خط و جهت دادن به دانش‌آموزان بزرگترین مشکل کنکور در کشور ما است و آموزش را بیش از اندازه کمی می‌کند. دانش آموز به کیفیت آموزش توجه چندانی ندارد و به واسطه ترس و استرس از غول کنکور، نمی‌تواند یک فرد تحصیلکرده و آشنا به حقوق شهروندی وظایف شایسته زندگی مدرن باشد. کنکور فرد تست‌‌زن و مساله حل کن امتحانات را تحویل جامعه می‌دهد. این در حالی است که با حذف کنکور فضا برای آموزش و پرورش بازتر خواهد شد و آنها می‌توانند به وظایف ذاتی خود بپردازند و از دغدغه‌های بی‌مورد آموزش و پرورش، جامعه، خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان کاسته خواهد شد. به نظر من اگر کنکور حذف شود نظام آموزشی ما آهسته آهسته به سمت کیفی پیش می‌رود و به اهداف واقعی آموزش و پرورش روی افراد جامعه نزدیک خواهیم شد.

حذف کنکور فعلا میسر نیست

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز با این موضوع موافق است و باور دارد که در شرایط حاضر حذف کنکور امکان پذیر نیست. قاسم احمدی لاشکی می‌گوید: با نبود زیرساخت‌های لازم در شرایط حاضر، حذف کنکور میسر نخواهد شد. او درباره تبلیغات گسترده کلاس‌های آمادگی کنکور در کشور با توجه به قانون حذف کنکور گفت: حذف کنکور تنها نباید حرفی باشد، بلکه باید ازجنبه عملی صورت بگیرد ولی در شرایط حاضر چنین امکانی وجود ندارد. اینکه مافیایی کنکور در کشور وجود دارد، درست است، ولی نباید توجهی به سروصدا‌های آنها کرد، بلکه آموزش و پرورش وظیفه دارد طبق قانون، سازوکار حدف کنکور را فراهم و اجرایی کند.

23 نوع مدرسه مانع حذف کنکور

این نماینده مجلس می‌افزاید: در کشور 23 نوع مدرسه وجود دارد، آیا شخصی که در مدرسه هیات امنایی، مدرسه نمونه دولتی، مدرسه شاهد، مدرسه تیزهوشان درس خوانده باید باهم مقایسه شوند یا آن شخصی که در یک روستای دور افتاده در مدرسه‌ای دولتی که هیچ امکاناتی ندارد، باید با تمامی موارد مذکور مقایسه شود. تا زمانی‌که زیرساخت‌ها اصلاح نشود، حذف کنکور مقدور نخواهد بود و مافیای کنکور بیش از گذشته به تبلیغات کلاس‌های خود خواهند پرداخت.