۰ نفر

ایدز؛ بیماری چراغ خاموش

۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۶:۳۵
کد خبر: 318599
ایدز؛ بیماری چراغ خاموش

چند سالی است که شاهد افزایش ایدز در میان کودکان هستیم، بیماریی که در میان کودکان ناشناخته است. به طور کلی باید در نظر داشت که تا به امروز کمتر مسئولی درباره بیماری ایدز کودکان سخن گفته است، اما نمی توان آمار قابل توجه کودکان مبتلا به ایدز در کشور را نادیده گرفت.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، گفتنی است، ایدز در کودکان تنها از طریق مادر به کودک منتقل می شود، بنابراین می توان این ادعا را داشت که به راحتی و به صورت کامل می توان از ابتلا به ایدز در کودکان جلوگیری کرد. این در حالی است که به دلیل نبود شناخت کافی و همچنین تجربه نداشتن بسیاری از پزشکان یا تشخیص ندادن بیماران مبتلا به ویروسHIV تا به امروز هیچ کاهشی در آمار کودکان مبتلا به ایدز شاهد نبودیم.

همان گونه که می دانیم تا به امروز هنوز غربالگری ایدز در آزمایش های دوران بارداری به صورت اجباری وجود ندارد،بلکه تنها در موارد خاص و طی درخواست مادر این آزمایش انجام می شود، به طور کلی باید در نظر داشت که هزینه انجام این آزمایش در مراکز عادی گران است. این در حالی است که در مراکز منتخب وزارت بهداشت این آزمایش به صورت رایگان انجام می شود. هرچند به دلیل آشنا نبودن مردم با این مراکز و کافی نبودن اطلاع رسانی در خصوص این مراکز هنوز برخی از مردم به آزمایشگاه های موجود در سطح شهر مراجعه می کنند. از این رو بسیاری از افراد از انجام آن تنها به دلیل هزینه های گزاف سر باز می زنند. طبق تحقیقات به عمل آمده در ایالات متحده آزمایش غربال گری HIV به عنوان بخشی از تست‌های معمول بارداری و به صورت اجباری انجام می شود و تنها در صورتی که مادر رضایت نداشته باشد، این تست انجام نخواهد شد، اما در مقابل استراتژی وزارت بهداشت ایران برای بررسی خانم‌های باردار از نظر ایدز تنها این است که همه مادرانی که به مراکز مراقبت‌های دوران بارداری مراجعه می کنند، از نظر وجود عوامل خطر ابتلا به HIV، مورد سوال قرار گیرند و فقط در صورت وجود عوامل خطر یا در خواست شخصی مادر آزمایش سرولوژی HIV انجام می شود. بنا به اظهار نظر پزشکان متخصص، کودکان مبتلا به ایدز در طول زندگی خود به عفونت سینه پهلو،‌ عفونت شدید سینوس ها، ‌کندی رشد و مشکلات ذهنی دچار خواهند شد. هر چند در این مجال باید متذکر شد که این دسته از کودکان نیز از عوارض مصرف داروهای ضد ویروس نیز در امان نخواهند بود. شایان ذکر است که ایدز در نوزادان، می تواند سیستم عصبی مرکزی(مغز و نخاع) را درگیر کند. به طور کلی این کودکان از رشد عادی برخوردار نیستند. رشد کودکان مبتلا به HIV ممکن است متوقف شده و دچار نارسایی رشد شوند. این کودکان در راه رفتن دچار مشکل هستند و از مشکلاتی همچون حالت جنون که در افراد بزرگسال دیده می‌شود، رنج می‌برند. کودکان مبتلا به ایدز دچار گیجی، کاهش حافظه و عدم تمرکز می‌شوند.

 ایدز عامل مرگ کودکان

بدیهی است بنا به تحقیقات صورت گرفته ایدز نهمین عامل مرگ و میر کودکان محسوب می‌شود. این در حالی است که اگر این روند ادامه پیدا کند، بیشترین علت مرگ و میر در کودکان بیماری ایدز خواهد بود. هر چند در این مجال باید یادآور شد که با شناسایی به موقع کودکان به ایدز و همچنین استفاده از روش های درمانی مناسب می توان انتظار داشت که این دسته از کودکان نیز از زندگی عادی برخوردار باشند.

 بررسی راه‌های انتقال ایدز به کودکان

آنچه مسلم است کودک یا قبل از تولد،یا حین تولد و بعد از تولد می تواند ویروس HIV را از مادر دریافت کند. از این رو متخصصان معتقد هستند که استفاده از داروهای ضد رترو ویروسی می تواند تا حد زیادی مانع از انتقال ویروس ایدز از مادر به جنین شود.

 طول زندگی کودکان مبتلا به ایدز

یکی از بحث برانگیزترین موضوعاتی که پیرامون کودکان مبتلا به ایدز ایجاد می شود، این است که کودکان مبتلا به ایدز تا چند سال شانس زندگی کردن دارند. البته در این مجال باید متذکر شد که با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی انتظار می رود که این دسته از کودکان نیز از عمر طولانی برخوردار باشند که لازمه تحقق این مهم تنها شناسایی به موقع بیمار و استفاده از روش های درمانی موثر خواهد بود، چرا که بنا به اظهار نظر متخصصان در صورت شناسایی به موقع مادران باردار مبتلا به ایدز به راحتی می توان کودکان را از ابتلا به این بیماری مصون داشت. از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که در بیشتر موارد کودکان مبتلا به ایدز را حتی سازمان بهزیستی پذیرش نمی کند که این خود جای تاسف دارد، شاید بتوان علت اصلی این امر را در آموزش ندیدن مربیان مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست دانست.

 ایدز در میان کودکان کار

بر اساس تحقیقات صورت گرفته از کودکان کار می توان به این مهم دست یافت که بخش قابل توجهی از این کودکان بنا به دلایل مختلف به ویروس HIV مبتلا می شوند که مهم ترین این دلایل شامل سوء استفاده های جنسی، سوء مصرف مواد مخدر و مادران مبتلا به ایدز است. در شهریور سال جاری، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی  گفت: برای ساماندهی کودکان کار و خیابان ایده‌های متعدد مطرح می‌شود. در حالی که بسیاری از آنها نیز صحیح نیست. برای مثال در سازمان بهزیستی کمیته اچ آی وی وجود دارد و بنده مسئولیت آن کمیته را نیز برعهده دارم. هر ساله از سوی سازمان بهزیستی از طریق سازمان‌های مردم نهاد برنامه‌های آموزشی در زمینه پیشگیری از اچ آی وی و ایدز برگزار می‌شود. فرید براتی سده افزود: هر ساله حدود هزاران کودک کار و خیابان به همراه خانواده‌هایشان تحت آموزش این سازمان قرار گرفته و در صورت لزوم دیگر حمایت‌ها همچون مالی و آموزشی را دریافت می‌کنند. بر اساس بررسی‌های انجام شده باید گفت که میزان اچ آی وی و ایدز در بین کودکان کار و خیابان چندان فراوان نیست. به گفته او بر اساس بررسی‌های انجام شده در شش استان کشور که بیشترین کودکان کار و خیابان را دارند، باید گفت که میزان اچ آی وی و ایدز در بین کودکان کار و خیابان اندک است. بیش از 55 درصد کودکان کار و خیابان آشنایی‌های لازم را درباره خود مراقبتی در برابر ویروس اچ آی وی دارند. این مسئول در سازمان بهزیستی تاکید کرد: بنده به عنوان یک کارشناس درباره کم و کیف ساماندهی کودکان کار و خیابان بر این باور هستم که درباره این کودکان رفتارها و اظهارنظرهای متضاد وجود دارد. برای مثال یک شهروند وقتی این کودکان را بر سر چهار راه می‌بیند، دچار احساسات شده و از روند برنامه‌ها برای آنها انتقاد می‌کند. در عین حال نیز باید بخش‌های دولتی و غیردولتی به شکل هماهنگ برای ساماندهی این کودکان فعالیت‌های مناسب انجام دهند.