۰ نفر

آغاز عملیات باروری ابرها از دو هفته آینده

۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۰
کد خبر: 316930
آغاز عملیات باروری ابرها از دو هفته آینده

مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت: پس از امضای چند قرارداد از سوی وزارت نیرو با سازمان هوافضا و شرکت هواپیمایی تهران، استارت عملیات باروری ابرها از دو هفته آینده، زده خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پیش از این اعلام شده که باروری ابرها در ایران طی ۲۰ سال گذشته، توسط مرکز ملی باروری ابرها وابسته به وزارت نیرو در استان یزد و در استان‌های شمالی، شمال غربی و غربی کشور از جمله استان‌های گیلان، زنجان، آذربایجان غربی و شرقی، کرمانشاه، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد به اجرا درآمده است (۱۶ استان کشور تحت پوشش عملیات بارورسازی ابرها قرار گرفته‌اند).

فرید گلکار با بیان این‌که تمام اقدامات لازم برای شروع این کار انجام شده است، اظهار کرد: انتظار داریم مدیران ارشد وزارت نیرو، قراردادهای منعقد شده را در سریع‌ترین زمان ممکن امضا کنند که بتوانیم عملیات اجرای کار را آغاز کنیم.

به گفته مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، متاسفانه با وجود این‌که قرار بود در آبان‌ماه پرواز داشته باشیم، اما متاسفانه به‌دلیل وجود برخی مشکلات، از برنامه عقب ماندیم.

او درباره چگونگی انجام عملیات باروری ابرها تاکید کرد: در حال حاضر با یک هواپیمای تاسیس‌شده از سوی سپاه، کار را پیش خواهیم برد و اگر امور به خوبی پیش برود، دو فروند دیگر نیز اضافه خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این مساله که قرار است وزارت نیرو بخش قابل توجهی از هزینه‌های اجرای این کار را عهده‌دار شود، ابراز کرد: طبق پیش‌بینی‌ها، نهایتا تا دو هفته آینده در استان مرکزی، کرمانشاه، خراسان جنوبی، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، عملیات را آغاز خواهیم کرد.

ماه‌های پایانی سال قبل سازمان هواوفضای سپاه   تصمیم گرفت در این پروژه همکاری کند که طبق اعلام دست‌اندرکاران این حوزه، تاکنون کار به‌خوبی پیش رفته و یک فروند هواپیما برای انجام عملیات به‌طور کامل تجهیز شده تا شاید از این طریق هزینه‌های سنگین نگهداری و اجاره هواپیما کاهش یابد البته باید به این مساله نیز توجه کرد که طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، انجام این فرایند تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد   در افزایش بارش‌ها تاثیر دارد.