۰ نفر

کشور 100هزار پرستار کمبود دارد

۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۰۰
کد خبر: 316530
 کشور 100هزار پرستار کمبود دارد

معاون پرستاری وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در زمان حاضر 100 هزار پرستار در بیمارستان های دولتی و خصوصی کشور کمبود نیرو داریم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مریم حضرتی  افزود: در زمان حاضر 150 هزار پرستار در مراکز درمانی و تخصصی دانشگاه های دولتی و آموزشی علوم پزشکی سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند.

وی در باره برطرف کردن مشکل کمبود نیرو گفت: مساله کمبود نیروی پرستار توسط سازمان برنامه ریزی و بودجه، مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت و نظام پرستاری در دست پیگیری است و در روز پرستار خبرهای خوبی در این بخش به پرستاران خواهیم داد.

حضرتی اضافه کرد: قانون ارتقای بهره وری برای کاهش حجم زیاد کار است اما به دلیل کمبود نیرو در بخش پرستاری این افراد مجبور به انجام اضافه کار و حتی اضافه کار اجباری هستند که با طرف شدن مشکل کمبود نیرو مشکل کار زیاد پرستاران نیر برطرف می شود.

وی یادآور شد: در زمان حاضر براساس سابقه کار و سایر موارد دیگر هر پرستار به طور میانگین 170 ساعت کار می کند.

حضرتی بیان کرد: در افق 1404 دیده شده اگر سالانه 15 هزار نیروی پرستار جذب شود شاید بتوان ادعا کرد به کف استانداردها در بخش تامین نیرو رسیده ایم.

وی درمورد پرداخت معوقه های پرستاران اظهار داشت: معوقه های پرستاری در برخی از دانشگاه ها به روز شده و در برخی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی هنوز پرداخت نشده است ولی براساس دستور وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید این مطالبه ها هرچه زودتر پرداخت شود.

حضرتی تاکید کرد: معوقه ها تنها مربوط به گروه پرستاران نیست و شامل پزشکان و پیراپزشکان و سایر گروه های فعال در این بخش می شود.

وی یادآور شد: پرستاری عضو اصلی تیم بهداشت و درمان است و مسلم است این عضو می تواند نقش خود را داشته و باتوجه به حمایت وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی فرصتی برای جامعه پرستاری است که برنامه خوب و خدمات با کیفیت را برای مردم ارائه دهد.

حضرتی در باره قانون بهره وری گفت: این قانون شامل همه پرستاران در هر قسمتی از جمله تامین اجتماعی، خصوصی، دانشگاه های دولتی و شرکت نقت می شود و رایزنی می کنیم این امتیاز را برای پرستاران بگیریم.

وی یادآور شد: با توجه به کمبود نیرو در شهرستان کنگان تلاش می شود با بارنامه ریزی مشکل این بیمارستان برطرف شود و در بیمارستان دیر نیز 85 درصد کار انجام و 15 درصد باقی مانده که انتظار می رود با تلاش خیران این تکمیل ،تجهیز و مشکل کمبود نیروی آن برطرف شود.

حضرتی گفت: در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر کارهای خوبی در زمینه استقرار دانشجویان پرستاری و اعضای هیات علمی پرستاری انجام گرفته و در مورد امور رفاهی پرستاران یک مهد کودک راه اندازی شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در باره سفر 2 روزه خود به استان بوشهر گفت: در علسویه مشکلاتی درزمینه فیزیک بیمارستان وجود داشت که قرار شد توسعه فیزیکی آن انجام شود.

وی در ارتباط با بیمارستان شرکت نفت در شهرستان جم بیان کرد: قرار شد با توجه به ضرورت واحد مراقبت در منزل با هدف حمایت از بیماران در منزل ایجاد شود.