۰ نفر

کاهش هشدار دهنده نرخ بارداری در سراسر جهان

۱۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۹:۴۴
کد خبر: 313681
کاهش هشدار دهنده نرخ بارداری در سراسر جهان

مطالعات نشان می‌دهد که تعداد بارداری‌ها در سراسر جهان به طرز چشمگیری کاهش داشته و شماری از کشورها را با امکان کاهش جمعیت مواجه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، گروه تحقیقاتی دانشگاه واشنگتن در آمریکا با مطالعه آمار بارداری در کشورهای مختلف جهان و روند تغییرات آن در چند دهه اخیر نتیجه گرفته است که بین سال های ١٩۵۰ تا ٢٠١٧، تعداد فرزندان متولد شده از هر زن در طول عمر او از متوسط ۴.۷ فرزند در ابتدای این دوره به ۲.۴ فرزند کاهش یافته و تقریبا نصف شده است.

در عین حال، این روند برای تمام کشورهای جهان یکسان نبوده و تفاوت‌های چشمگیری بین آنها دیده می‌شود. به عنوان مثال در سال ٢٠١٧ متوسط تعداد فرزند برای هر زن در کشور نیجر، واقع در غرب آفریقا ٧.١ فرزند و برای قبرس یک فرزند بود.

محاسبات کارشناسان حاکی از آن است که اگر نرخ متوسط باروری در یک کشور به زیر ۲.۱ نفر برسد، چنین کشوری سرانجام با کاهش جمعیت مواجه خواهد شد.

در سال ۱۹۵۰ چنین وضعیتی در هیچ کشوری در جهان وجود نداشت اما امروزه نرخ باروری در شماری از کشورهای ثروتمند جهان در اروپا، ایالات متحده، کره جنوبی و استرالیا از این رقم کمتر است. در چین نیز عوامل متعدد به خصوص سیاست محدودیت تعداد فرزند برای هر زوج باعث کاهش این نرخ در چین شده است.

البته کاهش نرخ باروری در این کشورها لزوما به معنی کاهش فوری جمعیت نیست زیرا علاوه بر نرخ زاد ولد، نرخ مرگ و میر و مهاجرت نیز تعیین کننده جمعیت یک کشور است. در عین حال، به گفته کارشناسان، چنین وضعیتی به مرور زمان می‌تواند جمعیت را کاهش دهد مگر اینکه این کاهش از طریق پذیرش مهاجران جبران شود.

بنابر گزارش بی‌بی‌سی، در حال حاضر باروری نیمی از زنان در جهان در حدی است که همچنان باعث رشد جمعیت کل جهان می‌شود اما با رشد اقتصادی و دستیابی کشورهای بیشتری به توسعه، انتظار می‌رود این رقم به تدریج کاهش یابد.