۰ نفر

پوشیدن لباس راحتی در خوابگاه ممنوع

۱۳ آبان ۱۳۹۷، ۸:۱۵
کد خبر: 312482
پوشیدن لباس راحتی در خوابگاه ممنوع

مصادیق مجاز و غیرمجاز دستورالعمل پوشش دانشجویان دانشگاه آزاد بر اساس آیین‌نامه ابلاغی رئیس این دانشگاه اعلام شد و هرچند بخش‌هایی از ابلاغیه همان دستورات همیشگی پوشش دانشگاهی و ادارات را دربر می‌گیرد، اما بندهایی از این ابلاغیه نشان از آن دارد که با جابه‌جایی مدیریتی اخیر در دانشگاه آزاد، مدیران این دانشگاه تصمیم به تغییرات بنیادی‌تری، حتی در پوشش دانشجویان دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، قوانین جدید وضع‌شده برای پوشش دانشجویان در دانشگاه آزاد حتی خوابگاه‌های دانشجویی را نیز در امان نگذاشته و برای آنها هم مصادیقی را تعیین کرده است.

این دستورالعمل کمی پس از درگیری مأموران گشت ارشاد با دو نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز منتشر می‌شود که پس از آن واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت و باعث شد که حراست دانشگاه آزاد نیز درباره این واقعه توضیح دهد. دستورالعمل ضوابط مورد توجه در تعیین مصادیق مجاز و غیرمجاز پوشش و ظاهرآرایی دانشگاه آزاد از اوایل مهرماه سال جاری از سوی رئیس دانشگاه به واحدها ابلاغ شد، اما روز گذشته خبری و جزئیاتش در رسانه‌ها منتشر شد. بر اساس این دستورالعمل که لازم‌الاجراست، رعایت پوشش و ظاهر هر فرد دانشگاهی باید در حدود و چارچوب‌های شرع مقدس اسلام،‌ متناسب با شأن، منزلت و عرف دانشگاه‌ها و همسو با فرهنگ اسلامی و ملی ایران باشد. در مفاد این ابلاغیه آمده است: پوشش مغایر با شرع مقدس اسلام، فرهنگ اسلامی و ملی و شأن و عرف دانشگاه و مصداق ترویج فرهنگ و سبک غربی و نماد عرفان‌های نوظهور، فرقه‌های انحرافی و شیطان‌پرستی از مصادیق غیرمجاز این دستورالعمل است. بر اساس این دستورالعمل، پوشش دانشجویان باید ساده، آراسته و متناسب با شأن دانشگاهیان باشد و غیرمجاز و نامتعارف نباشد. پوشش زنان مناسب است چادر با استفاده از مانتوی مناسب، شلوار و مقنعه یا روسری با رنگ متعارف و جوراب یا پوشش مانتوی زیر زانو- آستین‌بلند، یا شلوار و مقنعه و با رنگ متعارف و جوراب باشد؛ همچنین مو و اندام زن در حدود حجاب شرعی پوشانده شود. پوشش مردان هم بر اساس این ابلاغیه نیز باید پیراهن آستین‌بلند و شلوار ساده و رسمی با رنگ ساده باشد. لازم است اندام مرد نیز در حد متعارف پوشیده باشد یعنی نازک، بدن‌نما و چسبان نباشد.

یکی از نکات قابل‌توجه در این ابلاغیه مشخص‌کردن نوع پوشش برای محیط خوابگاه‌های دانشگاه آزاد است. بر اساس این دستور، پوشش محیط خوابگاه نیز باید متعارف با اماکن خوابگاهی باشد. پوشیدن لباس راحتی، به‌ویژه برای بانوان در هر شرایطی در فضای عمومی خوابگاه ممنوع است.

همچنین استفاده از کلاه بدون مقنعه، استفاده از روسری‌های نازک و کوتاه، شال به‌تنهایی یا خارج‌شدن مو از جلوی سر و پشت مقنعه، استفاده از دامن جایگزین شلوار برای بانوان به غیر از موارد خاص مانند بیمار یا افراد باردار، استفاده از شلوار کوتاه، چسبان، استریج یا شلواری که تعمدا پاره یا وصله‌دار باشد، مجاز نیست. بر اساس این دستورالعمل، مانتوهای کوتاه، چاک‌دار، آستین‌‌کوتاه (ساق دست‌نما) چسبان، دارای رنگ تند و زننده برای محیط دانشگاه نامناسب هستند. دانشجویان اجازه استفاده از چادرهای نازک و توری را ندارند. مطابق آنچه در ابلاغیه دانشگاه آزاد آمده است، داشتن لاک دست نیز جزء ممنوعات به شمار می‌آید. مطابق متن این ابلاغیه، آرایش‌هایی که در صورت و ناخن جنبه زیبایی دارد و موجب جلب توجه دیگران می‌شود، در محیط دانشگاه ممنوع است، همچنین دانشجویان مجاز به استفاده افراطی از جواهرات در صورت (نگین بینی یا دندان)، دست و پا (زنجیر پا) که مغایر با عرف دانشگاه باشد (استفاده از جواهرات و زیورآلات متعارف محیط‌های اداری و دانشگاهی مانند حلقه یا انگشتر ازدواج بلامانع است)، نیستند.

بر اساس این دستورالعمل، آقایان در محیط دانشگاه مجاز به آرایش و پیرایش غیرمتعارف مو مانند بافتن مو و درست‌کردن مو به صورت تیغ‌تیغی یا نماد فرقه‌ای خاص نیستند، همچنین نباید لباس‌های اندامی، تنگ و چسبان با آستین‌های خیلی کوتاه حلقه‌ای یا رکابی یا یقه خیلی باز، شلوارک، لباس راحتی، شلوارهای فاق‌کوتاه، تنگ یا چسبان و نازک و شلوارهایی که تعمدا پاره یا وصله‌ باشد، بپوشند. استفاده از پاپیون و کراوات نیز در محیط دانشگاه ممنوع است. بر اساس این دستورالعمل، آقایان در محیط دانشگاه اجازه استفاده از زیورآلات اعم از گردنبند، زنجیر، مچ‌بند، دستبند و گوشواره طلا را ندارند و مجاز به آرایش‌هایی همچون برداشتن ابرو، مش‌کردن و بافتن مو نیستند. بر اساس این دستورالعمل، دانشجویان مجاز به چاپ هرگونه نقوش و کلمات زننده و رکیک یا علائم و نشانه‌های گروه‌های انحرافی، تصاویر زن، الفاظ رکیک، عبارات مبتذل، تصاویر فکاهی و پوچ و بی‌معنا، شعارهای قومی و نژادی، تبلیغات تجاری زننده و توهین‌آمیز بر روی پوشش، مچ‌بند، پیشانی‌بند، کمربند، انگشتر و کیف نیستند. همچنین خالکوبی در نواحی قابل رؤیت بدن ممنوع است و دانشجویان مجاز به رفتارها و روابط مغایر شئون اخلاقی و شرعی، هرگونه رفتاری که با اصول رفتار سازمانی، ضوابط و مقررات اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی کلاس درس، آزمایشگاه، خوابگاه و محیط و فضای دانشگاهی مغایر باشد، استفاده نادرست از فضای مجازی که منجر به بروز موارد ضداخلاقی شود، نیستند. اما این دستورالعمل پوشش تنها نوع پوشش دانشجویان را تعیین نکرده است، بلکه اقدامات مقتضی برای احتمال سرپیچی دانشجویان نیز؛ از تعهد کتبی و مشاوره تا اخراج نیز بر اساس این دستورالعمل،‌ در نظر گرفته شده است. بر اساس این دستورالعمل، استادان و کارکنانی که نسبت به مقررات عفاف و پوشش بی‌اعتنا هستند حسب گزارش‌های رسیده به‌ترتیب به معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و گزینش کارکنان معرفی می‌شوند. در صورت عدم رعایت مجدد موازین و مقررات، به معاونت فرهنگی و دانشجویی برای ارجاع به کمیته انضباطی اساتید و هیئت رسیدگی به تخلفات اداری واحد معرفی می‌شوند. کمیته آراستگی واحدها می‌توانند برای موارد خاص و ساختارشکنانه نسبت به ممانعت موقت از ورود به دانشگاه تصمیم‌گیری کنند و پرونده افراد خاطی را به کمیته انضباطی برای رسیدگی قانونی ارجاع دهند. در تمام سال‌‌های گذشته دانشگاه آزاد تلاش کرده است در پوشش سختگیرانه‌تر از دانشگاه‌های دولتی عمل کند. بخش‌ عمده‌ای از واحدهای دانشگاه آزاد که در شهرستان‌ها قرار دارند از دیرباز برای زنان پوشش چادر را اجبار قرار داده‌اند. از این واحدها می‌توان به دانشگاه آزاد واحد ورامین، دانشگاه آزاد واحد پیشوا، دانشگاه آزاد واحد میبد و دانشگاه آزاد واحد یزد اشاره کرد. حالا اما دانشجویان در خوابگاه‌ها نیز از تیررس نگاه‌های مأموران حراستی در امان نیستند و به نظر می‌رسد فصل تازه‌ای از برخورد با دانشجویان در دانشگاه آزاد آغاز شده است.