۰ نفر

سگ‌ها "مالاریا" را با دقت 70درصد بو می‌کشند

۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۱۶
کد خبر: 311484
سگ‌ها "مالاریا" را با دقت 70درصد بو می‌کشند

یک مطالعه جدید نشان داده است که سگ‌های آموزش دیده می‌توانند با بوییدن جوراب افراد مبتلا به مالاریا، بیماری آنها را با دقت 70 درصدی تشخیص دهند.

به گزارش گیزمگ، در حال حاضر برای بررسی اینکه کسی مبتلا به مالاریا است، در حالی که هیچ علامتی را از خود نشان نمی‌دهد، باید از وی نمونه خون گرفته شود و تجزیه و تحلیل شود. با این حال، به لطف یک پروژه تحقیقاتی که در حال انجام است، ممکن است به زودی تشخیص بیماری در عرض چند ثانیه با استفاده از سگ‌ها ممکن شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این مطالعه بین‌المللی به رهبری تیم تحقیقاتی دانشگاه دورهام(Durham) در انگلستان، نمونه‌هایی از بوی پا و جوراب گروهی 175 نفره از کودکان به ظاهر سالم 5 تا 14 ساله در کشور گامبیا واقع در غرب آفریقا را جمع‌آوری کردند. از هر کودک خواسته شد تا یک جوراب نایلونی را به مدت یک شب بپوشد. پس از آن، جوراب‌ها جمع‌آوری و منجمد شد و به مرکز تشخیص پزشکی سگ‌ها در بریتانیا ارسال شد.

کودکان نیز هر کدام تحت آزمایش خون انگشتی قرار گرفتند تا مشخص شود که آیا آنها به طور ناخودآگاه حامل انگل پلاسمودیوم فالسیپاروم مالاریا در جریان خون خود هستند یا خیر. در نهایت مشخص شد که 30 نفر از آنها آلوده بودند.

در حالی که جوراب‌ها برای چندین ماه در یخچال ذخیره قرار داشتند، دو سگ در مرکز تشخیص پزشکی سگ‌ها که برای تشخیص انگل از بوی بدن کودکان مبتلا و سالم آموزش دیده بودند، جوراب‌ها را بو کشیدند و در تشخیص این بیماری، 70 درصد دقیق عمل کردند.

در واقع سگ‌ها، 70 درصد از آن 30 کودک مبتلا را به درستی تشخیص دادند و 90 درصد نیز در مورد تشخیص سالم بودن آن 145 نفر باقی مانده دقیق بودند.

تصور می‌شود که دقت سگ‌ها در صورت بوییدن مستقیم کودکان و حتی اگر جوراب‌ها برای مدت طولانی منجمد نشده باشند، بسیار بالاتر خواهد بود.

علاوه بر این، این سگ‌ها برای تشخیص بوی بدن انسان ناشی از ابتلا به انگل در مرحله اولیه از چرخه زندگی انگل‌ها آموزش دیده‌اند، در حالی که انگل در برخی از کودکان آلوده در مرحله پیشرفته‌تری قرار دارد و به همین دلیل، بوی متفاوتی نیز می‌دهند.

دانشمندان بر این باورند که با آموزش‌های بیشتر و نمونه‌های بیشتری برای کار کردن، این سگ‌ها می‌توانند به دقت آزمایش خون سنتی نزدیک شوند. سپس آنها می‌توانند نه تنها در مناطق فقیرنشین که از تجهیزات آزمایشگاهی محروم هستند، بلکه در پایانه‌ها مانند فرودگاه‌ها استفاده شوند، جایی که آنها می‌توانند مانع ورود مسافرانی شوند که مبتلا به مالاریا هستند و جلوی گسترش این بیماری را بگیرند.

این تحقیق دیروز در انجمن پزشکی گرمسیری ایالات متحده و نشست سالانه بهداشتی در نیواورلئان ارائه شد.