۰ نفر

دردسر گرانی ارز برای کسبه کربلا

۷ آبان ۱۳۹۷، ۲۲:۲۴
کد خبر: 311322
دردسر گرانی ارز برای کسبه کربلا

برخی از کسبه کربلا از آنچه کسادی بازار در روزهای اخیر نسبت به ایام مشابه در مراسم اربعین سال های گذشته می خوانند ابراز ناخرسندی می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، فروشندگان و مغازه داران اطراف حرم مطهر معتقدند زائران ایرانی به دلیل کاهش ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی نتوانستند همانند سالهای گذشته در آیین اربعین حضور پیدا کنند و یا به میزان سالهای قبل خرید انجام دهند.

یکی از مسوولان فروشگاه موبایل در خیابان باب القبله ضمن ابراز نگرانی از این وضعیت، اظهار امیدواری کرد تعداد زائران ایرانی و قدرت خرید آنها افزایش یابد. 

عبدالله محمد صالح که خود را ساکن کربلا و متولد شهر کاظمین معرفی کرد، افزود: همه امید یکسال کاسبی به ایام اربعین بود اما امسال برای اولین بار است که اینقدر زائر ایرانی به کشورمان کم آمده است.

وی خاطرنشان کرد: به نظرم امسال زائران ایرانی با توجه به میزان فروش مغازه من و دوستانم هم بسیار کمتر آمده اند و هم بسیار کمتر خرید می کنند. 

سید سجاد محمد از دیگر کسبه خیابان جمهوری کربلا نیز با ابراز نگرانی از افت شدید فروش البسه خود گفت: زائران ایرانی قدرت خرید خود را از دست داده اند و بیشتر به دنبال قیمت کردن هستند.

وی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته در زمان اربعین عمده مشتریان ما را زائران ایرانی تشکیل می دادند در حالی که امروز خریداران هندی و افغان جایگزین ایرانی ها شده اند.

وی اظهار داشت: آنچه در میزان فروش و جمعیت ایرانی ها در خیابان های اطراف می بینم و لمس می کنم نشان می دهد در مقایسه با سال گذشته تعداد زائران ایرانی بسیار کمتر شده است. 

عباس جعفر محمد از دیگر کسبه دستفروش خیابان القعمی مجاور حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) نیز گفت: زائران ایرانی دیگر همانند گذشته به دنبال خرید سوغات برای آشنایان خود نیستند.

وی اظهار داشت: من و همکارانم ایرانیان را خیلی دوست داریم و از وضع پیش آمده برای آنان به خصوص کاهش شدید ارزش ریال بسیار ناراحتیم.

یکی از صرافان خیابان امام علی (ع) کربلا نیز که تمایلی به معرفی خود نداشت، گفت: کاهش ارزش ریال در مقابل دیگر ارزهای خارجی بسیار ناراحت کننده و موجب کسادی بازار صرافان شده است.

وی خاطرنشان کرد: تا سال گذشته به خصوص ایام اربعین بهترین و بیشترین مشتریان ما را ایرانیان تشکیل می دادند در حالی که امسال برای نخستین بار با بی تفاوت از کنار ما عبور کرده و برخی نیز تنها به گرفتن قیمت اکتفا می کنند.

رییس دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق نیز گفت: بر اساس اطلاعات و آمار موجود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش سفر زائران ایرانی برای حضور در ایین اربعین حسینی هستیم.

'سید مرتضی حسینی' افزود: یکی از مهمترین دلایل کاهش سفر زائران ایرانی برای حضور در آیین اربعین می تواند کاهش ارزش ریال باشد اما با توجه به یارانه به موقع دولت برای صدور ویزا و حتی ارز همراه ارائه شده به چنین مسئله مهمی باید عمیق تر نگاه کرده و آن را آسیب شناسی کنیم.

براساس اعلام مسوولان مربوطه، سال گذشته بیش از دو میلیون و 350 هزار زائر ایرانی در زیارت اربعین حسینی حضور داشتند و امسال نیز تاکنون نزدیک دو میلیون نفر راهی عتبات عالیات شده اند.