۰ نفر

4400 لیتر روغن تقلبی از جوجه تیغی تا زالو کشف شد

۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۰۷
کد خبر: 311109
4400 لیتر روغن تقلبی از جوجه تیغی تا زالو کشف شد

مدیر بخش قاچاق اداره نظارت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: 4400 لیتر از 180 نوع روغن تقلبی از جمله روغن زالو، روغن جوجه تیغی، روغن هسته گوجه، روغن شحم گاو (چربی اطراف قلوه گاه گاو)، روغن الاغ و روغن مورچه در جنوب تهران کشف شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ساسان قربانی افزود: مردم به ازای مقادیر کمی از این روغن ها که بیشتر مواد چرب کننده بودند، مبالغ زیادی می پرداختند به طور مثال هر لیتر روغن زالو 280 هزار تومان و هر لیتر روغن الاغ 300 هزار تومان فروخته می شد.

وی یادآور شد: طبق گزارش های واصله به معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران مطلع شدیم که در محلی در یک انبار در جنوب تهران به تولید و بسته بندی انواع روغن های آرایشی و بهداشتی اقدام می کنند.

قربانی اضافه کرد: این محل البته انبار مناسبی نبوده و تمام فرآیندهای ترکیب، فرموله، بسته بندی و توزیع در این محل انجام می شده است.

وی ادامه داد: در این محل روغن هایی مانند روغن بابونه، زالو، مورچه، جوجه تیغی و الاغداخل بطری های بدون آرم و بدون علامت بسته بندی و ادعا می شد که این روغن ها خواص درمانی دارند.

مدیر بخش قاچاق اداره نظارت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: روش تهیه این روغن ها به این شکل است که گیاهان مختلف را داخل یک روغن پایه می جوشانند و با اضافه کردن اسانس، روغن پایه، عطر و طعم آن گیاه یا ماده خاص را می گیرند و بدون برند و علامت توزیع می شود.

قربانی افزود: خواص درمانی دروغین این روغن ها در فضای مجازی و کانال های تلگرامی تبلیغ و از این طریق این روغن ها بین عطاری های تهران و شهرستان ها توزیع می شد و به فروش می رسید.

وی تاکید کرد: مصرف این گونه روغن ها به طور کلی با توجه شرایط نامناسب و غیربهداشتی که دارند و با توجه به اینکه بدون هرگونه مجوز و نظارتی تولید می شوند می تواند آسیب های پوستی مانند التهاب، اگزما و خارش پوست و سایر بیماری ها را برای مصرف کننده به همراه داشته باشند.

وی گفت: مردم باید دقت کنند هر جنسی را که می خواهند بخرند اگر داخلی است حتما دارای پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو باشد و اگر جنس وارداتی و خارجی است حتما باید دارای برچسب کنترل اصالت و سلامت کالا باشد.

مدیر بخش قاچاق اداره نظارت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: جنس تقلبی و قاچاق فاقد هرگونه هویت و شناسنامه است و اگر بر اثر مصرف مشکلی برای مصرف کننده پیش بیاید به هیچوجه امکان پیگیری برای فرد مصرف کننده وجود ندارد.

ساسانی گفت: برای این روغن های تقلبی، پرونده قضایی تشکیل و متهمان به مراجع قضایی معرفی شدند.