۰ نفر

در گفت‌وگوی تفصیلی با مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو؛

سهم ۱.۵تنی پیکان در آلودگی هوا

۶ آبان ۱۳۹۷، ۳:۳۶
کد خبر: 310829
سهم ۱.۵تنی پیکان در آلودگی هوا

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو گفت:‌ میزان گرم آلایندگی خودروها متفاوت است. به عنوان مثال خودروی پیکان هم وزن خود، (یک و نیم تن) سالانه آلودگی تولید می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، شهرداری تهران تابستان امسال اعلام کرد که از اول آبان فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا اجرایی می شود و برای اجرای این طرح با پلیس و ارگان‌های ذیربط جلسات متعددی برگزار کرده است.

 بر اساس این طرح، خودروهای فاقد معاینه فنی از ابتدای آبان قرار بود در شهر تهران و در طول ٢٤ ساعت از طریق دوربین‌های ثبت تخلف مورد اعمال قانون قرار گیرند. در ساعت های ابتدایی روز یک آبان پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت که این طرح آغاز شده است اما ۲ ساعت بعد پلیس طرح را لغو کرد و گفت که به دلیل صف های طولانی در معاینه فنی این طرح فعلا اجرایی نمی شود و این احتمال وجود دارد با انجام یک سری رایزنی‌های اجرای این طرح حدود یک تا دو ماه به تأخیر بیفتد اما تاکنون تصمیم قطعی گرفته نشده و رایزنی‌ها ادامه دارد.

در این باره  با سید نواب حسینی منش رئیس ستاد معاینه فنی خودرو به گفت‌وگو نشستیم.

قرار بود مرحله دوم طرح کاهش از ابتدای آبان آغاز می‌شود، دلیل تأخیر در اجرا چه بود؟

با قدرت این کار انجام خواهد شد. برخی از شهروندان کارشان را برای دقیقه 90 می‌گذارند، در روزهای پایانی منتهی به اجرای طرح کاهش به یکباره مردم به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند، با وجود اینکه زیرساخت‌ها فراهم است اما ظرفیت ما مشخص است و چون مراجعه به یکباره صورت گرفت، صف‌های طویلی ایجاد شد و پلیس اعلام کرد که چند روزی این طرح را به تعویق می‌اندازند.

افرادی شب امتحانی هستند و وقتی مجبور باشند برای دریافت معاینه فنی مراجعه می‌کنند. مثلاً روز چهارشنبه دوم آبان بیش از 2 هزار و 500 نفر از طریق ساماندهی آنلاین نوبت‌دهی کرده بودند.

در خصوص ساماندهی آنلاین توضیح دهید؟

شهروندان با مراجعه به سایت TEHRAN.IR می‌توانند به صورت آنلاین برای دریافت معاینه فنی وقت رزرو کنند. در نوبت‌دهی آنلاین تاریخ و ساعت مراجعه فرد درج می‌شود و شهروندان بدون دغدغه و اینکه در صف بایستند به مراکز مراجعه و سریعاً معاینه فنی دریافت می‌کنند.

گفته شده بود از ابتدای آبان افرادی که معاینه فنی ندارند جریمه شوند؟

قرار بود این امر رخ دهد؛ اما دوستان دغدغه داشتند که در مراکز معاینه فنی ازدحام است و شاید برخی نتوانند معاینه فنی دریافت کنند به همین دلیل ثبت جرائم از 15 آبان ماه آغاز می‌شود و  تا 15 آبان‌ ماه پیامک‌های ارشادی به شهروندان ارسال می‌شود. پلیس معتقد بود این طرح دو ماه به تعویق بیفتد اما اگر طرح به تعویق می‌افتاد ازدحام دو ماه دیگر رخ می‌داد به همین دلیل ما گفتیم طرح اجرا شود و جرائم از نیمه آبان آغاز شود. بنده به چشم خود دیدم در روز اول آبان وقتی اعلام شد این طرح به تعویق افتاده بسیاری از افراد که در صف بودند رفتند و گفتند چون فعلاً الزام نیست بعداً معاینه فنی دریافت می‌کنیم. در جمع‌بندی اعلام می‌کنم که طرح به تعویق نیفتاده فقط تا دو هفته برای افراد  پیامک ارشادی رفته و بعد از آن رسماً جریمه‌ها آغاز شود.

مراکز معاینه فنی چه میزان ظرفیت دارند؟

در تهران دو میلیون و 600 هزار خودرو مشمول دریافت معاینه فنی است اما ظرفیت مراکز معاینه فنی تهران برای دو شیفت کاری در یک سال سه میلیون خودرو است. وقتی این تعداد خودرو بخواهند در چند روز مراجعه کنند قطعاً صف طولانی خواهیم داشت. ما از تابستان اطلاع‌رسانی کردیم و گفتیم که از ابتدای آبان خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه می‌شوند، اما کسی مراجعه نکرد. تابستان خلوت و آرامی داشتیم حتی در مهرماه هم کسی مراجعه نکرد و دو روز مانده به اجرای طرح صف‌های طویلی ایجاد شد.ظرفیت معاینه فنی برای 10 هزار خودرو است وقتی 15 هزار خودرو وارد  مراکز می‌شوند صف‌های طویلی ایجاد می‌شود. در حال حاضر هم شب‌ها مراکز معاینه فنی آرام است اما در صبح صف‌های طویلی داریم.

مردم می‌توانند از استان‌های همجوار معاینه فنی دریافت کنند؟

بله. قرار نیست همه شهروندان به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کنند. مردم می‌توانند حتی در شهرهای دیگر به مراکز معاینه فنی که به سیمفا متصل است مراجعه کنند و معاینه فنی خود را دریافت کنند.

سردار مهماندار اجرای این طرح را تضمین کرد، پس چرا این طرح به تعویق افتاد؟

سردار مهماندار رئیس پلیس راهور پایتخت به جد از این پروژه دفاع می‌کند؛ اقای مهماندار  معتقد است که این طرح نجات‌دهنده جان مردم است و باید اجرا شود چرا که در کاهش آلودگی هوا نقش بسیار مهمی دارد. اینکه طرح چرا به تعویق افتاد من نمی‌دانم، از پلیس بپرسید از پشت پرده آن بی‌خبرم؛ اما وزارت کشور، محیط زیست، پلیس راهور و شهرداری همه مصمم هستند که این طرح اجرا شود. سردار رحیمی اعلام کرد که این طرح دو هفته به تعویق می‌افتد و من نمی‌توانم این موضوع را تحلیل کنم.

این طرح چقدر در کاهش آلودگی هوا تأثیر دارد؟

دریافت معاینه فنی در سال 1353 لازم‌الاجرا شد و بسترهای آن هم فراهم شده است. در طرح LEZ دو هدف اصلی پالایش ناوگان فرسوده و کاربراتوری و کنترل خودروهای دیزلی در دستور کار است. در مرحله دوم کاهش، معاینه فنی الزامی شده و همچنین نظارت بر کنترل خودروهای دیزلی به صورت ویژه در دستور کار است. تعدادی از خودروهای سنگین معاینه فنی دارند اما آلودگی تولید می‌کنند این خودروها را چک می‌کنیم و برگه معاینه فنی آنها ابطال و به تعمیرگاه اعزام می‌شوند. نتایج طرح کاهش سال آینده دیده می‌شود.

هر خودرو چه میزان آلایندگی  تولید می‌کنند؟

میزان گرم آلایندگی خودروها متفاوت است. به عنوان مثال خودروی پیکان هم وزن خود (یک و نیم تن) سالانه آلودگی تولید می‌کند. اگر خودروهای دیگر را هم در نظر بگیریم رقم آلایندگی بالاست.

خروجی فاز اول طرح کاهش چه بود؟

در فاز اول طرح کاهش ۵۶۰ هزار خودروی آلاینده شناسایی و اصلاح شده اند که این امر بدون مراجعه به مراکز معاینه فنی محقق نمی شد. در حال حاضر مراکز معاینه فنی به صورت سه شیفت کاری آماده پاسخگویی به مراجعه کنندگان خواهد بود.

چند مرکز جدید در تهران راه اندازی می‌شود؟

بزودی دو مرکز جدید معاینه فنی در تهران افتتاح و تعداد مراکز معاینه فنی به ۱۵ مرکز ثابت خواهد رسید. همچنین در آینده ای نزدیک ۴ خط سیار معاینه فنی به ۵ خط افزایش می یابد.

چند دوربین در سطح شهر برای ثبت تخلفات معاینه فنی نصب شده است؟

1240 دوربین.

چند دوربین کد تخلف دارند؟

همه دوربین‌ها به کد تخلف ثبت معاینه فنی مجهز شده‌اند.

میزان جرائم چقدر است؟

روزانه 50 هزار تومان.

جرائم به کجا واریز می‌شود؟

کل جرائم به خزانه کشور واریز می‌شوند.

سهم شهرداری از میران جرائم معاینه فنی چقدر است؟

شهردار هیچ سهمی ندارد اما در مصوبه مجلس آمده که کمتر از 100 میلیارد تومان از جرائم معاینه فنی برای نوسازی اتوبوسرانی اختصاص یابد که البته معلوم نیست اختصاص یابد.

برای خودروی خودتان معاینه فنی دریافت کرده‌اید؟

بله، البته سن خودروی بنده زیر 4 سال بود ولی معاینه فنی برتر دریافت کردم.

دوستانتان از شما می‌خواهند که از عیوب خودروهایشان چشم‌پوشی کنید؟

 خیلی زنگ می‌زنند و درخواست می‌کنند راستش را بخواهید اگر عیوب ظاهری مثل یک ایرادات ظاهری و یا یک شیشه‌های دودی باشد کمی کمک می‌کنیم؛ اما اگر دود آبی داشته باشند و مشکل ایمنی خط قرمز ماست و از آن عبور نمی‌کنیم. به عنوان مثال  آقای الویری عضو شورای شهر تهران یکسال پیش برای دریافت معاینه فنی مراجعه کرد عاج  لاستیک‌های خودرو ضعیف بود خودشان تعویض کردند و دوباره برای دریافت معاینه فنی مراجعه کردند.

حرف پایانی

از شهروندان می‌خواهم که دریافت معاینه فنی را برای دقیقه 90 واگذار نکنند و سریع‌تر مراجعه کنند. دریافت معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا نقش بسزایی دارد.