۰ نفر

رئیس سازمان نقشه‌برداری؛

فرونشست ۲متری در شهریار

۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۰۷
کد خبر: 310648
فرونشست ۲متری در شهریار

رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: طی بازه زمانی ۱۰ ساله، جنوب غرب تهران سالانه ۲۱تا ۲۲ سانتیمتر فرونشست زمین داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مسعود شفیعی امروز در نشستی خبری اظهار داشت: تاکنون بیش از ۵۰ پهنه در سراسر کشور را با روش های مختلف پایش ارتفاعی کردیم.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور افزود: در میان این ۵۰ پهنه، منطقه جنوب غرب تهران (شهریار) حداکثر نرخ فرونشست با ۲۱ تا ۲۲ سانتیمتر در سال را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در بازه زمانی ۱۰ ساله (از سال ۸۱) میزان فرونشست این منطقه به ۲ متر رسیده است.

شفیعی گفت: در مناطقی از استان قم نیز میزان فرونشست ۱۶ تا ۱۸ سانتیمتر در سال ثبت شده است.

شفیعی همچنین اظهار داشت: از اواخر سال ۹۶، ۶ اطلس فرونشست از جنوب غرب تهران، جنوب تهران، استان قم، مشهد، دشت نیشابور و تربت جام تهیه کرده ایم و در حال تهیه اطلس فرونشست اصفهان نیز هستیم؛ همچنین در حال انجام مطالعات ترازیابی در منطقه دشت قزوین برای استخراج داده در خصوص تغییر ارتفاعات در منطقه هستیم تا نرخ فرونشست در این منطقه مشخص شود.

وی با بیان این‌که دلیل این فرونشست‌ها، برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی است، افزود: چاه‌های مجاز آب عامل اصلی فرونشست‌ها هستند و با توجه به این‌که کنترلی در برداشت آب این چاه‌ها صورت نمی‌گیرد، همچنان شاهد فرونشست در کشور هستیم.

این مقام مسئول در سازمان نقشه برداری کشور، در ادامه با اشاره به اینکه تا سال گذشته در خصوص میزان فرونشست، دستگاههای زیادی نرخ اعلام می کردند، گفت: در مرداد ماه امسال با هماهنگی وزارت کشور، قرار شد تنها سازمان نقشه برداری کشور متولی اعلام نرخ فرونشست در کشور باشد؛ چراکه اعلام نرخ از سوی دستگاه های دیگر نه تنها بی اعتبار است، بلکه منجر به تشویش اذهان عمومی نیز می شود.

شفیعی ادامه داد: بیشتر سازمان‌هایی که دغدغه زیست محیطی دارند، اعداد و ارقامی را اعلام می‌کنند؛ اما بعضا دیده شده که گفته می‌شود ایران رکورددار فرونشست در دنیا است که چنین چیزی را تائید نمی‌کنیم.

وی همچنین از همکاری سازمان نقشه برداری با وزارت نفت خبر داد و افزود: طی همکاری که با وزارت نفت شکل گرفته، نقاط پرخطر برای استخراج در اختیار این وزارتخانه قرار می‌گیرد، ضمن این‌که یک همکاری با  شرکت ملی گاز برای انتقال خطوط و زیرساخت‌ها آن در حال شکل‌گیری است.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور در ادامه با اشاره به پیش نشانگر زلزله در کشور، گفت: تغییرات پوسته زمین را با ۱۳۰ ایستگاه ژئودینامیک انجام می دهیم که البته باید به تعداد این ایستگاه ها اضافه شود.

وی افزود: در این راستا رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشنهادی را به هیات دولت برای تزریق منابع به میزان ۱۴۰ میلیارد تومان به سازمان های مربوط به مدیریت بحران که سازمان نقشه برداری نیز، یکی از این دستگاهها است، تقدیم کرده که در صورت تصویب، ۱۵ میلیارد تومان به سازمان نقشه‌برداری اختصاص خواهد یافت.

شفیعی با یادآوری زلزله کرمانشاه، گفت: اگر در کرمانشاه ایستگاه های لرزه شناسی بیشتری داشتیم، قطعا می توانستیم به مردم هشدار زلزله را بدهیم؛ البته وزیر کشور دستور افزایش ایستگاه های لرزه شناسی در کرمانشاه را داده است.