۰ نفر

واکنش کاربران توئیتر به دیدار نتانیاهو با سلطان قابوس

۴ آبان ۱۳۹۷، ۲۳:۳۷
کد خبر: 310540
واکنش کاربران توئیتر به دیدار نتانیاهو با سلطان قابوس

دیدار ناگهانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ازعمان و دیدار با سلطان قابوس بازتاب وسیعی در میان کاربران شبکه اجتماعی توئیتر داشت. عده ای از کاربران عمانی در صدد توجیه آن بر آمدند اما بسیاری از آن به عنوان دیداری تکان دهنده و علیه فلسطین نام بردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حامیان این اقدام سلطان قابوس با ایجاد هشتگ #عمان_بوابه_السلام با بیان اینکه فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی مایلند به سلطان قابوس اعتماد کنند ، برخورد او با مسایل مختلف منطقه ای و بین المللی را بسیار متفاوت با سایرین دانستند.

محمد یکی از کاربران در این زمینه می نویسد : عمان با رژیم اسراییل معاهده صلح ندارد . استقبال سلطان قابوس از نتانیاهو تنها برای گفت وگو درباره فلسطین و مردم آن است .

یک کاربر دیگر عمانی هم با بیان اینکه ملاقات با نتانیاهو به صورت رسمی صورت گرفته و اهداف غیر شفاف ندارد ، می نویسد : عمان از این اقدام به دنبال کسب منافع اقتصادی یا سیاسی نیست .

کاربر دیگری ابراز امیدواری می کند که این دیدار برای فلسطینی ها خیر باشد و نفر چهارم هم می نویسد : حکیم زمان (سلطان قابوس) ما را به سمت صلح رهبری می کند.

اما مخالفان این دیدار با ایجاد هشتگ های #عمانی_ضد_التطبیع و'#لا_للتطبیع به این ملاقات واکنش نشان دادند و به آن اعتراض کردند.

یاسر الزعاتره نویسنده فلسطینی – اردنی از این دیدار به عنوان بدترین نوع عادی سازی روابط در میان اعراب و خلیج (فارس) نام برده و می نویسد : آنها از چه صلحی صحبت کرده اند ؟ چه عاقبت شومی در انتظار منطقه است ؟

سلمی الجمل گوینده شبکه الجزیره قطر با تایید موضع نویسنده فلسطینی می نویسد: عادی سازی روابط ( با اسراییل ) در هر مکان و از سوی هر دولتی و به هر شکلی اعم از فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و ورزشی پذیرفتنی نیست .

حامد الرحیل کاربر اهل سعودی هم درجمله ای طنز آمیز می نویسد : سلطان قابوس از ما سعودی ها که متهم به انجام معامله قرن بودیم انتقام گرفت .

کاربر دیگری که خود را تبعه امارات معرفی می کند ، می گوید که او امیدوار بود سلطان قابوس زندگی خود را به جای استقبال از قاتل جنایتکار و دشمن خدا و رسولش، با عاقب خوشی به پایان برساند.

کاربر دیگری که خود را عمانی معرفی کرده است با اشاره به آیه 120 سوره بقره می نویسد : همکاری و تعامل با دولت یهود را 70 سال تجربه کردیم اما چیزی غیر از نقض قوانین و معاهده ها به دست نیاوردیم.

محمد السرحانی یک فعال عربستانی با انتشار عکسی از نتانیاهو که در حال اشاره به نقاطی از نقشه عمان هست ، نگرانی خود را نسبت به علاقه نتانیاهو به نقشه عمان ابراز کرده می نویسد او با آتش بازی می کند.

عادل المرزوق روزنامه نگار بحرینی می نویسد : نتانیاهو در ضیافت عمان و ورزشکاران او همراه با قطر و امارات . تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل .

حساب کاربری سلطان قابوس پادشاه عمان در توئیتر عصر جمعه از ملاقات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با او در مسقط خبر داد

در این دیدار که در کاخ 'البرکه ' برگزار شد دو طرف در خصوص آخرین تحولات مربوط به روند صلح خاورمیانه ، روابط مورد اهتمام دو جانبه و صلح و ثبات در منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

این گزارش با بیان اینکه دیدار دیروز ( پنجشنبه ) برگزار شده است به جزییات بیشتری اشاره نکرد.

رژیم صهیونیستی و عمان مناسبات دیپلماتیک ندارند هر چند که دو دهه پیش، پس از توافق سیاسی اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین و برپایی حکومت خودگردانی، در چارچوب تلاش برای بهبود مناسبات اسرائیل با برخی کشورهای عربی، عمان به اسرائیل امکان داد تا دفتری در مسقط برقرار کند اما این دفتر بعد از مدتی کوتاه بسته شد.

دیدار روز پنجشنبه نتانیاهو و سلطان قابوس نخستین دیدارسران پس از 22 سال محسوب می شود.

در سال 1996 شیمون پرز، نخست وزیر آن زمان رژیم صهیونسیتی برای گشایش نمایندگی بازرگانی این کشور به عمان و قطر سفر کرده بود.

نخستین سفر یک نخست وزیر رژیم صهیونسیتی به عمان هم به واپسین سال‌های زمامداری اسحاق رابین در سال 1994 برمی‌گردد.

عمان بر خلاف دیگر کشورهای عربی منطقه مانند عربستان یا قطر، تا کنون نقش چندان فعالی در مسئله فلسطین نداشته است، هر چند سلطان قابوس که در 48 سال اخیر رهبر عمان بوده، همواره بر حمایت از فلسطینیان تاکید کرده است.