۰ نفر

صف طولانی خودروها مقابل مراکز معاینه فنی

۲ آبان ۱۳۹۷، ۷:۱۵
کد خبر: 309860
صف طولانی خودروها مقابل مراکز معاینه فنی

بعد از حدود دو سال انتظار، از روز گذشته(یکم مهر) فاز دوم طرح «کاهش» یا همان «طرح کنترل آلودگی هوای شهر» در شهر تهران آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، این در حالی است که مرحله نخست این طرح که با نام LEZ نیز شناخته می‌شود، در نیمه دوم سال ۹۵ با مشخص شدن محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد آن هم در ساعات معینی از روز، اجرا شد. آن زمان این طرح با مخالفت و موافقت‌هایی همراه بود. در فاز دوم طرح در تمام روزهای هفته و به‌صورت ۲۴ساعته در کل سطح شهر تهران اجرا می‌شود و در این مرحله علاوه‌بر خودروهای سواری، خودروهای دیزلی هدف معاینه فنی قرار گرفتند، چرا که بیش از ۵۴ درصد آلایندگی تهران متعلق به دود خودروهای دیزلی است. کارشناسان در حالی امیدوارند که فاز دوم طرح کاهش با موفقیت به سرانجام برسد که بر اساس آمار مرکز کنترل کیفیت هوا، مردم تهران در سال گذشته تنها ۱۴روز هوای پاک را استشمام کردند و این شهر صد روز ناسالم برای گروه‌های حساس و هشت روز ناسالم برای همه مردم و ۱۰ روز تعطیلی برای مدارس ابتدایی، پیش‌دبستانی و مهدکودک‌ها را تجربه کرد. حال در آستانه فصل سرما و پدیده وارونگی که آلاینده‌های شهری در هوای تهران بیشتر خود را نشان می‌دهد، مردم و مسئولان شهر امیدوارند که فاز دوم این طرح به افزایش روزهای پاک در تهران کمک کند.

یک کارشناس محیط‌زیست درباره مراحل معاینه فنی خودرو می‌گوید: مشکل ما در کمبود مراکز معاینه فنی است و چند میلیون خودروی پایتخت را نمی‌توان در چند روز روی آنها معاینه فنی انجام داد. همین امر باعث شده صف‌های چند کیلومتری در مقابل مراکز معاینه فنی تهران ایجاد شود. اسمعیل کهرم می‌افزاید: از سوی دیگر مسئولان در مراکز معاینه فنی تهران به این امر اذعان دارند که تنها 40 درصد خودروهای این شهر به این مراکز مراجعه می‌کنند، وقتی ما نمی‌توانیم، این طرح را به درستی اجرا کنیم و زیرساخت‌ها آماده نیست، ممکن است طرح با شکست مواجه شود و نباید انتظار داشت که امسال وارونگی هوا و روزهای ناسالم در شهر تهران کاهش پیدا کند. از سوی دیگر راهنمایی و رانندگی نیروی کافی برای توقف این حجم از خودروهایی که معاینه فنی ندارند و در شهر تردد می‌کنند را در اختیار ندارد. او درباره فاز اول طرح کاهش و طرح زوج و فرد خودروها در تهران تاکید می‌کند: طرح بازدارندگی خودروها در همه‌جای دنیا انجام می‌شود. به‌طور مثال سال گذشته دولت فرانسه طرح زوج و فرد را در شهرهای پرجمعیت این کشور اعمال کرد، آنها که همه نوع امکانات و بنزین باکیفیت در اختیار دارند، اما ما چطور می‌توانیم متوجه شویم که طرح زوج و فرد که حدود دو سال از اجرای آن می‌گذرد، آیا موفق بوده یا خیر، اما وقتی آمارها می‌گوید در سال گذشته تنها 10 روز هوای پاک در تهران داشتیم، پس این آمار خود بازگو کننده میزان موفقیت این طرح است. طرح زوج و فرد، طرح خوبی است و بر کاهش تعداد اتومبیل‌های داخل خیابان تاثیر می‌گذارد و با وجود اینکه آمارها نشان می‌دهد در تهران 80 تا 85 درصد آلاینده‌های هوا متعلق به وسایل نقلیه متحرک است، فاز اول و دوم این طرح می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما اگر این طرح موفق عمل نکرده به خاطر کمبود زیرساخت‌های موجود است. کهرم خاطر نشان کرد: این مردم هستند که با اجرای طرح‌ها، موفقیت آن را تضمین می‌کنند. وقتی کمبود زیرساخت و کمبود مراکز معاینه فنی برای مردم گرفتاری ایجاد می‌کند، آنها نمی‌توانند به تعهدات‌شان در قبال هر طرحی عمل کنند. ما باید اول تعداد ایستگاه‌های معاینه فنی را افزایش دهیم و بعد به فکر ایجاد طرح کاهش باشیم. یکی دیگر از مشکلات هوای شهر تهران در تعداد زیاد موتورسیکلت است. حدود دو میلیون و 700 هزار موتورسیکلت در شهر تهران در حال رفت و آمد هستند که این تعداد هشت برابر خودروها در آلوده کردن هوا تاثیر دارند و آنها نه معاینه فنی دارند و نه کنترل می‌شوند، پس باید برای آنها نیز فکر کرد.

احتمال تعویق طرح کاهش

هنوز چند ساعت از اعلام آغاز این طرح نگذشته بود که رئیس پلیس تهران بزرگ با ابراز نگرانی از تکمیل زیرساخت‌های طرح کاهش، از احتمال تعویق در اجرای سراسری طرح کاهش در پایتخت خبر داد. حسن رحیمی درباره اجرای طرح کاهش در پایتخت و ممنوعیت تردد و جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی، گفت: باید زیرساخت‌ها آماده شوند و مردم بتوانند به راحتی نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند، اما در روزهای اخیر صف‌های طویل برای دریافت معاینه فنی ایجاد شده است. رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه نباید مردم در اجرای طرحی به زحمت افتاده یا متضرر شوند، گفت: این احتمال وجود دارد که با رایزنی‌ها، اجرای این طرح حدود یک یا دو ماه به تاخیر افتاده و پس از تهیه و فراهم شدن همه زیرساخت‌ها آن را اجرایی کنیم، اما تاکنون تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده و رایزنی‌ها ادامه دارد.

معاینه فنی بیش از 5/2میلیون خودروی متردد

همچنین مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نظری متفاوت با سخنان رئیس پلیس تهران بزرگ مبنی بر احتمال به تعویق افتادن اجرای طرح کاهش دارد و معتقد است، زیرساخت‌های اجرای این طرح کاملا آماده است. علی پیرحسین لو از فعالیت مرکز معاینه فنی بیهقی و مرکز سیار شماره یک به صورت شبانه روزی خبر داد و گفت: از 29 مهر نیز دو مرکز معاینه فنی دماوند و آبشناسان به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند. شهرداری برای اجرای این طرح آمادگی کامل دارد و بر اساس آن مقرر شده معاینه فنی بیش از 5/2 میلیون خودروی متردد در شهر تهران کنترل شود. به گزارش ایسنا، او با بیان اینکه نوبت‌دهی اینترنتی برای مردم فعال است، گفت: دقت داشته باشید افرادی که اقدام به دریافت نوبت اینترنتی می‌کنند، از ایستادن در صف انتظار معاف هستند.

صف‌های طولانی در مراکز معاینه فنی

در روزهای اخیر با وجود اطلاع‌رسانی درباره آغاز طرح کاهش، انگار مردم شهر تهران در جریان اخبار نبوده و چند روزی است که صف‌های طولانی در مراکز معاینه فنی ایجاد شده است. به عنوان مثال و بنابر اظهارنظر مردم صف‌های چند کیلومتری خودروها در مرکز معاینه فنی بیهقی ایجاد شده است. در این رابطه دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا یکی از مشکلات طرح کاهش را در بی‌توجهی مردم به اطلاع‌رسانی‌ها و صف‌های طویل در مراکز معاینه فنی عنوان کرد. وحید حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌های لازم برای اجرای مرحله دوم طرح کاهش وجود دارد؟ به ایسنا گفت: طی سه سال اخیر با راه‌اندازی سامانه سیمفا(سامانه یکپارچه معاینه فنی)، افزایش و ارتقای مراکز معاینه فنی، اجرای طرح کاهش در منطقه(LEZ) و اطلاع‌رسانی و مکانیزه‌شدن معاینه فنی، زیرساخت‌ها و مقدمات اجرای معاینه فنی فراهم شده است. او درباره ازدحام خودروها در مراکز معاینه فنی به‌منظور اخذ برگه معاینه به‌عنوان عاملی برای تعویق در اجرای طرح کاهش اظهارکرد: از ماه‌ها قبل درباره اجرای مرحله دوم طرح کاهش و ضرورت اخذ برگه معاینه فنی توسط همه خودروها اطلاع‌رسانی شده بود، اما اینکه با وجود این همه اطلاع‌رسانی، تعدادی از شهروندان اخذ برگه معاینه فنی را به دقیقه ۹۰ موکول کرده‌اند، مشکل قانون‌گریزی آنها را نشان می‌دهد و مطمئن باشید که با عقب انداختن اجرای مرحله دوم کاهش کاری از پیش نمی‌بریم. در هر موضوعی عده‌ای کار خود را به لحظات آخر موکول می‌کنند و مشابه این وضعیت را هر ساله درباره تعویض کارت ملی در کشور شاهد هستیم.