۰ نفر

ویروس‌هایی که در فرودگاه‌ها منتظر شما هستند

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۲۲:۲۷
کد خبر: 299489
ویروس‌هایی که در فرودگاه‌ها منتظر شما هستند

بسیاری از افراد از آلوده بودن سینی و یا جعبه‌ای که در آن وسایل شخصی خود را گذاشته تا از گیت امنیتی عبور کنند شاکی هستند و نتایج تحقیق جدید این مورد را ثابت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با بررسی نیمی از جعبه‌های امنیتی مشخص شد این لوازم آلوده به ویروس‌های تنفسی هستند و در نیمی از آن‌ها حداقل یک بیماری تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفلونزا وجود دارد.

این وسایل عمومی که اغلب مکان قرار گرفتن کفش و کمربندها هستند به ندرت شسته می‌شوند در نتیجه میکروب‌های بیشتری در آن‌ها وجود دارند.

این تحقیق توسط گروهی از کارشناسان دانشگاه ناتینگهام و موسسه ملی بهداشت و رفاه فنلاند انجام و سطوح مختلف فرودگاه هلسینکی فنلاند در این تحقیق بررسی شد.

محققان اظهار کردند: این وسایل به دلیل استفاده چند صد نفر در روز و همچنین ساختار سینی مانند آن‌ها موجب انتقال بیماری‌ها شده و ویروس‌ها مدت زمان بیشتری در این مکان‌ها زنده می‌مانند.

در تحقیقات پیشین مشخص شد از هر پنج مسافر یک نفر به دلیل آلودگی در فرودگاه بیمار شده بود، بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند که این لوازم قبل و بعد از استفاده مسافران ضدعفونی شوند.

پروفسور مراقبت از سلامت، جاناتان وان تام از دانشکده پزشکی دانشگاه ناتینگهام گفت: این تحقیق موجب ارتقا آگاهی عموم مردم از نحوه گسترش عفونت‌های ویروسی در فرودگاه می‌شود.

افراد برای کاهش انتقال بیماری باید دست‌های خود را با دقت شسته و دیگر اصول بهداشتی در مراکز عمومی را رعایت کنند. این اقدامات احتیاطی ساده می‌تواند به جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار در مناطق شلوغ مانند فرودگاه کمک کنند.

نتایج این تحقیق نشان داد سینی‌ها و یا جعبه های امنیت پلاستیکی بیشترین میزان آلودگی را داشتند.

شایع‌ترین ویروس در این بررسی ویروس rhinovirus  بود که موجب سرماخوردگی می‌شود ویروس آنفلونزا نیز در این لوازم مشاهده شد.

سینی‌های امنیتی فرودگاه به ندرت ضدعفونی می‌شوند و روزانه توسط بیش از چند صد نفر این سینی‌ها لمس می‌شود و به علت اینکه سینی‌های امنیتی فرودگاه به ندرت ضد عفونی می‌شوند در نتیجه در انتقال عوامل بیماری‌زا نقش مهمی دارند.

علاوه بر سینی‌های امنیتی ویروس‌ها در قسمت پذیرش گذرنامه، اسباب بازی‌های کودکان و کف هواپیما نیز موجود است اما در این تحقیق هیچ ویروس تنفسی در دستگیرهای درب سرویس بهداشتی و صندلی مشاهده نشد و علت آن نیز تمیزی دست‌ها است.

البته نیمی از دکمه‌ ماشین‌ها خودکار فروش داخل فرودگاه و یا وسایل حمل و نقل داخل فرودگاه نیز به ویروس‌های تنفسی آلوده بودند.

این تحقیق در ارائه روش‌هایی برای کاهش عوامل بیماری‌زا و رعایت بهداشت در فرودگاه‌ها مفید خواهد بود.

نتایج این تحقیق در نشریه بیماری‌های عفونی BMC منتشر شده است.