۰ نفر

درام خودسوزی مقابل شورای شهر کامل شد

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۵:۰۰
کد خبر: 299268
درام خودسوزی مقابل شورای شهر کامل شد

ساعت چهار صبح دیروز مردی که سه‌شنبه پیش مقابل شورای شهر تهران خود را به آتش کشید، ایست قلبی کرد و از دنیا رفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، برادر او این اتفاق را تأیید کرد. هرچند دیروز با ورود به شورای شهر همه از این اتفاق اطلاع داشتند؛ اما هیچ‌یک از اعضا حاضر نبود به صورت رسمی اعلام کند که فرد خودسوز درگذشته است. در جلسه هم‌اندیشی که پیش از جلسه رسمی شورای شهر برگزار می‌شود، دکتر حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران، در پیامکی نمایندگان را در جریان این اتفاق قرار داده بود؛ اما پس از حضور آنها در صحن هیچ‌کس درباره‌اش با خبرنگاران صحبت نکرد و علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر، هم آن را تکذیب کرد؛ اما شهربانو امانی در گفت‌وگو با خبرنگاران از صحت خبر درگذشت او خبر داد. در ساعات اولیه صبح برادر و خانواده فرد خودسوز نیز هنوز از این اتفاق با‌خبر نبودند و در تماس با خبرنگاران برادر او عنوان می‌کرد که به سمت بیمارستان می‌رود و سطح هوشیاری برادرش بالا آمده؛ اما دیگر کار از کار گذشته بود. این مرد 45‌ساله دارای دو فرزند، برای مشکلش که انگار به جاهای باریک کشیده بود، روانه شهرداری تهران شده بود و همسر و دو فرزند خردسالش را هم با خود برده بود. خانواده او می‌گویند او به‌هیچ‌وجه قصد خودکشی نداشت و فقط به دنبال جلب توجهی برای رفع مشکلش بود. برخی شاهدان می‌گویند فرد خودسوز قبل از اقدام به خودسوزی درباره پرداخت مبلغی چند صد میلیونی برای ثبت تجاری‌شدن مغازه خود حرف می‌زده و اینکه این مبلغ ثبت نشده است.

برخی دیگر درباره اختلافات فرد خودسوز با همسایگان خود و پلمب‌شدن مغازه از طرف شهرداری شنیده بودند. در‌این‌میان شهرداری منطقه دو تهران که گویا منزل و مغازه این فرد در این منطقه قرار دارد، همان روز توضیحاتی را به رسانه‌ها داده بود. در این توضیح آمده: «پس از بررسی‌های به‌عمل‌آمده روشن شد ملک مورد مناقشه یک خانه ویلایی دوطبقه است که فرد خودسوز مالک طبقه همکف این خانه بوده است. این فرد نسبت به تغییر کاربری و ساخت دو باب مغازه تجاری در پارکینگ ملک مزبور در سال‌های گذشته اقدام کرده است. شهرداری منطقه دو هم در تاریخ 30/11/95 نسبت به تنظیم صورت‌جلسه شورای معماری درباره تثبیت دو واحد تجاری در همکف مشروط به اخذ تعهد محضری از مالکان مشاعی و پاسخ‌گویی به شاکیان احتمالی و تعهد تأمین پارکینگ اقدام کرده است. در تاریخ ۲۳ اردیبهشت سال جاری نیز یکی از مالکان مشاعی نسبت به تغییر کاربری در نامه شماره ۱۲۵۰۷ اعتراض کرده و شهرداری متعاقبا برابر مقررات به مالک واحدهای تجاری نسبت به صدور اخطاریه مبنی‌بر ارائه رضایت‌نامه محضری از دیگر ساکنان مشاعی اقدام کرده است. سپس با ادعای وکیل فرد مدنظر مبنی‌بر دارابودن وکالت‌نامه توافق از مالک اصلی، اداره حقوقی شهرداری منطقه دو در نامه شماره ۳۴۹۱۹ مورخ سوم مرداد سال جاری اعتبار وکالت‌نامه مزبور را استعلام می‌کند که در پاسخ به آن در نامه شماره ۴۲۲۱۴ مورخ ۲۳ مرداد ۹۷ انقضای وکالت‌نامه مزبور به علت فوت موکل اعلام می‌شود. همچنین معاونت شهرسازی این منطقه در نامه شماره ۴۵۸۹۵ مورخ اول شهریور ۹۷ به شهردار ناحیه ۹ اعلام می‌کند نظر به اینکه ذی‌نفعان ملک تاکنون نسبت به اخذ اجازه‌نامه نسبت به بهره‌برداری از طبقه همکف اقدام نکرده‌‌اند، هرگونه بهره‌برداری از طبقه همکف بدون مجوز اعلام شده و ناحیه مربوطه نیز صرفا نسبت به صدور اخطار اقدام می‌کند».

به فکر ما باشید

برادر این فرد در‌حالی‌که به‌شدت گریه می‌کند می‌گوید: برادرم مرده و فردا باید بریم خاکش کنیم. به ما می‌گویند امروز مُرد ولی من می‌گویم معلوم نیست کی مُرده.. من خونواده‌م رو برمی‌دارم میرم، ولم کنید... دو تا بچه یتیم شدن... یه دوساله یه چهارساله... بالاغیرتا کمکمون کنید، گرفتار شدیم ولمون نمی‌کنن... من نمی‌خوام کسی برام کاری کنه، فقط بگو ولمون کنن... خانم من حالم خوب نیست... خانم شما ازدواج کردی؟ من هنوز ازدواج نکردم، حالا باید بار خانواده به دوش بکشم... داداش من مفت رفت، دو تا بچه کوچیک داشت... خانم تنهامون نذارید...  صحبت‌های دردناک برادر فرد درگذشته را اگر کنار بگذاریم، از همان روز این اتفاق بود که به رسانه‌ها درباره نحوه انتشار این خبر اعتراض شد. معترضان معتقد بودند که این شیوه خبررسانی درباره خودکشی در‌شرایطی‌که جامعه جو ملتهبی را پشت سر می‌گذارد، اصلا منطقی نیست.

 دکتر کیانوش رنگ‌زن، استاد دانشگاه و روان‌پزشک دراین‌باره  می‌‌گوید: شما تصور کنید در روزهایی که امید مردم به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی بسیار کم است، صبح که از خواب بیدار می‌شوند، تصاویر و فیلم لحظه خودسوزی مردی جان به‌لب‌رسیده را تماشا کنند؛ طبیعتا ممکن است این آدم‌ها هرلحظه با نوسان قیمت دلار بخشی از زندگی‌شان را از دست بدهند و همین تصاویری را که صبح دیده‌اند، راهگشا بدانند. من در یک هفته گذشته مدام از بیمارانم درباره دل بزرگ و شجاعت این فرد شنیده‌ام. در‌حالی‌که در تمامی جهان پوشش خبری خودکشی، سیاست رسانه‌ای مشخصی دارد اما رسانه‌های ایران تصور می‌کنند وقتی به آنها می‌گوییم خبر خودکشی ندهید، می‌خواهیم روی اشتباهات یک سیستم را بپوشانیم؛ در‌حالی‌که مسئله فقط روان زخم‌خورده مردمی است که هر روز با این خبرها زخم‌تر می‌شود.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز  این اتفاق را از دو منظر پزشکی و شهری تحلیل می‌کند. او می‌گوید: بحث خودکشی و انتخاب خودکشی برای حل مشکلات طبیعی نیست و مسئله‌ای حاکی از فشار روانی است که می‌تواند به‌صورت افسردگی بروز کند یا می‌تواند ناشی از تروما باشد... مثلا فردی که عزیزی را از دست می‌دهد یا مالش از بین می‌رود، دچار بحران روانی می‌شود که بحران پس از حادثه (پست تروما) نام دارد. در این شرایط فرد از شدت فشار دست به اقدامات غیرمعمول می‌زند که تهدید به خودکشی و بیان آن و اقدام به خودکشی است. رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران تأکید کرد: به‌هرحال بحث خودکشی یک موضوع اورژانسی روان‌پزشکی است و اگر این فرد قبل از بروز حادثه بیان کرده باشد که اگر این مشکل حل نشود، خودم را خواهم کشت (کما اینکه او این را در شهرداری گفته بود) پس از منظر اورژانسی نیازمند عکس‌العملی فوری است. اما این عکس‌العمل فوری در شرایطی قابل‌انتظار است که پیش‌از‌آن افراد درباره‌اش آموزش دیده و آگاهی داشته باشند. این حادثه نشان می‌دهد که همه ما به‌ویژه کارمندان سازمان‌هایی که سروکارشان با مردم است، باید راجع به افسردگی و خودکشی بیشتر بدانند.

حتما پیگیری می‌کنیم

او افزود: نکته دیگر درباره رسانه‌ها است. در همه کشورها از نظر علمی چون خودکشی می‌تواند تقلید شود و فرد افسرده دیگری را برای فرار از یک موقعیت تشویق به این راه می‌کند، نشر این اخبار مدیریت شده است و احتیاطی را می‌طلبد تا افرادی که در معرض خودکشی هستند یا آسیب دیده‌اند، به این شیوه عمل کنند. اساسا گفته می‌شود خودکشی شبیه دومینو عمل می‌کند و افراد افسرده تحت‌تأثیر عمل افسرده قبلی قرار می‌گیرند. بارها دیده‌شده که در شهرستان‌های کوچک به ناگهان 14-15 نفر خودکشی می‌کنند و تحقیقات نشان می‌دهد همه از روی یک اپیدمی خودکشی کرده‌اند. وقتی با آنها مشاوره می‌شود و درمان شده و مهارت مواجهه با مشکلات و تاب‌آوری یاد می‌گیرند، میزان خودکشی کاهش پیدا می‌کند.

خداکرمی تأکید کرد:‌ تاب‌آوری مردم و شیوه مواجهه با مشکلات به‌عنوان یک مهارت باید تقویت شود که این مهارت دو بعد دارد: اول باید از پایه‌های اولیه مدرسه، آموزش‌و‌پرورش تاب‌آوری و کنترل خشم را آموزش دهد و دوم اینکه افراد جامعه در موقعیت فعلی که ممکن است در شرایط خاص اجتماعی به بحران روحی برسند، بتوانند خود را مدیریت کنند. به‌هرحال مشکل این فرد ممکن است تقصیر شهرداری بوده باشد یا نباشد اما راه‌حل آن مشکل خودسوزی نبود و راه‌حل مراجعه به مراجع ذی‌صلاح بود. او در پاسخ به این سؤال که آیا پیگیر پرونده این فرد خواهد بود و نظرش به‌عنوان رئیس کمیته سلامت شورای شهر درباره این اتفاق چیست، گفت: به‌هرحال از منظر علمی، هرقدر مشکل بزرگ باشد، راه‌حلش خودکشی نیست. افراد باید به‌گونه‌ای آموزش ببینند که خودکشی انتخابشان نباشد... اینکه کودک شاهد مرگ پدر و خودسوزی او بوده، نشان می‌دهد این کار منطقی نبوده. درهرصورت فردی در شرایط دشواری قرار گرفته که ما نمی‌توانیم او را قضاوت کنیم و البته این اتفاق نیاز به ارزیابی دارد. من و دیگر همکارانم این پرونده را پیگیری خواهیم کرد و در کمیته‌های مربوطه دنبال چرایی این اتفاق هستیم و همچنین به‌صورت فوری با انجمن روان‌پز‌شکی کشور در‌این‌باره صحبت می‌کنیم تا از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کنیم. یک بعد ماجرای فرد خودسوز است و بعد دیگر روندی است که می‌تواند منجر به تکرار چنین مسائلی شود. باید همه جوانب در نظر گرفته شود و راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدتی را برای ارتقای سطح تحمل داشته باشیم و مشکلات مردم هم باید به طریقی حل شود که آنها در کمترین زمان بهترین نتیجه را بگیرند و امیدواریم این چرخه را ترمیم کنیم.