۰ نفر

تهیه کننده فیلم زندگی اردوغان به حبس محکوم شد

۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۱۷
کد خبر: 298659
 تهیه کننده فیلم زندگی اردوغان به حبس محکوم شد

رسانه‌های ترکیه در خبری اعلام کردند که علی آوجی فعال سینما و تهیه کننده فیلم‌های سینمایی 'بیداری' و 'رئیس' که هر دو از آثار مورد حمایت دولت و حزب حاکم ترکیه به شمار می‌رود، به اتهام 'عضویت در گروه تروریستی مسلح' به 75 ماه حبس محکوم شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، جلسه رسیدگی به اتهامات آوجی در شعبه 26 دادگاه کیفری استانبول برگزار شد که متهم و وکیل مدافع وی نیز حاضر شدند.

به نوشته روزنامه کارار، دادستان استانبول با تنظیم کیفرخواستی، آوجی را به ارتباط با گروه گولن و عضویت در گروه مسلح تروریستی متهم کرد و خواستار مجازات حبس هفت و نیم سال برای علی آوجی از سوی دادگاه شد.

بنا بر اعلام این رسانه، هیات منصفه دادگاه در نهایت با استناد به مدارک موجوب در پرونده، این تهیه کننده سینمایی را در اتهام مطرح شده از سوی دادستان مجرم شمرده و وی را به 6 سال و سه ماه حبس محکوم کرد.

 فیلم 'بیداری' به روایت تاریخ کودتای 15 جولای ترکیه می پردازد و فیلم 'رئیس' نیز روایتگر زندگی شخصی و سیاسی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه است.

آوجی اواسط سال گذشته میلادی به اتهام مدیریت گروه های تروریستی مسلح در منزل خود دستگیر شد.

هنگام دستگیری وی، دکتر فتح الله کارابیبر متهم مربوط به پرونده دانشگاه یلدیز ترکیه و از متهمان عضویت در گروه گولن نیز در منزل وی بازداشت شد.

فیلم 'رئیس' که روایتگر زندگی شخصی و حیات سیاسی رجب طیب اردوغان بود، در 331 سالن سینمای ترکیه نمایش داده شد و 67 هزار و 580 نفر به تماشای این فیلم نشستند که رقم بسیار پایینی در سینمای ترکیه محسوب می شود.

مقامات دولت ترکیه، تعداد افراد مرتبط با گروه فتح الله گولن را بیش از 228 هزار نفر اعلام و بیان کرده اند که این افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کودتای 15 جولای سال 2016 ترکیه نقش داشتند.

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به گولن(فتو) و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای2016(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.

در کودتای دو سال پیش ترکیه 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.

محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.