۰ نفر

تنش آبی در تابستان امسال گریبانگیر 35میلیون نفر شد

۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۲۴
کد خبر: 296582
تنش آبی در تابستان امسال گریبانگیر 35میلیون نفر شد

حدود 35 میلیون نفر از جمعیت کشور،​ از نیمه خرداد تاکنون با تنش آبی دست و پنجه نرم می کنند که 17 میلیون نفر از این جمعیت با تنش آبی بیش از 20 درصد کمبود آب مواجه هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما،­ معاون مهندسی و توسعه شرکت آبفای کشور می گوید: امسال 334 شهر کشور درگیر تنش آبی شدند و حدود 6 هزار روستا یعنی جمعیتی معادل 2 میلیون نفر با تانکر آب رسانی می شوند.
شاهین پاکروح می افزاید: سرانه آب تجدید پذیر در 50 سال اخیر از هزار و 400 مترمکعب به ازای هر نفر قطعاً به حداقل رسیده است.

چالش تنش آبی امسال حتی در پایتخت هم رخ نشان داد و شهرهای کوچک استان تهران و حتی جنوب شهر تهران از آن بی نصیب نماندند.

مدیرکل آبفای استان تهران می گوید:­ قطع آب در تهران نسبت به جمعیت این شهر و استان بسیار کم بوده است.
محمدرضا بختیاری افزود: 30 درصد آب شرب تهران از چاه ها تأمین می شود که در زمان اوج مصرف برق و هم زمان با خاموشی ها در تهران برداشت آب از چاه های جنوب تهران و برخی از شهرهای استان نیز با اختلال مواجه و موجب قطع آب شد.

اگر مصرف آب 16 میلیون کولر آبی در کشور و گرمای شدید هوا نیاز بیشتر به آب را برای استحمام بیشتر کرده و دلایل افزایش مصرف آب باشد جایی برای بد مصرفی مشترکان آب نمی ماند تا با آب تصفیه شده، حیاط، کوچه و ماشین شسته شود.

انصاف نیست در جنوب کشور روستائیان­­ آب تصفیه شده آب شیرین کن را که در ماه چند روز در اختیار دارند در تانکر و آب ابنارها ذخیره کنند و در شهرها و کلانشهرها آبی به زحمت به دست می آید به راحتی صرف مصارف غیرشرب می شود. بطور مثال؛ در گرمای بیش از 50 درجه جزیره قشم حتی از قطرات آب کولرها برای مصارف شست و شوی حیاط و آبیاری باغچه استفاده می شود و تا این حد قدر آب را می دانند.

اما فقط 20 درصد مشترکان خانگی کشور 43 درصد آب تصفیه شده و قابل شرب را مصرف می کنند که باید برای جلوگیری از بدمصرفی این مشترکان فکری کرد.

معاون وزیر نیرو در امر­آب و آبفای کشور می گوید: در بخش آبی شهری مصوبه ای به هیئت دولت فرستادیم که در نوبت تصویب است ­تا مشترکانی که بیشتر از الگو، آب مصرف می کنند پول بیشتری پرداخت کنند گرچه الگوی مصرف در استان های مختلف متفاوت است.

عباس سروش می افزاید: افزایش تعرفه آب برای مشترکان پرمصرف با قیمت تمام شده فاصله زیادی دارد و باید با شیب ملایم در سال های بعد با قیمت تمام شده برسیم.

میانگین قیمت آب برای هر هزار لیتر یعنی یک متر مکعب هزار تومان است و میانگین فروش آب برای یک مترمکعب برای هر بخش شهری حدود 400 تومان است بنابراین مشترکانی که آب بیشتری مصرف می کنند در واقع از یارانه بیشتری که دولت بابت آن به وزارت نیرو پرداخت می کند بهره می برند.