۰ نفر

آستان قدس رضوی 320 هزار مستاجر دارد

۵ شهریور ۱۳۹۷، ۲۳:۱۲
کد خبر: 296082
 آستان قدس رضوی 320 هزار مستاجر دارد

معاون املاک و اراضی موقوفه آستان قدس رضوی گفت: این نهاد در کل اراضی موقوفی خود در سطح کشور 320 هزار مستاجر دارد. در راستای عمل به منشور هفتگانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکم تولیت آستان، امور مربوط به این مستاجران تا حد زیادی تسهیل شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، غلامرضا رحمتی زاده روز دوشنبه گفت: 43 درصد مساحت شهر مشهد و 98 درصد از اراضی شهرستان سرخس واقع در شمال خراسان رضوی موقوفه حضرت رضا(ع) است.

وی ادامه داد: حوزه معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی پرمراجعه ‌ترین بخش خدمات تخصصی این نهاد به شمار می رود لذا برای ارائه بهتر امور به مستاجران 'سامانه جامع املاک و اراضی موقوفات آستان قدس رضوی' به عنوان بانک روز اطلاعات راه اندازی شد. این سامانه اطلاعات توصیفی و مکانی را در اختیار دارد و پاسخگویی به مستاجران را شتاب می دهد.

معاون املاک و اراضی موقوفه آستان قدس رضوی گفت: همچنین شورای سیاستگذاری زمین آستان نسبت به روزرسانی، بازنگری و بازمهندسی آیین نامه ها و دستورالعملها با در نظرگرفتن غبطه وقف و تسهیل امور مردم اقدام کرد که بخشی از این آیین نامه ها روزآمد شده و برخی دیگر در دست بررسی است.

وی به تلاش این نهاد برای ارائه خدمات الکترونیکی به مستاجران نیز اشاره و بیان کرد: در این زمینه با همکاری کانون سردفتران اسناد رسمی خراسان رضوی و نمایندگان اداره کل ثبت اسناد و املاک 'سامانه ثبت درخواستها' در دفاتر اسناد رسمی سطح شهر مشهد برای شروع فرآیند خدمات تجدید اجاره، انتقال اسناد و موارد مشابه راه اندازی شد.

رحمتی زاده افزود: با راه اندازی این سامانه بخش زیادی از درخواستهای مستاجران آستان قدس رضوی از طریق یکی از 350 دفتر اسناد رسمی در مشهد انجام می شود. این خود باعث کاهش مراجعات حضوری آنان و آسانسازی دسترسی به خدمات مورد نیاز شده است.

وی ادامه داد: در این چارچوب پارسال 23 هزار درخواست و از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه هشت هزار و 700 درخواست از طریق دفاتر اسناد رسمی و دفتر پیشخوان مشهد ثبت و برای پاسخگویی به حوزه ذیربط ارسال شده است.

معاون املاک و اراضی موقوفه آستان قدس رضوی کمک به پرداخت حقوق اراضی موقوفه تصرفی به صورت افزایش اقساط را از دیگر مساعدتهای آستان قدس نسبت به مستاجران ذکر و بیان کرد: مستاجرانی که تغییر در نوع بهره ‌برداری مورد اجاره را به صورت خوداظهاری و نقدی پرداخت کنند پاداش می گیرند.