۰ نفر

وزیر کشور:

رضایت‌مندی مردم بالاترین نقطه قدرت ملی ماست

۵ شهریور ۱۳۹۷، ۲۲:۱۶
کد خبر: 296070
 رضایت‌مندی مردم بالاترین نقطه قدرت ملی ماست

وزیر کشور گفت: رضایت‌مندی مردم بالاترین نقطه قدرت ملی ماست و در این موضوع همه باید وحدت نظر داشته باشیم و آنچه که در رضایت‌مندی مردم مهم است بحث اقتصادی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا ، عبدالرضا رحمانی فضلی عصر دوشنبه در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی در سرسرای شهدای دولت استانداری افزود: در شرایطی هستیم که خاص است و 40 سال است این شرایط را می گوییم و به حق هم می گوییم چرا که انقلابمان را ادامه می دهیم و بر روی اصول و ارزش ها ایستادگی کرده ایم.

او ادامه داد: اصول استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی همچنان برای ما جزو اصول پایه است.

رحمانی فضلی گفت: الان به جایی رسیده ایم که دشمنان ما دیگر برای مقابله با جمهوری اسلامی صحبت های پیش و پا افتاده انجام نمی دهند و می گویند ما نباید به علوم پیشرفته و علومی که خط قرمز آنهاست دسترسی داشته باشیم که این برای ما توفیق است.

وزیر کشور ادامه داد: آنها می گویند ما نباید قدرت دفاعی مان را خارج از محدوده امنیتی خودمان گسترش دهیم و این برای ما بازهم توفیق است.

رحمانی فضلی در ادامه گفت: آنها می گویند که ما حق ورود به مسائل منطقه ای را نداریم ما هم متقابلا حق داریم سوُال کنیم که شما در منطقه چکار می کنید؟

وی افزود: چه کسی شما را دعوت کرده که در منطقه حاضر بشوید؟ در حالی که ما را هم دولت های منطقه و هم ملت های منطقه دعوت کرده اند و از ما کمک خواسته اند و حضور ما کاملا با قوانین حاکم بر نظام بین الملل حاکم است ولی باید پرسید دخالت شما در منطقه با اجازه چه کسی است؟

او ادامه داد: سوُال دیگر این است که چرا با کشورها در خصوص دسترسی به علوم پیشرفته رفتار دوگانه می کنید؟ ما که در جلوی چشم جهانیان توافق نامه با شما امضا کردیم و حتی ما را برای این کار تشویق کردید اما بعد از مدتی همین توافق نامه را جلوی چشم مردم جهان و برخلاف تمام قوانین بین الملل زیر پا گذاشتید و عدم تعهد و پایبندی خودتان را رسما اعلام کردید.

وزیر کشور گفت: شما اگر می گویید ما نباید توان نظامی داشته باشیم چرا کشورهای منطقه را با هزاران میلیارد دلار مسلح می کنید و چرا اجازه دسترسی به بمب اتمی در منطقه می دهید؟

او افزود: اگر شما به دنبال این هستید که نفوذ ما در منطقه کم بشود سوُال ما از شما این است که چرا حامی گروه های تروریستی و دولت هایی هستید که از این گروه ها حمایت می کنند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: اینها سوُال های کاملا روشن با جواب های روشن است.

وی در ادامه بیان داشت: ما بارها به آنها اعلام کرده ایم و باز هم اعلام می کنیم که قصد مداخله در امور هیج یک از کشورها را نداریم و این موضوع براساس اعتقاداتمان است.

او تاکید کرد: ما مقید به حفظ اصول و ارزش های انقلابیم و در راس آن استقلال کشور و آزادی ملت است و از این مسائل به راحتی عبور نمی کنیم.

رحمانی فضلی در ادامه اظهار داشت: الان وضعیت کشور ما حتی با شرایط جنگ که همه دنیا علیه ما تجهیز و بسیج شده بود و نیز با شرایط سال 91 در زمان صدور قطعنامه ها در شورای امنیت که ما را به رعایت نکردن قوانین بین الملل متهم کرده بودند؛ متفاوت است.

او گفت: در شرایط کنونی به داشته هایمان باید بیشتر فکر کنیم ؛ امروز سه کشور آمریکا ، عربستان و رژیم صهیونیستی در موضوع عدم پایبندی به توافق هسته ای با هم اشتراک دارند اما بقیه دنیا جلوی اینها ایستاده اند و همه اعتراض دارند.

به گفته رحمانی فضلی ، سازمان ملل، آژانس بین المللی انرژی هسته ای و کشورهای اروپایی همه به تصمیم این سه تا کشور اعتراض دارند و حق را به ما می دهند.

وی این موضوع را نشان دهنده قدرت نمایی در عرصه بین المللی دانست و افزود: ما هم مسیر را باید حفظ و تقویت کنیم و نهایتا نیز ادامه بدهیم چرا که راهی به جز ادامه مسیر نداریم.

وزیر کشور ادامه داد: بعضی وقتها سوُال هایی پیش می آید یا راه حل هایی ارائه می شود که البته اگر به صورت صادقانه مطرح شوند اشکالی ندارد و به این سوالات باید پاسخ داده بشود.

او گفت: به عنوان مثال می گویند در این شرایط برویم با اینها مذاکره کنیم ؛ اما جواب این است ما با کسی قبلا با او مذاکره کردیم و به توافق نیز رسیدیم اما به توافقش پایبند نیست دیگر نمی توان دوباره با این کشور مذاکره کرد؛ اینها الان با کره شمالی به توافق رسیدند اما ببینید چقدر پیشرفت در توافق هایشان داشته اند؟ دلیلش هم این است که اصلا نیازی به کره شمالی ندارند.

به گفته وی ، آنها خودشان را در نظام بین الملل در سطحی می بینند که مذاکره با کشوری مانند کره شمالی را در حد یک کشور قدرتمند لحاظ نمی کنند و اساسا همین برخورد را با کشورهای توسعه نیافته کوچک و یا در مسیر توسعه دارند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: از آنجایی که ما قوانین بین الملل را رعایت کرده ایم آنها اگر مذاکره می خواهند اشکالی ندارد اما در ابتدا باید به برجام برگردند.

او گفت: هرچند برگشتن نه به معنای قبول برجام بلکه به معنای انجام تعهداتشان در برجام است؛ چون آمریکا تا 2 سال بعد از توافق برجام هیچ کاری انجام نداد ضمن اینکه باید از ملت ایران عذرخواهی بکنند چرا که برای ملت ما هزینه درست کرده اند.

وزیر کشور بیان داشت: در غیر این صورت ما باید تمام تلاشمان را بکنیم که با قدرت و در شرایط برابر پشت میز مذاکرات بنشینیم.

او افزود: هیچ کشوری در عرصه بین الملل مخالف مذاکره نبوده و نیست و بخصوص ما که معتقدیم حق داریم و از مبانی و اصول خودمان دفاع می کنیم و از مرز قوانین بین الملل فراتر نرفته ایم.

رحمانی فضلی اعلام کرد: ما همیشه آمادگی مذاکره را داریم مشروط بر اینکه مذاکره در شرایط برابر و به صورت 2 یا چند کشور مستقل انجام بشود.

** دشمن قدرت رویارویی نظامی ندارد

وزیر کشور در ادامه گفت: در این شرایط آنها در سه سطح به ما فشار آورده اند؛ یکی در سطح نظامی است و مرتب ما را تهدید نظامی می کنند اما به عنوان رییس شورای امنیت کشور می گویم که آنها یقینا قدرت رویارویی نظامی با ایران را ندارند.

به گفته رحمانی فضلی ، دلیل این موضوع هم همین کشورهای منطقه است که آنها در جنگ در آنجا مانده اند در حالی که قرار بود کار سوریه ، عراق ، افغانستان و یمن را در مدت کوتاهی تمام کنند.

او تاکید کرد: الان شرایط بین الملل به گونه ای نیست که بحرانی به وجود بیاید و امکان بسته شدن پرونده آن وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: در گذشته فقط 2 قدرت در جهان بود و هر اتفاقی که می افتاد زیر سر یکی از این 2 قدرت بود و با تقسیم منافع به توافق می رسیدند و بحران را نیز از بین می بردند اما دنیای امروز دیگر 2 قطبی نیست بلکه قطب های قدرت زیادی به وجود آمده اند نمونه اش بحران سوریه و عراق و ورود ده ها قدرت در این اتفاقات است.

رحمانی فضلی گفت: ایران نیز قدرتی است که به شهادت خودشان بر تمام اتفاقات منطقه تاثیرگذار است و وقتی که آنها از ما می خواهند که از سوریه ، عراق و یمن خارج بشویم به معنای این است که ما هستیم، نفوذ داریم و موثریم؛ بنابراین با ایران نمی توانند مانند بقیه کشورها رفتار کنند.

** دشمن به دنبال ایجاد تلاطم در اقتصاد کشور است

وزیر کشور سطح دوم برخورد دشمن با ما را مباحث اقتصادی اعلام کرد و گفت: متاسفانه اینها در این حوزه توانسته اند با اقدام هایی که انجام داده اند تلاطم ها و تکان هایی را در اقتصاد ما ایجاد کنند.

او تاکید کرد: تاسف من از این تلاطم ها و تکان ها نیست بلکه تاسفم به خاطر خودمان است چرا که 40 سال است در مورد مضرات وابستگی اقتصادی به نفت صحبت شده است و در تمام برنامه های توسعه ای و بیانات امام خمینی و رهبر معظم انقلاب به این موضوع اشاره شده است.

به گفته رحمانی فضلی ، حتی قبل از انقلاب مقام معظم رهبری سخنرانی مفصلی در مشهد در خصوص رهایی از وابستگی به نفت داشتند اما در تمام این سال ها به هر دلیلی چه جنگ و چه بحث تحریم ها و یا اجرا نکردن برنامه ها نتوانستیم این موضوع را عملی کنیم و امروز نتیجه اش را داریم می بینیم.

به باور او ، با اینکه در 40 سال انقلاب کارهایی انجام شده است اما به اندازه ای نبوده که از اقتصادمان صیانت بکند.

او مطرح شدن اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری را به منظور مصونیت اقتصاد از تکان های سیاسی دانست و افزود: باز با این وجود آنها می دانند که هر اقدام اقتصادی که بکنند این ملت خودش را هماهنگ می کند و خودش را با شرایط تطبیق می دهد و برای همه این تلاطم ها راه پیدا می کند.

رحمانی فضلی ، بی ثباتی در بازار ارز و طلا را تلاطم دانست و تاکید کرد: دولت در این مدت تلاش کرده راه حل هایی را برای این مساله پیدا بکند و مسیر به طرف کم شدن هیجانات و التهابات است.

وی بیان داشت: ما اگر واقعا بتوانیم به سرعت به اوضاع تسلط پیدا بکنیم حتی می توانیم شرایط جدید را به فرصت تبدیل بکنیم به عنوان مثال باید قیمت ارز را در نقطه تعادلی قرار بدهیم که بتوانیم صادرات، واردات و تولیدمان را سامان بدهیم و از طرفی هوای اقشار آسیب پذیر و کسانی که درآمد ثابت دارند را نیز داشته باشیم.

** دشمن به تنش های اجتماعی دل بسته است

وزیر کشور در ادامه بحث تنش های اجتماعی را سطح سوم منازعات دشمن با ما اعلام کرد و گفت: دشمن خیلی به این موضوع امید بسته است چرا که حوزه های اجتماعی محور اصلی و ثقل پایداری نظام است.

به گفته رحمانی فضلی ، رضایت مندی مردم بالاترین نقطه قدرت ملی ماست.

او تاکید کرد: این موضوع را نباید فراموش کنیم ؛ اگر در انقلاب و جنگ پیروز شدیم به خاطر مردم بود.

به گفته وی ، بحث رهبری و امام جداست چرا که آنها در جایگاه رهبری مردم هستند و خود آنها نیز در دل مردم و رضایت و آرا مردم حرکت کرده اند.

وزیر کشور تصریح کرد: آنها اگر مشکلات اقتصادی ایجاد می کنند و تهدیدات نظامی دارند به خاطر به وجود آوردن دلهره و ناآرامی اجتماعی است لذا باید مواظب این قسمت باشیم و در موضوع رضایت مندی مردم همه باید وحدت نظر داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اتفاقات دی ماه سال گذشته گفت: آن حوادث واقعا نگران کننده بود چرا که برای دشمنان ما امید ایجاد کرد و آنها با فضاسازی و تبلیغ مردم و دوست داران انقلاب را نگران کرده بودند.

رحمانی فضلی بیان داشت: در آن زمان درک می کردیم که همه مردم دغدغه و اولویت اصلی شان امنیت است و این موضوع آنقدر مهم است که حتی بالاتر از مسائل اقتصادی است؛ امنیت وقتی باشد در آن صورت می توان کار اقتصادی انجام داد.

وی تصریح کرد: حوادث دی ماه واکسنی بود که درجه هوشیاری مردم را بالا برد به گونه ای که در این حوادث اگر 100 شهر ما درگیر بود اما با اینکه بیش از 2 ماه دشمن برای حوادث مرداد ماه برنامه ریزی کرده بود ، فقط 23 شهر درگیر شدند.

او تعداد کل شرکت کنندگان در حودث دی ماه را 110 هزار نفر برآورد کرد و گفت: اما در مرداد ماه تجمع کنندگان به 6 هزار نفر هم نرسیدند.

وزیر کشور ادامه داد: البته ما تجربه برخورد با این دست مسائل را داشتیم اما در واقع هشیاری خود مردم باعث شد نقشه های دشمن کاری به پیش نبرد.

رحمانی فضلی ، موضوع اقتصاد را بحث مهم در رضایت مندی مردم عنوان کرد و افزود: اشتغال ، معیشت مردم ، درآمد ارزی و تولید برای ما مهم است.

او تاکید کرد: در شرایط حساس کنونی بخش خصوصی تولید کنندگان ، تجار، صادرکنندگان باید ارتباط تنگاتنگی با دولت، مجلس و قوه قضاییه داشته باشند و همه باید با هم کار کنند.

وی در ادامه انتقاداتی از بخش خصوصی داشت و گفت: در موضوع تامین ارز مورد نیاز کشور بسیاری از بخش خصوصی از جمله پتروشیمی و فولاد ارز صادراتی خودش را وارد بازار نکرد.

وزیر کشور افزود: در قسمت ثبت سفارش کالاهای وارداتی در برخی از اقلام تا 10 برابر نیاز کشور اقدام شده است که باید از بخش خصوصی چرایی این موضوع سوُال شود.

او از بخش خصوصی پرسید چرا کالای وارداتی را با ارز چهار هزار و 200 تومانی در بازار عرضه نکردید و حتی بخشی از کالاها را در انبار گذاشتید به گونه ای که دولت مجبور بشود قفل درب انبار کالاهای احتکاری را خودش باز کند.

وی تصریح کرد: باید از اتاق بازگانی ، اصناف و خانه صنعت پرسید چرا نظارتتان را بیشتر نکردید؛ یقینا اگر با هم کار نکینم و فکر کنیم که شرایطی به وجود آمده که هر کسی باید سهم خودش را بیرون بکشد موفق نخواهیم شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه من به بخش خصوصی اعتقاد دارم؛ افزود: اما موضوع احتکار بخشی از بخش خصوصی باعث شده تا تر و خشک با هم بسوزد در حالی که ما سیستم انبار داریم و باید انبار کالاها به دولت گزارش بشود.

**عقب ماندگی استان های مرزی به سیستم غلط نظام بودجه ریزی مربوط است

وزیر کشور در بخش پایانی صحبت های خود گفت: به عنوان یک کارشناس عرض می کنم که هرکس بخواهد در آینده موفق بشود باید بیاید در استان کرمانشاه سرمایه گذاری کند چرا که این استان همه ظرفیت های توسعه از جمله مرز، آب ، جغرافیا و مردمان خوب را دارد.

او افزود: درست است که در کرمانشاه یک عقب افتادگی تاریخی از نظر سرمایه گذاری داریم که آن هم به نظام بودجه ریزی کشور حتی در قبل از انقلاب بر می گردد و این موضوع بعد از انقلاب نیز تداوم پیدا کرد و می شود گفت همه استان های مرزی دچار محرومیت بوده اند.

وی تاکید کرد: باید این عقب ماندگی ها را به سرعت جبران کنیم و با وجود پایین آمدن ارزش پول ملی اما زمینه های سرمایه گذاری خوبی داریم چرا که در این شرایط می توانیم صادراتمان را افزایش بدهیم و با اینکه در کوتاه مدت باید به فکر تامین نیازهای اساسی مردم باشیم اما در میان مدت باید به سمت افزایش تولید برویم.

رحمانی فضلی اظهار داشت: در این شرایط علاوه بر نیاز به همکاری بخش خصوصی ، دولت و مجلس ، نقش قوه قضاییه نیز به عنوان اصلی ترین دستگاه تامین امنیت سرمایه گذاری بسیار مهم است.

او از قوه قضاییه خواست تا کاملا با وسعت دید و اعتقاد به بخش خصوصی به آنها کمک کند.

وزیر کشور اطمینان خاطر داد که دولت به صورت شبانه روز برای حل مشکلات کار می کند؛ او از تولید کنندگان و بخش خصوصی خواست که در این شرایط مقاومت کنند.

وزیر کشور امروز از مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه بازدید کرد و به طور همزمان 2 هزار واحد مسکونی زلزله زده استان را در روستای 'دره ژاله' شهرستان ثلاث باباجانی افتتاح کرد.