۰ نفر

بازیگران گران قیمت سینما چقدر دستمزد می‌گیرند؟

۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۱۶
کد خبر: 292707
بازیگران گران قیمت سینما چقدر دستمزد می‌گیرند؟

جواد نوروزبیگی در خصوص دستمزد بازیگران گران قیمت سینمای ایران گفت: راستش مبلغ میلیاردی شنیده‌ام اما چند میلیارد تومان نه.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صبح نو، روز گذشته کانون کارگردانان بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن به ورود پول‌های مشکوک به سینما اشاره و همچنین از دستمزدهای بالای برخی از بازیگران انتقاد کرده بود. این بیانیه قابل توجه واکنش‌های مختلفی به همراه داشت.


کانون کارگردانان به دنبال افزایش بی‌سابقه دستمزد بازیگران و ورود منابع مالی مشکوک به سینما بیانیه‌ای منتشر کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است:

در شرایط کنونی اقتصادی کشور و در حالی که بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری مؤثر و موجه و به‌خصوص آثار سینمایی به دلیل مشکلات مالی تعطیل می‌شوند یا به سرانجام مطلوب نمی‌رسند، اهالی زحمتکش سینمای ایران ناظر ورود پول‌های کلانی از منابع نامشخص و بعضاً دارای شبهه به حیطه پاک اقتصاد سینمای ایران هستند...

متأسفانه باید اذعان کنیم که دستمزدهای نجومی بازیگران این آثار(ازجمله سریال‌های شبکه نمایش خانگی)، بخش اصلی این ریخت و پاش‌های غیرضروری را تشکیل می‌دهد... در حال حاضر، بسیاری از کارگردانان و تهیه‌کنندگان صاحب‌نام سینمای ایران که قصد تولید آثار تازه‌شان را دارند، به دلیل همین پرداخت‌های غیرمنطقی قادر به پرداخت دستمزدهای ادعایی بازیگران مورد نظرشان نیستند...

ما کارگردانان سینمای ایران با اینکه بازیگران سینمای ایران درآمدهای کلان داشته باشند، مخالفتی نداریم؛ اما در شرایطی که سایر عوامل سازنده در سینمای پرافتخار ایران به دشواری گذران زندگی می‌کنند، سیر صعودی این دستمزدهای کلان و غیرعادی می‌تواند به بالا رفتن کنترل نشده دیگر هزینه‌های تولید فیلم و به تبع آن محدودیت تهیه‌کنندگان و کارگردانان در تولید فیلم‌های جدید و درنهایت به رکود در تولید و در نتیجه بیکاری خیل بزرگ و تازه‌ای از عوامل آسیب‌پذیر پشت دوربین در سینمای ایران بینجامد.

این شورا که یکی از رسالت‌های خود را نظارت آگاهانه و دلسوزانه جریان‌های مختلف تولید و توزیع و نمایش در ایران می‌داند، بدین وسیله هشدار می‌دهد که این آفت و آسیب نابودکننده در حال گسترش بی‌محابا و لجام گسیخته‌ای است که اگر به موقع و در مقطع حساس فعلی فکری به حال آن نشود، به‌زودی این غول تورمی تومار سینمای مردمی ایران را درهم خواهد پیچید.پیرو انتشار این بیانیه مهم، با آقای «جواد نوروزبیگی» از تهیه‌کنندگان شناخته شده سینمای ایران گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

نظرتان درباره بیانیه کانون کارگردانان چیست؟
ماهم به این موضوع معترضیم و بیشترین آسیب از این شرایط را تهیه‌کنندگان متحمل می‌شوند. شخصاً چند سالی است که به این بحث اعتراض دارم.

باید سینما فکری بکند و برای مثال نسل جدیدی که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند یا دوستان تئاتر را دعوت به فعالیت کند.

الان به دلیل محدودیت بازیگر و برخی مشکلات دیگر، سیاست سینما به سمت تجاری‌سازی رفته است. وقتی به سمت فیلم تجاری برویم، بازیگر می‌بیند فیلم‌های تجاری خوب می‌فروشد، در نتیجه آ‌نها هم سهم می‌خواهند.

چرا به سمت سهیم شدن بازیگر در سود و زیان فروش فیلم نمی‌رویم؟
البته بخشی از بازیگران همین کار را می‌کنند و در فروش فیلم سهیم می‌شوند و درصد می‌گیرند. ساماندهی این شرایط به عهده خانه سینماست. خانه سینما باید بررسی کند چه اتفاقی افتاده که در طی دوسال اخیر دستمزدها تا این حد بالا رفته است. گاهی دستمزد بازیگران به اندازه تولید یک فیلم هزینه می‌برد.

بازیگران گران قیمت سینمای ایران حدوداً چقدر دستمزد می‌گیرند؟
راستش مبلغ میلیاردی شنیده‌ام اما چند میلیارد تومان نه. واقعاً نشنیده‌ام بازیگری دستمزد چند میلیارد تومانی بگیرد.

شما هم فیلم تجاری ساخته‌اید! آیا دستمزد میلیاردی به بازیگری پرداخت نکرده‌اید؟
بله من فیلم تجاری هم ساخته‌ام. فارابی اخیراً لیست مشارکت‌ها را منتشر کرد، اما متأسفانه بخش دوم گزارش که درباره آ‌نهایی بود که تسویه کرده‌اند را منتشر نکرد. همه شفاف‌سازی کنند و هیچ کس از جمله بازیگران ناراحت نشوند. تهیه‌کنندگان قراردادها را رو کنند.

خودتان حاضرید قرارداد پروژه‌هایتان را منتشر کنید؟
اگر بازیگران کارهایم ناراحت نشوند بله!

معلوم است که بازیگران به دلیل مالیات یا هرچیز دیگری موافقت نمی‌کنند!
چرا من تهیه‌کننده متهم بشوم؟ بازیگر پولش را می‌گیرد.

اگر شفاف‌سازی شود دیگر شما متهم نمی‌شوید!
بازیگر رقمی پیشنهاد می‌دهد و اجبار هم نمی‌کند. اگر ما او را بخواهیم، قرارداد می‌بندیم و گرنه همکاری نمی‌کنیم؛ عموماً هم بازیگر را می‌خواهند.

بعضاً تهیه‌کنندگان برای بازیگری که رقم بالا می‌دهد در نوبت می‌مانند! حتماً ارزش دارد که یک تهیه‌کننده برای همکاری با آن بازیگر این همه در صف می‌ماند! ضمناً این‌ها ربطی به سرمایه‌گذار ندارد و مربوط به تهیه‌کننده است.

تهیه‌کننده سرمایه‌ای را به بازیگر پرداخت می‌کند که اگر کمتر هزینه شود شاید در جیب خودش برود، پس برایش سودی ندارد.

بازیگرانی هم هستند که دستمزد بالا می‌گیرند اما فیلم‌هایشان نمی‌فروشد؛ درباره این بازیگران چه شرایطی وجود دارد؟
آسیب‌شناسی این مسائل را باید خانه سینما انجام دهد. صرفاً وظیفه کانون کارگردانان نیست. اتفاقاً الان برخی از کارگردانان هستند که آ‌نها هم دستمزد بسیار بالایی دریافت می‌کنند.

قبلاً دستمزد تهیه‌کننده و فیلمساز مطرح برابر بود اما امروز این‌طور نیست

دستمزد یک کارگردان مطرح حدوداً چقدر است؟
نمی‌توانم و نمی‌خواهم عدد خاصی بگویم! همان‌هایی که بیانیه داده‌اند، بگویند حقوق‌شان چقدر است!

کارگردانی در سینما داریم که دستمزد میلیاردی بگیرد؟
به نظرم داریم. به نظرم با درصدهایی که ذیل آن می‌گیرند داریم. چرا امروز فقط به بازیگران معطوف شویم؟ آیا دستمزد فیلمبرداران بالا نرفته است؟ خود من درگیر این مشکلات هستم.

سریال‌های شبکه نمایش خانگی نقش مهمی در شرایط امروز و بیانیه مذکور دارند؛ بیشتر آنها حتی پول خودشان را برنمی‌گردانند. پس چرا سرمایه‌گذاران به سمت ساخت آنها می‌روند و دستمزد میلیاردی می‌دهند؟
چون آن سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده روی بازیگرش اسپانسر جذب می‌کند. آگهی هرقسمت سریال را درنظر بگیرید. این مسائل را یک پک جداگانه از فروش سریال حساب کنید. پول پروژه به واسطه بازیگر بازمی‌گردد.

هدفم دفاع از بازیگران نیست و خودم تا به امروز دستمزد بالای 400میلیون تومان به کسی پرداخت نکرده‌ام. خانه سینما باید چرخه اقتصادی تولید را ساماندهی بکند.

خانه سینما چه کاری انجام دهد؟
امروز مشکلی وجود دارد و آن این است که قراردادها دو بخش دارند؛ یک قرارداد با یک برگه و امضا و بخش دوم که زیر میز است. البته راهکار اساسی حل مشکل فوق ورود نیروی جدید به سینماست. تولیدات سینما بالا رفته و مدام از چند بازیگر ثابت استفاده می‌شود.

باید انحصار شکسته شود و به راحتی رقم بازیگر پایین می‌آید. من در هر فیلمم یک یا دو بازیگر جدید معرفی کرده‌ام، هرچند همان را هم می‌گویند فلانی از بازیگر پول گرفته است! هرکاری کنیم مشکلی جدید پیش می‌آید!

به‌خاطر مالیات این کار را می‌کنند؟
نه، فقط مالیات. به بازیگر می‌گویند نباید قرارداد میلیاردی داشته باشد و از آن طرف تهیه‌کننده بازیگر را می‌خواهد. به همین خاطر قرارداد را 700میلیون ثبت می‌کنند ولی رقم واقعی دستمزد چیز دیگری است.

سینما شبیه قرارداد فوتبالیست‌ها و تعاملات مالی باشگاه‌های فوتبال نشده است؟!
به هرحال بخشی از اتفاقات در پشت پرده رخ می‌دهد. البته اگر خانه سینما بخواهد من تمام قراردادهایم را منتشر می‌کنم اما چرا باید آن را در مطبوعات بیان کنم؟

بخش مهم بیانیه کانون کارگردانان درباره منشأ نامعلوم پول‌ها بود؛ نظر شما چیست؟
اصلاً اینطور نیست. مگر چند سریال نمایش خانگی تولید شده است؟ سرمایه‌گذاران و سابقه آنها مشخص است. این قدری فضاسازی است. حتی من که تاکنون سریال نمایش خانگی نساخته‌ام منشأ پول آنها را می‌دانم.

منشأ آنها مشروع است؟
بله، مشروع است. اینطور ببینید کسی در این اوضاع اقتصادی کشور چرخه سینما را می‌چرخاند. وقتی قوه قضاییه اتهام کسی را بررسی کرده و تبرئه‌اش کرده است، دیگر ما چه کاره‌ایم.