۰ نفر

در نیوزیلند رخ می‌دهد؛

100هزار دلار جریمه برای استفاده از یک کیسه پلاستیکی

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۱۰
کد خبر: 292430
100هزار دلار جریمه برای استفاده از یک کیسه پلاستیکی

دولت نیوزیلند به تمام فروشگاه‌های این کشور تنها شش ماه فرصت داده یا به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی پایان دهند یا 100 هزار دلار نیوزیلند را به عنوان جریمه استفاده از هر یک پلاستیک بپردازند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دولت نیوزیلند به تمام فروشگاه‌های این کشور تنها شش ماه فرصت داده یا به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی پایان دهند یا 100 هزار دلار نیوزیلند را به عنوان جریمه استفاده از هر یک پلاستیک بپردازند.

فرصت شش ماهه دولت به فروشنده‌های نیوزیلندی از روز 14 سپتامبر آغاز می‌شود؛ 100 هزار دلار نیوزیلند برابر با 66 هزار دلار آمریکا و 51 هزار پوند انگلیس است.

جیلدنتون، نخست وزیر نیوزلند، روز گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد:‌  هدف از جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی یکبارمصرف محافظت بهتر از محیط زیست است.

رسانه‌ها نیز گزارش کرده‌اند، نیوزیلند در تلاش است تا عنوان «سرزمین پاک و سبز» را برای خود حفظ کند. 

براساس اخباری که توسط رسانه‌های محلی نیز منتشر شده است، 65 هزار از شهروندان نیوزیلندی با امضای یک درخواست خواستار پایان دادن به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی شده بودند و به همین دلیل دولت تصمیم گرفت برای رسیدگی به درخواست آنها اقدام عملی انجام دهد.

براساس داده‌های موجود، مردم نیوزیلند، در طول یک سال 1 میلیارد و 600 میلیون کیسه پلاستیکی مصرف می‌کنند. 

نتایج یک مطالعه در سال 2015 نشان داد، هر سال حدود 8 میلیون تن زباله‌ پلاستیکی به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود؛ با این میزان، پژوهشگران باور دارند تا سال 2050، توده زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها بیش از ماهی‌ها خواهد بود.  

نخست وزیر نیوزیلند می‌گوید:‌ «هر سال در نیوزیلند صدها میلیون کیسه پلاستیکی یکبارمصرف تبدیل به کوهی از کیسه می‌شود و به سواحل ارزشمند این کشور آسیب‌های جدی و غیر قابل جبران وارد می‌کند؛ این در حالیست که مردم می‌توانند گزینه‌های دیگری را جایگزین استفاده از کیسه‌های پلاستیکی کنند».