۰ نفر

هزینه 10میلیون تومانی انتخاب رشته کنکور

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۶
کد خبر: 290604
هزینه 10میلیون تومانی انتخاب رشته کنکور

۱۰درصد داوطلبان یعنی حدود ۱۰۰ هزار نفر بابت انتخاب رشته پول می‌دهند و میانگین گردش مالی انتخاب رشته در این یک هفته حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان است.

به گزارش اقتصادآنلاین، روزنامه ایران نوشت؛ «این روزها بازار مؤسسات انتخاب رشته دانشگاهی داغ است. با این که مسئولان آموزشی هر ساله اعلام می‌کنند که خانواده‌ها فریب مؤسسات و مشاوران انتخاب رشته را نخورند، سازمان سنجش و آموزش و پرورش هم مشاورانی را برای هدایت آموزشی داوطلبان قرار می‌دهند اما باز هم هستند افرادی که بی‌توجه به این هشدارها به این مشاوران مؤسسات آزاد دل خوش می‌کنند.

فقط کافی است یک کنکوری در خانه داشته باشید تا زیر و بم مؤسسات کنکور از ثبت نام تا انتخاب رشته دست‌تان بیاید. علاوه بر این اگر جست‌وجویی هم در گوگل داشته باشید با انبوهی از مراکز مشاوره و انتخاب رشته دانشگاهی مواجه خواهید شد که همه آنها وعده قبولی تضمینی می‌دهند. خیلی هایشان در اینستاگرام صفحاتی تبلیغاتی دارند و مخاطبانشان را در شبکه‌های مجازی شناسایی می‌کنند. آنها با چند جمله گول زننده برای مخاطبانشان نوشته‌اند: آیا می‌دانید با هر رتبه‌ای در رشته دلخواه خودتان قبول می‌شوید؟ اگر رتبه خیلی بالا یا خیلی پایین داشته باشید، آیا باز هم مهم است که انتخاب رشته حرفه‌ای توسط مشاور متخصص انجام شود؟ ما انتخاب رشته شما را بر اساس علاقه‌مندی‌تان انجام می‌دهیم. البته همه شان گفته‌اند که تضمینی انتخاب رشته می‌کنند و داوطلب در همان شهر و دانشگاهی که دوست دارد قبول می‌شود. در تماسی که با یکی از همین مؤسسات داشتم مسئول دفتر آموزشگاه معروف شهر اعلام می‌کند که آقای دکتر وقت نمی‌کند که به شما مشاوره دهد، شما سه جلسه به مرکز مراجعه می‌کنید دو جلسه ۱۰ دقیقه‌ای برای دانشگاه سراسری و یک جلسه ۱۰ دقیقه‌ای برای دانشگاه آزاد. هزینه این مشاوره یک میلیون تومان است و شما همان جلسه اول باید پول را واریز کنید. البته در روزی که پول واریز می‌شود، هیچ مشاوره‌ای صورت نمی‌گیرد؛ چرا که وقت مؤسسه پر شده است و دستیاران آقای دکتر هم سخت مشغول مشاوره هستند. به مؤسسه دیگری زنگ می‌زنم و خودم را مادر یک دانش‌آموز کنکوری معرفی می‌کنم که می‌خواهم برای فرزندم که رتبه ۶۰ هزار تجربی شده است انتخاب رشته کنم. مسئول دفتر این آقای دکتر می‌گوید: «انتخاب رشته آقای دکتر تضمینی است و دختر شما می‌تواند رشته خوبی قبول شود. دستیاران دکتر انتخاب رشته می‌کنند و این رشته‌ها به مدیر آموزش ما فرستاده می‌شود. مدیر آموزش تایید می‌کند اگر درباره انتخاب رشته مشکلی بود آقای دکتر وارد عمل می‌شوند. هزینه انتخاب رشته یک میلیون و۵۰۰ هزار تومان است و شما اگر می‌خواهید باید در لیست انتظار قرار بگیرید.»

مؤسساتی یک تا ۱۰ میلیون می‌گیرند

در زمان انتخاب رشته دانشگاه ها مسئولان آموزشی کشور به همراه کارشناسان تعلیم و تربیت این هشدار را به مردم می‌دهند که فریب مؤسسات انتخاب رشته را نخورید؛ چرا که اگر داوطلب به نمرات کارنامه‌اش و دوره‌هایی که مجاز به انتخاب رشته است، دقت داشته باشد و دفترچه راهنمای انتخاب رشته را هم به دقت مطالعه کند، می‌تواند اطلاعات خوبی درباره انتخاب رشته کسب کند. موضوعی که عباس فرجی، کارشناس تعلیم و تربیت در این باره می‌گوید: اگر داوطلبان بدانند که تمامی این انتخاب رشته‌ها با نرم افزاری خاص انجام می‌شود دیگر فریب این افراد را نمی‌خورند. همه این افرادی که مؤسسات انتخاب رشته راه اندازی کردند رقم‌های عجیب و غریبی از داوطلبان می‌گیرند برخی از داوطلبان هم به خاطر شرایط خاصی که دارند این رقم‌ها را می‌پذیرند.

وی با تأکید بر این که برخی از افراد یک تا ۱۰ میلیون تومان برای انتخاب رشته می‌گیرند، می‌گوید: برخی از افراد چند دفتر در شهرهای مختلف دارند و آنها با تبلیغاتی که در صفحات مجازی و رسانه‌ها انجام می‌دهند مخاطبان زیادی را جذب کردند. برخی از این افراد اصلاً تخصص مشاوره را ندارند و نمی‌دانند که چگونه باید برای فرد مشاوره تحصیلی انجام دهند. جالب اینجاست برخی از همین افراد با وعده‌های مختلفی مثل قبولی قطعی در کنکور یا طرح ادعاهای کذبی مثل استفاده از مشاوران و کارمندان سازمان سنجش، سعی می‌کنند اعتماد داوطلب و خانواده هایشان را جذب کنند، اما این مسأله حقیقت ندارد.

فرجی می‌افزاید: بچه‌ها اصطلاحات دفترچه را نمی‌دانند و به همین خاطر به سراغ مؤسسات می‌روند و مبالغی هزینه می‌کنند؛ در حالی که در خود دفترچه به صورت کامل همه موارد توضیح داده شده و مطالعه کامل آن کفایت می‌کند. به داوطلبان توصیه می‌کنیم در این چند روز باقی مانده به جای رفتن به مؤسسات، وقت بگذارند، تحقیق کنند و از اطرافیان که آگاهی و اطلاعات دارند مشاوره بگیرند.

گردش مالی ۳۰ تا ۵۰ میلیاردی انتخاب رشته کنکور طی یک هفته

یک کارشناس آموزش و پرورش درباره گردش مالی بازار انتخاب رشته به برنامه پرسشگر می‌گوید: ۱۰ درصد داوطلبان یعنی حدود ۱۰۰ هزار نفر بابت انتخاب رشته پول می‌دهند و میانگین گردش مالی انتخاب رشته در این یک هفته حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان است. متأسفانه این بستری است که آموزش و پرورش ایجاد کرده و صنعت کنکور فضایی درست کرده که باعث شده خانواده‌ها مبالغ قابل توجهی صرف کنند.

مرتضی کیا، درباره ملاک‌های یک انتخاب رشته کنکور می‌افزاید: ملاک اصلی انتخاب رشته خوب در ابتدا «علاقه» است. در این تب و تاب چند روزه انتخاب رشته، بازار کاذبی شکل می‌گیرد و افرادی تحت عنوان مشاور از ۵۰۰هزار تا دو و نیم میلیون تومان برای انتخاب رشته از خانواده‌ها پول می‌گیرند. طبق آمار وزیر کار سابق بالغ بر ۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه در مشاغل غیرمرتبط با رشته‌شان مشغول به کار می‌شوند. در انتخاب رشته ، آگاهی و شناخت و علاقه مهم است.
«کیا» با بیان این که خود دانش‌آموز با مشورت والدینش می‌تواند اولویت رشته، شهر و دانشگاه محل تحصیلش را مشخص کند توضیح می‌دهد: انتخاب رشته آنلاین آزمایشی در سایت سنجش موجود است و داوطلبان می‌توانند از آن استفاده کنند که رایگان نیست و البته امکان استفاده از انتخاب رشته آموزش و پرورش در مدارس هم وجود دارد که قیمت آن بیشتر است.»