۰ نفر

بار دیگر بازار سوء‌استفاده‌گران کنکور گرم شد

هشدار سازمان سنجش به داوطلبان کنکور

۱۲ مرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۰۰
کد خبر: 290139
هشدار سازمان سنجش به داوطلبان کنکور

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از احتمال ارائه مشاوره‌های نادرست و غلط در خصوص انتخاب رشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در کنکور ۹۷ هشدار داد و گفت: داوطلبان می‌توانند در این زمینه از امکان انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش استفاده کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر حسین توکلی، ضمن اعلام این مطلب اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های رسیده، برخی موسسات و مشاورانبا وجود  آگاهی کامل از محتویات کارنامه داوطلب، با ارائه اطلاعات ناقص و نادرست به داوطلبان مشاوره غلط می‌دهند. به عنوان مثال یکی از این نمونه‌ها که طی روزهای گذشته در فضای مجازی پخش شده است، عبارت است از  اینکه اعلام شده سازمان سنجش، رتبه‌های ایثارگران با رتبه‌های مناطق یک و دو و سه را جمع کرده و رتبه‌ها نامناسب به نظر می‌رسد و به همین دلیل رتبه‌های هفت هزار کارنامه در انتخاب رشته، دو هزار و ۵۰۰ لحاظ می‌شود.

وی ادامه داد: مطالب فوق و مطالب مشابه آن نادرست بوده و با توجه به تعداد اندک داوطلبان، سهمیه ایثارگران که رتبه منطقه‌ای هم گرفته‌اند، در رتبه داوطلبان اختلاف قابل توجهی ایجاد نمی‌شود.

توکلی گفت:  توصیه می‌شود داوطلبان درباره کارنامه منتشره و انتخاب رشته به مواردی که اعلام می‌شود دقت کنند، چند موضوع مهم در این زمینه باید مورد توجه داوطلبان قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به انتشار پاسخ نامه و کلید نهایی سوالات آزمون در سایت سازمان سنجش، داوطلبان کنکور ۹۷ می‌توانند به سایت سازمان سنجش مراجعه و نسبت به مشاهده پاسخ نامه و کلید نهایی به محاسبه دستی و نمرات خام دست یابند.

راه‌اندازی سامانه انتخاب رشته مجازی

به گفته مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور، براساس مندرجات کارنامه و رتبه و نمره نهایی زیرگروه ارائه شده در کارنامه، انتخاب رشته کنند. همچینی داوطلبان جهت آگاهی از شانس قبولی خود در دانشگاه مورد نظرشان می‌توانند از سامانه انتخاب رشته مجازی که از روز شنبه ۱۳ مرداد در سایت سازمان سنجش فعال خواهد شد استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات نادرست موجب گمراهی داوطلبان کنکور می‌شود، یادآور شد: در تبلیغات برخی از موسسات در صدا و سیما، نسبت به اعلام قبولی افرادی با رتبه‌های بالا (از نظر عددی بالای دو هزار) در دانشگاه‌های معتبر اشاره می‌شود که براساس بررسی‌های انجام شده در سازمان سنجش، موارد اعلام شده مربوط به رشته‌های پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است که عملاً رتبه و نمره کنکور در پذیرش آنها ملاک عمل نیست.

توکلی گفت: این نوع پذیرش مربوط به موسسات غیر انتفاعی، پیام نور و پردیس‌های خودگردان غیر پزشکی دانشگاه‌ها است، همچنین این اطلاعات ناقص باعث اشتباه در انتخاب رشته و سوق داوطلبان به این موسسات و نوعی سوءاستفاده مالی است.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور افزود: به داوطلبان توصیه اکید می‌شود جهت انتخاب رشته صحیح صرفا به مطالبی که رسما از طریق سایت سازمان سنجش منتشر شده و همچنین راهنمای انتخاب رشته مجازی توجه کنند.

به گفته وی، هرگونه مطالب منتشره در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی و منابع غیر رسمی مورد تأیید سازمان سنجش نیست.