۰ نفر

سرعت باد در زابل بیش از 100 کیلومتر بر ساعت شد

۷ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۴۵
کد خبر: 288654
سرعت باد در زابل بیش از 100 کیلومتر بر ساعت شد

اگر چه سرعت وزش بادهای 120 روزه در زابل ‌روز شنبه نسبت به ‌دو روز گذشته اندکی کمتر شده اما باز هم بیشینه سرعت باد به بیش از 100 کیلومتر بر ساعت رسیده است‌.

‌به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ‌علی ملاشاهی رئیس گروه پیش بینی و هشدار سریع هواشناسی سیستان و بلوچستان در این باره گفت: از چهارشنبه گذشته تا امروز بر سرعت وزش بادهای 120 روزه در شمال استان افزوده شد و بادسنج ایستگاه هواشناسی زابل برای سه روز متوالی سرعتهای 112، 112 و 104 کیلومتر بر ساعت ثبت کرد.

وی ادامه داد: وزش این باد شدید سبب خیزش گردوخاک و وقوع پدیده طوفان گردوخاک در اکثر پنج شهرستان شمالی استان شد که علاوه بر کاهش شدید دید افقی، موجب شد تا بیشینه غلظت ذرات معلق با اندازه 10 میکرون در هوای زابل طی این مدت به 5 هزار و 673 میکروگرم بر مترمکعب معادل 37 برابر حد مجاز شود.

رئیس گروه پیش بینی و هشدار سریع هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: وزش این طوفان دید افقی در شهر زهک را نیز به ۵۰ متر کاهش داد و موجب تشکیل یک توده عظیم گردوغباری شد که اکثر نواحی مرکزی و جنوبی استان را فرا گرفت. این توده گردوغبار وقتی به زاهدان و برخی نواحی مرکزی رسید، دید افقی را به 2 هزار متر کاهش داد.

ملاشاهی خاطرنشان کرد: علاوه بر زاهدان، شهرهای نصرت آباد، میرجاوه، خاش، سراوان، مهرستان، ایرانشهر، نیکشهر و سرباز نیز در سه روز اخیر با پدیده گردوغبار گسترده مواجه شده‌اند.

وی گفت: براساس الگوهای پیش‌یابی همچنان وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال سیستان و بلوچستان ادامه دارد، بطوری‌که فردا نیز سرعت وزش باد شدید و در نقاط مستعد توفان و گردوخاک رخ می‌دهد، اما از روز دوشنبه تا پایان هفته وزش باد و گردوخاک در ساعات اولیه روز با شدت کمتر پیش بینی می‌شود.