۰ نفر

مخالفت آمریکا با قطعنامه "تغذیه با شیر مادر"

عجیب‌ترین لجبازی ترامپ با اوباما

۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۳۱
کد خبر: 284097
عجیب‌ترین لجبازی ترامپ با اوباما

قطعنامه‌ای که برای تشویق شیردهی مادران در بهار امسال در ژنو برای مجمع جهانی بهداشت سازمان ملل تهیه شده بود و انتظار می‌رفت به راحتی و سرعت با موافقت صدها نماینده کشورهای مختلف به تایید برسد با مخالفت ایالات متحده روبرو شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این قطعنامه براساس دهه‌ها تحقیق بیان می‌کند شیر مادر برای کودکان سالم‌ترین نوع تغذیه محسوب شده و کشورها باید جهت محدود کردن بازارهای جایگزینِ شیر مادر تلاش کنند.

با این حال نماینده آمریکا با در نظر گرفتن منافع تولید کنندگان مکمل‌ها و شیرخشک‌های نوزادان با این قطعنامه مخالفت کرد و این در حالی است که بسیاری از متخصصان بارها اثرات زیانبار انواع شیرخشک را روی سلامت کودکان خاطر نشان کرده‌اند.

به گفته برخی از مقامات اروگوئه،‌ مکزیک و آمریکا در حالی که فعالان حوزه سلامت در تلاش بودند تا برای تصویب این قطعنامه حامیان دیگری بیابند، اما دست‌کم ۱۲ کشور که اکثرا از میان کشورهای فقیر آفریقایی و آمریکای لاتین بوده‌اند از ترس تلافی انتقام جویانه آمریکا از تایید این قطعنامه امتناع ورزیده‌اند. به طور مثال اکوادور پس از تهدید شدن توسط آمریکا به تحریم‌های تجاری و قطع کمک‌های مهم نظامی به سرعت به مخالفت با قطعنامه تغذیه با شیر مادر پرداخت.

نماینده انگلیس در مجمع جهانی بهداشت سازمان ملل ضمن ابراز تاسف نسبت به این اقدام آمریکا آن را تحقیرآمیز دانست و گفت ایالات متحده در تلاش است تا توافقی را که طی ۴۰ سال برای حفاظت از سلامت نوزادان و کودکان خردسال ارائه شده از بین ببرد.

در نهایت اما تلاش دولت آمریکا تقریبا ناموفق باقی ماند چرا که روسیه درصدد موافقت با قطعنامه برآمد و با تهدیدهای آمریکا نیز مواجه نشد.

در عین حال وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه آمریکا اجازه بحث در مورد گفت‌وگوهای دیپلماتیک خصوصی خود را نمی‌دهد از پاسخگویی به سوالات در این زمینه سر باز زد. در مقابل وزارت بهداشت و خدمات انسانی این کشور ضمن تلاش برای اصلاح و تعدیل این قطعنامه در مورد مخالفت آمریکا با آن توضیح داد و تصریح کرد که این وزارتخانه هیچ نقشی در تهدیدهای آمریکا نداشته است.

با وجود حضور بسیاری از لابی‌گران صنعت شیرخشک در این جلسه، شواهد حاکی از آن است که آنها در مخالفت ایالات متحده با این قطعنامه نقشی ایفا نکرده‌اند. این صنعت ۷۰ میلیارد دلاری که تحت سلطه چندین شرکت آمریکایی و اروپایی  قرار دارد در سال‌های اخیر فروش محصولات خود را به خصوص در کشورهای ثروتمند افزایش داده و انتظار می‌رود فروش جهانی وابسته به این صنعت در سال ۲۰۱۸ با چهار درصد افزایش به ویژه در کشورهای در حال توسعه روبرو شود.

شدت مخالفت‌ها با قطعنامه تغدیه با شیر مادران به قدری است که مقامات بهداشتی و دیپلمات‌های کشورهای مختلف را که باور دارند این مخالفت‌ها به دلیل اختلاف‌های دولت وقت آمریکا با دولت اوباما و سیاست‌های حمایتی اوباما از برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت در زمینه شیردهی مادران است،‌ حیرت زده کرده است.

برخی از نمایندگان آمریکا حتی سازمان جهانی بهداشت (WHO) را تهدید کرده‌اند که کمک‌های مالی خود به این سازمان را قطع خواهند کرد. سال گذشته آمریکا ۸۴۵ میلیون دلار یا حدود ۱۵ درصد از بودجه این سازمان را تامین کرده بود.

آمریکا هم‌چنین با طرح‌هایی مبنی بر قرار دادن برچسب‌های هشدار دهنده مواد هله و هوله و نوشیدنی‌های شیرین و افزایش مالیات بر نوشیدنی‌های گازدار که در این جلسه مطرح شد به مخالفت پرداخت.

مطالعات نشان می‌دهد شیر مادر مواد مغذی ضروری و هورمون‌ها و پادتن‌هایی را برای نوزادان فراهم می‌کند که آنها را از بیماری‌های عفونی محافظت می‌کند. هم چنین تغذیه با شیر مادر سالانه در سراسر جهان از مرگ ۸۰۰ هزار کودک جلوگیری کرده و باعث صرفه جویی ۳۰۰ میلیارد دلاری هزینه‌های بهداشتی و بهبود درآمدهای اقتصادی می‌شود.

به گزارش نیویورک تایمز، در نهایت اما مخالفت‌های آمریکا با شکست مواجه شده و بیشتر قسمت‌های قطعنامه تغذیه با شیر مادر حفظ شده و به تایید رسید.