۰ نفر

بابک زنجانی ممنوع الخروج نیست؟

۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۷
کد خبر: 281175
بابک زنجانی ممنوع الخروج نیست؟

معمولا برای انتشار چنین اطلاعات مهمی از چند فاکتور استفاده می‌کنند تا اطلاعات شخصی بماند. کد ملی، اما جزو مدارکی محسوب می‌شود که به راحتی قابل دسترس است.

به گزارش اقتصادآنلاین، صبح نو نوشت: بالاخره پس از سردرگمی‌های فراوان یک سامانه کارراه‌انداز افتتاح شده؛ سامانه‌ای که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاسیس شده و شما می‌توانید با سر زدن به این سایت به سرعت از وضعیت ممنوع الخروجی خود مطلع شوید. برای این کار چه اطلاعاتی لازم است وارد کنید؟ جواب عجیب است، اما واقعی: فقط کد ملی! 
همین موضوع سبب شده که خیلی‌ها نسبت به آن معترض باشند. معمولا برای انتشار چنین اطلاعات مهمی از چند فاکتور استفاده می‌کنند تا اطلاعات شخصی بماند. کد ملی، اما جزو مدارکی محسوب می‌شود که به راحتی قابل دسترس است. برای همه کار‌های مختلف، اولین مدرکی که تحویل می‌دهیم اصل با کپی کارت ملی است بنابراین کد ملی ما تقریبا در دسترس همه است. اگر هم نباشد با کمی جست و جو در اینترنت می‌توان آن را پیدا کرد.
ما با بضاعت خودمان چند کد ملی را بررسی کردیم. بابک زنجانی ممنوع الخروج نیست، مهدی جهانگیری یا برادر اسحاق جهانگیری ممنوع الخروج است و یکی از همکاران ما نیز که درگیر مهریه است نیز جزو ممنوع الخروجی هاست بنابراین اینجا یک سوال در مورد نتایج این جست و جو به وجود می‌آید. آیا این سایت افرادی که به هر دلیلی ممنوع الخروج شده باشند را نمایش می‌دهد؟ به نظر می‌رسد پاسخ منفی است. از آنجایی که این سایت متعلق به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. احتمالا فقط ممنوع الخروج‌های مالی را نشان می‌دهد.
 
حالا سوال پیش می‌آید چند نوع ممنوع الخروجی داریم؟ 

برای پاسخ به این سوال باید کمی به عقب باز گردیم و نگاهی به قوانین بیندازیم که اصولامعنی ممنوع الخروجی چیست و چه ارگان‌هایی می‌توانند این حکم را صادر کنند. طبق ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری با توجه به اهمیت و دلایل جرم، دادگاه می‌تواند قرار عدم خروج مستقیم از کشور را صادر کند. مدت اعتبار این قرار ۴ ماه یکبار است، اما اگر دادگاه لازم بداند می‌تواند هر ماه یکبار آن را تمدید کند. این قرار پس از ابلاغ ظرف ۲۰ روز در دادگاه تجدید نظر استان قابل اعتراض است. بر اساس این ماده قانونی و مفاد سایر قوانین موجود، ممنوع الخروج شدن افراد معمولا پنج دلیل مشخص دارد و تنها ۵ گروه از افراد اجازه خروج از مرز‌های کشور را ندارند.

پنج گروه از افرادی که ممنوع الخروج می‌شوند عبارتند از: بدهکاران قطعی مالیاتی و بدهکارانی که به موجب صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجرائیه در اجرای نیت سازمان ثبت اسناد و املاک، بدهی آن‌ها محرز شده، افرادی که در خارج از ایران به خاطر تکدی، ولگردی، سرقت، کلاهبرداری و هر عنوان دیگری دارای سوء شهرت باشند، کسانی که مسافرت آن‌ها به خارج از کشور به تشخیص مقامات قضایی مخالف مصالح جمهوری اسلامی ایران باشد، کسانی که به موجب اعلام کتبی مقامات قضایی حق خروج از کشور را ندارند و افرادی که اخذ گذرنامه و خروج از کشور آن‌ها به اراده فرد دیگری محول شده است. او طبق آمار، مهم‌ترین ممنوع الخروجی‌ها معمولا به دلیل مالی و اقتصادی است که افراد را با استناد به آن می‌تواند ممنوع الخروج کرد. ماده ۱۷ قانون گذرنامه می‌گویند: دولت می‌تواند از صدور گذرنامه و خروج بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد و متخلفان از انجام تعهدات ارزی طبق ضوابط و مقرراتی که در آیین نامه تعیین می‌شود جلوگیری کند. از این میان، یا همکاران بانکی، یا همکاران مالیاتی و بدهکاران مهریه، گروه بزرگی از آن‌ها را تشکیل می‌دهند که قوانین در مورد ممنوع الخروجی آن‌ها را جداگانه مرور می‌کنیم.
درخواست ممنوعیت خروج برای بدهکاران بانگی یکی از مواردی است که توجه ما به آن زیاد است. طبق بخشنامه بانک مرکزی به دست بدهی اشخاص حقیقی به منظور اعمال ممنوعیت خروج سه میلیارد ریال و در خصوص اشخاص حقوقی، پنج میلیارد ریال است. در مورد بدهکاران بانکی معمولا در مکاتبه مدیران عامل بانک‌ها خطاب به رئیس کل بانک مرکزی درخواست ممنوع الخروجی بدهکاران مطرح می‌شود و پس از تأیید آن، بانک مرکزی از طریق دادسرای عمومی تهران اقدامات بعدی را ایجاد می‌کند.
سازمان امور مالیاتی می‌تواند از خروج با همکاران مالیاتی که میزان بدهی قلعی آن‌ها برای اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهره برداری از مراجع قانونی ذی ربط از ۲۰ درصد سرمایه ثبت شده و یا مبالغ پانصد میلیون تومان، جلوگیری کند. سقف همکاری مالیاتی برای ممنوع الخروج شدن برای سایر اشخاص حقیقی تولیدی دویست میلیون تومان و برای سایر اشخاص حقیقی از ۱۰ میلیون تومان به بالاست.
مورد مهریه نیز از آن دست مواردی است که خیلی‌ها را درگیر کرده است. گاهی اوقات، زن به اموال شوهر دسترسی ندارد و نمی‌تواند اموال او را برای وصول مهریه معرفی کند. در این حالت زن می‌تواند برای جلوگیری از خروج شوهر از کشور به قصد فرار از پرداخت مهریه، تقاضای ممنوعیت خروج او را داشته باشد.