۰ نفر

مرکز آمار: تعداد کتابخانه‌های عمومی 93درصد افزایش یافت

۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۲
کد خبر: 280727
مرکز آمار: تعداد کتابخانه‌های عمومی 93درصد افزایش یافت

شمار کتابخانه‌های عمومی کشور در سال 95 نسبت به سال 85، با رشد بیش از 93 درصدی همراه شد و به رقم سه هزار و 346 کتابخانه رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، براساس آخرین انتشار سالنامه آماری، شمار کتابخانه‌های عمومی کشور در دوره این گزارش، سال 1395 نسبت به سال ١٣٨٥،رشد ٩٣.٥ درصد را ثبت و از یک هزار و 729 کتابخانه در سال ١٣٨٥، به سه هزارو 346 کتابخانه در سال ١٣٩٥رسید.
استان‌های تهران با ٢٩٧ کتابخانه عمومی، اصفهان ٢٩٥، خوزستان ٢١٦، فارس ٢١٣ و خراسان رضوی با ٢٠٤ کتابخانه، دارای بیشترین کتابخانه‌های عمومی کشور و استان‌های قم با ٣٩ کتابخانه عمومی، ایلام ٤٨، لرستان ٥٢، خراسان شمالی ٦٢ و چهار محال بختیاری با ٦٣ کتابخانه عمومی نسبت به استان‌های دیگر، کمترین آمار تعداد کتابخانه‌ها را به خود اختصاص دادند.
شمار عضویت افراد در کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در سال ١٣٩٥، نسبت به سال ١٣٨٥ رشد ٢.٢ برابر یافت و به‌ ازای هر ٧١٠ نفر عضو، یک کتابخانه در کشور وجود داشت.
سال ١٣٨٥ نیز به‌ازای هر عضو، حدود ٩ جلد کتاب در کتابخانه‌های کشور موجود بود که در سال ١٣٩٥، به ١٢ جلد کتاب به‌ازای هر عضو رسید.
سال ١٣٩٥، به‌ازای هر فرد ایرانی در کتابخانه‌های عمومی،٠.٢٢ (٢.٢ دهم) کتاب وجود داشت و این رقم در سال ١٣٩٥به ٠.٥٢ (٥.٢ دهم) کتاب رسید.
همچنین برای هر نفر در استان یزد ١.٧٥ جلد کتاب، سمنانی ١.٥٢ جلد ، زنجانی ١.٢٠ جلد، خراسان جنوبی ١.٠٥ جلد و چهارمحال بختیاری ٠.٩٦ (٩.٦ دهم) جلد کتاب، در کتابخانه‌های عمومی این استان‌ها وجود داشته و در شمار استان‌هایی قرار دارند که بیشترین کتاب را نسبت به جمعیت حاضر در بین استان‌ها داشته اند.
استان تهران نیز در کتابخانه‌های عمومی ٠.١٩ (١.٩ دهم) جلدکتاب، سیستان و بلوچستان ٠.٢٣ (٢.٣ دهم) جلد، قم ٠.٣٤ (٣.٤ دهم) جلد، لرستان با ٠.٣٥ (٣.٥ دهم) جلد، هرمزگان با ٠.٣٦ (٣.٦ دهم) جلد در شمار استان‌های دارای کمترین کتاب نسبت به هر فرد در کتابخانه‌های عمومی و در بین استان‌ها دیگر بودند.
به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این ضمن مهم دانستن نقش زیرساخت ها در پیشبرد اهداف توسعه کتابخانه های عمومی، افزود: در نهاد کتابخانه های عمومی کشور اقدامات مثبتی صورت گرفته و اولویت گذاری برای اقدامات آینده در این زمینه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و اولویت گذاری در بخش زیر ساختی برای چهار سال آینده به صورت مطالعاتی در زمینه های معیارها و نوع مطالبات ضروری است.
بگفته صالحی، منابع مردمی نیز از اهمیت زیادی در کتابخانه برخوردار است و اینکه چگونه بتوانیم بر اساس مدل سازی، مشارکت های مردمی برای افزایش کتاب در کتابخانه ها را به دست آوریم و به چه روشی این انگیزه را در مردم ایجاد کنیم که برای افزایش منابع کتابخانه ها به اقداماتی از قبیل وقف و نذر کتاب روی آورند، نیاز به بررسی و پژوهش دارد تا بتوان این موج را در میان مردم ایجاد کرد.