۰ نفر

دانش‌آموزان شین‌آبادی نیازمند درمان هستند

۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۰۰
کد خبر: 277253
دانش‌آموزان شین‌آبادی نیازمند درمان هستند

۱۵ آذر ۹۱ فاجعه شین‌آبادی رغم خورد. فاجعه‌ای که منجر به از بین رفتن سلامتی روحی و جسمی تعدادی از دانش آموزان این مرز و بوم شد. هم اکنون بعد از گذشت چند سال از آن ماجرا همچنان کودکان حادثه دیده آتش‌سوزی ترجیح می‌دهند صورتشان را از دید همگان بپوشانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در حالی که در آذر ۹۶، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی، ماموریت اصلی خود را هماهنگی، پیگیری و نظارت در امور حقوق شهروندی معرفی کرد و افزود: مصوبه هیات وزیران، تکلیف قانونی برای سه وزارتخانه ایجاد کرده است و به همین دلیل اخیرا پیگیر حقوق شهروندی دانش آموزان شین‌آبادی استان آذربایجان‌غربی در هیات دولت بودم و در این راستا از وزرا درخواست کردم تا گزارش اقدام‌هایی که تاکنون برای این افراد انجام شده است، به این حوزه ارائه دهند. شهیندخت مولاوردی با تاکید بر اینکه حقوق شهروندی دانش آموزان شین‌آباد پیگیری می‌شود، اظهار کرد: سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش گزارش مدون و کامل از مجموعه اقدامات آموزشی، رفاهی، درمانی و بیمه‌ای این دانش آموزان ارائه کرده است که نشانگر پیگیری و تداوم اقدامات دولت برای ساماندهی وضعیت این دانش آموزان است.

در اردیبهشت سالجاری، هم فرماندار پیرانشهر گفت: اعزام دانش آموزان شین‌آبادی برای درمان به خارج بسته به نتیجه کمیسیون پزشکی است. سید علی ترابی توضیح داد: اعزام دانش آموزان شین‌آبادی به آلمان برای مداوا در دست بررسی است. او تصریح کرد: استاندار در 28 اسفند96 با دانش آموزان شین‌آبادی و خانوادهایشان ملاقات داشته و دانش آموزان توسط دکتری ایرانی الاصل و مقیم آلمان معاینه شدند و پس از دیداری که با وزیر بهداشت داشتند مقرر شد بعد از امتحانات خرداد دانش آموزان معاینه مجدد شوند و پس از تشخیص نهایی بیمارستان و کمیسیون پزشکی، دانش آموزانی که امکان معالجه در داخل کشور برایشان مهیا نیست برای مداوا به خارج از کشور اعزام شوند.

درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی متوقف نشده است

مشاور اجرایی معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد که توقف و تاخیری در روند درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی ایجاد نشده است و وزارت بهداشت هزینه درمان آنها را از منابع داخلی خود پرداخت می‌کند. طیب قدیمی درباره آخرین وضعیت روند درمان دانش آموزان شین‌آبادی توضیح داد و گفت: در سالی که این اتفاق افتاد تفاهمنامه‌ای بین وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه منعقد شد که پولی به این موضوع اختصاص داده شود. در آن زمان قرار شد سالیانه 1/5 ‌میلیارد تومان برای درمان دانش آموزان پرداخت شود، اما وزارت بهداشت منتظر تامین این منابع نماند و از منابع داخلی خود آن را پرداخت کرد. سال اول نیز این مبلغ پرداخت شد، اما بعد از آن پرداختی صورت نگرفت. با وجود این وزارت بهداشت از منابع خود درمان آنها را ادامه داده است. در حال حاضر نیز درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی متوقف نشده‌ است. او افزود: این دانش آموزان به پشتیبانی‌هایی به جز عمل جراحی مانند حمایت‌های روانی، مالی و اشتغال نیاز دارند و آموزش و پرورش و نهادهای اجتماعی می‌تواند این اقدامات را برای آنها انجام دهند و قطعا برنامه‌ای در این زمینه دارند. به‌گفته این مقام مسئول طبق آخرین تصمیمی که درباره روند درمان این دانش آموزان گرفته شد، قرار است تیمی از متخصصان با تجربه، نیازهای درمانی هر یک از این دانش آموزان را مشخص و برای آن برنامه‌ریزی کنند. بعد از امتحانات خرداد از آنها دعوت می‌شود تا معاینه کامل و بازخوانی مجدد سیر درمانی صورت گیرد. وزارت بهداشت در عین حال آمادگی دارد پشتیبانی و حمایت‌های مالی برای انجام عمل‌های جراحی این دانش آموزان را انجام دهد. به گزارش ایسنا، مشاور اجرایی معاون درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: دانش آموزان شین‌آبادی در روزهای نخست حادثه به مداخلات جراحی بیشتری نیاز داشتند، اما با گذشت زمان تعداد جراحی‌های مورد نیاز آنها کمتر شده و ممکن است، برخی عوارض بجا مانده نیاز به مداخله خاص نداشته باشد. وزارت بهداشت آمادگی دارد از منابع داخلی خود این حمایت‌ها را ادامه دهد. تاکنون نیز مداخلات جراحی مورد نیاز آنها انجام شده قطع و متوقف نشده است؛ شاید پرداخت به متخصص جراح با تاخیر صورت گرفته باشد، اما این موضوع باعث تاخیر در ارائه خدمات درمانی به این دانش‌آموزان نشده است. ضمن آنکه وزارت بهداشت انتظار دارد طبق تفاهمنامه‌ای که با سازمان برنامه و بودجه منعقد شده است، پرداخت‌ مبالغ مورد تعهد انجام شود. قدیمی درباره تصمیم برای ادامه روند درمان دانش آموزان در خارج از کشور نیز توضیح داد و گفت: این موضوع مشروط به‌نظر تیم جراحی دانش آموزان است؛ اگر به موارد خاصی نیاز داشته باشند. بر اساس نظر تیم جراحی قطعا برای انجام آن برنامه‌ریزی می‌شود، اما بدون شک نیازهای آنها در داخل کشور قابل انجام است. در این موارد گاهی برخی افراد بدون اینکه مسئولیت یا صلاحیت داشته باشند اظهار نظر می‌کنند. فقط تیم جراحی می‌تواند نیاز آنها را به‌صورت واقعی مشخص کند. هر کدام از این دانش آموزان نیز بسته به میزان آسیب، مراحل درمانی مشخص و محدودی دارند و اینطور نیست که تا سال‌های سال حتما به تعداد مشخصی عمل جراحی نیاز داشته باشند.

درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی و کارشکنی‌های فراوان

وکیل برخی از دانش آموزان حادثه آتش‌سوزی مدرسه شین آباد درباره آخرین وضعیت درمان آنها می‌گوید: درمان دانش آموزان شین آبای در داخل کشور امکانپذیر نیست و به‌لحاظ مسئولیت دولت در بروز این حادثه و جبران خسارت‌های پیش آمده مسئول است. تاکنون در‌این‌باره جلسات متعدد با مسئولان امر برگزار شد و آنها به این نتیجه رسیدند که این دانش آموزان را برای درمان به خارج از کشور منتقل کنند. حسین احمدی نیاز می‌افزاید: قرار است در روزهای اخیر اولین نشست درباره وضعیت دانش آموزان حادثه دیده در آتش‌سوزی مدرسه در شین آباد برگزار شود تا بتوان نسبت به اعزام آنها به خارج از کشور اقدامات موثر انجام داد. او درباره دلیل تاخیر شش‌ساله برای درمان این دانش آموزان می‌افزاید: در این زمینه کارشکنی‌ها و تاخیرهای فراوان را شاهد بودیم. در سال‌های اخیر این دانش آموزان با درد و رنج‌های متعدد بزرگ شدند. این حقوقدان درباره روند درمان دانش آموزان شین‌آبادی در آینده نزدیک با توجه به کارشکنی‌هایی که از گذشته برای درمان آنها اعمال شده، تاکید می‌کند: قبل از فرارسیدن نوروز 97، وزیر بهداشت و درمان قول صد در صد برای درمان نوجوانان حادثه دیده شین‌آبادی داد. حتی وزیر بهداشت در آن نشست گفت که اگر بودجه برای درمان آنها وجود نداشته باشد، از سرمایه شخصی خود هزینه درمان آنها را پرداخت می‌کند. به‌گفته وکیل برخی از دانش آموزان حادثه آتش‌سوزی مدرسه شین آباد، این صحبت‌های امید بخش از سوی مسئولان امر تاکنون اغلب روی کاغذ بوده و نمود عملی و بیرونی نداشته است. برای مثال بنده در اردیبهشت سالجاری با تیم پزشکی جلسه داشتم و آنها گفتند که گروهی از پزشکان ایرانی مقیم آمریکا برای درمان این دانش آموزان اعلام آمادگی کرده‌اند، طبیعتا این حادثه به‌دلیل بی‌احتیاطی از سوی دولت بروز کرده و دولت هم نسبت به این قضیه مسئول است. بنده امیدوارم دولت به تعهدات خود در این باره عمل کند، در غیراین صورت این دانش آموزان راهی جز تحصن و اعتراض به رسانه‌ها ندارند تا بتوانند مراتب اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.