۰ نفر

روزانه ۱۰ بیمار نیازمند پیوند عضو در ایران می‌میرند

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 272850
روزانه ۱۰ بیمار نیازمند پیوند عضو در ایران می‌میرند

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به ممنوعیت اهدای عضو از تبعه‌های غیرایرانی تاکید کرد: بر اساس قانون تنها افراد ایرانی می‌توانند به ایرانی اهدای عضو کنند و غیر از این خلاف قانون است. به عبارت دیگر انتقال و یا اهدای عضو از ایرانی به خارجی و یا خارجی به ایرانی بر اساس قانون مجلس ممنوع است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، دکتر علی اکبر ولایتی به مناسبت روز ملی "اهدای عضو - اهدای زندگی" که به ابتکار بیمارستان دکتر مسیح دانشوری در تقویم ملی ثبت شده است، گفت: در پی فتوای تاریخی و راهگشای امام خمینی (ره)، اهدای عضو در افراد مرگ مغزی جایز دانسته شد؛ این فتوا که پیش از این توسط هیچ پیشوای دینی ارائه نشده بود، نشانه مترقی بودن تشیع و ارزش اجتهاد است که امام خمینی (ره) در این زمینه پیشتاز بودند و کار بسیار مهمی انجام دادند.

وی با بیان اینکه ثبت روز ملی پیوند به پیشنهاد بیمارستان مسیح دانشوری و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا شده است، افزود: این موضوع تا پیش از این جنبه رسمی نداشت ولی از سال ۹۶ به عنوان روز پیوند اعضا در تقویم ملی ثبت شده است.

ولایتی با بیان اینکه فرآیند اهدای عضو ایران در آسیا دارای رتبه ممتاز است، گفت: این یعنی هیچ کشوری در آسیا به اندازه ایران در این زمینه پیشرفت‌ زیادی نداشته است.

وی با اشاره به آمار اهدای عضو در ایران اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار نفر در لیست انتظار دریافت عضو قرار دارند و روزانه ۱۰ نفر از افراد لیست انتظار به دلیل عدم دریافت عضو، جان خود را از دست می‌دهند و در مقابل ۱۴ نفر به این لیست انتظار اضافه می‌شوند.

ولایتی با اشاره به فعالیت واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح دانشوری اظهار کرد: با فتوای امام خمینی (ره) و تایید شورای نگهبان در رابطه با اهدای عضو، هر یک نفر مرگ مغزی می‌تواند هشت نفر را احیا کند که این به معنی یک کار تمثیلی یک برابر هشت است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این بیمارستان عنوان کرد: واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح دانشوری به سایر بیمارستان‌ها نیز سرویس می‌دهد. در این راستا کبدهای اهدایی به بیمارستان‌های طالقانی و شیراز و قلب در همین بیمارستان و بیمارستان شریعتی و کلیه‌های اهدایی برای پیوند به بیمارستان لبافی‌نژاد انتقال داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه پیوند همزمان دو «ریه» به عنوان دستاورد بزرگی در این بیمارستان انجام شده است، عنوان کرد: تا کنون نزدیک به ۲۰۰ پیوند ریه و بیش از ۲۲۰ پیوند قلب در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شده است.

ولایتی با اشاره به این آمار پیوند اظهار کرد: تا کنون از هیچ کدام از بیماران پیوندی پولی گرفته نشده، بلکه بودجه پیوند از طریق وزارت بهداشت و بودجه عمومی بیمارستان تامین می‌شود. به غیر از هزینه پیوند ماهانه، حداقل پنج میلیون تومان صرف هزینه درمان و نگهداری بیماران پیوندی می‌شود که این بودجه نیز از طریق خیریه‌ها تامین می‌شود.

رییس بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه پیوند عنوان کرد: به عنوان نمونه یکی از کشورهای غرب آسیا شش پیوند ریه انجام داده بود که هر شش مورد فوت کردند، ولی طی ارائه آموزش از طریق متخصصان پیوند ایران، این کشورها نیز در این زمینه در حال انجام پیوندهای موفق هستند.

این استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به پیشرفت اهدای عضو در این بیمارستان عنوان کرد: تا کنون سه میلیون کارت اهدای عضو در بیمارستان مسیح دانشوری امضا شده که انتظار ما افزایش این آمار است.

ولایتی در بخش دیگری از این مصاحبه مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره خرید و فروش اعضا عنوان کرد: کل فرآیند پیوند اعضا از طریق دولت و خیرین انجام می‌شود و هر گونه خرید و فروش اعضا غیرقانونی و غیرمجاز است و با مراقبت‌های شبانه روزی که از این مسئله صورت می‌گیرد به هیچ عنوان اجازه این کار به افراد سوء استفاده‌گر داده نمی‌شود و به صراحت اعلام می‌کنم که به هیچ وجه در این زمینه اجازه سوءاستفاده داده نمی‌شود و این یک کار غیرقانونی و غیرانسانی است که متاسفانه در برخی از کشورها به دلیل عدم وجود این مراقبت‌ها، افتضاحات بین‌المللی در رابطه با قاچاق اعضا و آدم ربایی برای فروش اعضا انجام می‌شود که خوشبختانه در ایران به دلیل عزم راسخ و مراقبت‌های جدی اجازه چنین مسائلی داده نمی‌شود